Având în vedere că evoluția mediului online este una în plină ascensiune în România, cunoașterea metodelor de promovare adecvate este o condiție obligatorie pentru toate business-urile.
Promovarea online se poate face prin diverse instrumente: SEO, Google Ads, Facebook Ads, campanii de promovare prin advertoriale, comunicate de presă online, marketing afiliat și e-mail marketing. Este important ca din marea de strategii, fiecare firmă să le identifice pe acelea care funcționează cel mai bine în cazul său. În timp ce unele metode costă (Facebook Ads, spre exemplu), altele se pot face în mod gratuit, în cazul în care există cunoștințe de SEO.
SEO are efecte pe termen lung
Orice site are nevoie de SEO (Search Engine Optimization), acest lucru este clar. Acest proces ar trebui să debuteze încă din faza de dezvoltare a site-ului, dar nu se întâmplă foarte des, astfel că optimizarea începe în multe cazuri după ce site-urile au fost deja lansate.
SEO este o metodă de promovare ieftină, care, deși nu aduce rezultate pe termen scurt, va aduce beneficii și în momentul în care nu se mai investește în ea. Acest tip de optimizare aduce trafic organic, pe baza unor cuvinte cheie din site. Cuvintele cheie atrag trafic din căutările Google.
În fiecare zi, milioane de oameni din lumea întreagă caută ceva care-i interesează în online, de la detalii despre anumite produse, până la oferte de vacanțe, recenzii sau informații amănunțite despre diverse teme care-i interesează. SEO face ca atunci când un om caută un serviciu sau un produs furnizat de o anumită afacere, el să fie ajutat să ajungă pe un anumit website. Cum se face acest lucru? Poziționând site-ul cât mai sus în rezultatele motoarelor de căutare, ținta fiind prima pagină, pentru că, potrivit statisticilor, 75% dintre utilizatorii de internet nu trec de prima pagină atunci când caută ceva pe Google.
Optimizarea SEO este de două feluri: On Page și Off Page.
Optimizarea SEO On Page este fundația pe care se clădește promovarea unui site și include atât aspectele tehnice cât și de conținut ale acestuia. Dacă oamenii apreciază la un site structura lui, informațiile relevante și rapiditatea cu care navighează prin el, motoarele de căutare au algoritmi care citesc codul din spatele acestuia astfel încât să-i pună o etichetă. Dacă este considerat bun și relevant pentru utilizatorii săi, îl va propulsa în topul rezultatelor afișate. De aceea, optimizarea On Page este atât de importantă. Ea include, așadar, mai multe componente: optimizare tehnică, de conținut și cuvintele cheie.
Cuvintele și frazele cheie ajută oamenii să descopere site-ul, prin intermediul motoarelor de căutare. Cu cât sunt mai specifice, cu atât mai bine. În identificarea lor se pornește de la o analiză a particularităților afacerii, tendințe și popularitatea respectivei nișe. După ce au fost stabilite, se vor poziționa pe principalele pagini ale site-ului și vor fi utilizate în textele din site/blog. De aici, se face trecerea către optimizarea conținutului, care vizează informațiile, ce trebuie să fie: clare, ușor de parcurs, relevante și utile. Pentru acest scop, se vor avea în vedere următoarele măsuri: integrarea cuvintelor cheie în titluri, subtitluri, conținut, în descrierea imaginilor etc, setarea meta-titlurilor și a meta-descrierilor într-un mod corect, optimizarea imaginilor, crearea linkurilor interne și buna organizare a textului.
Optimizarea tehnică presupune alegerea și implementarea mai multor elemente:
-
arhitectura internă a linkurilor (XML sitemap), în funcție de care motorul de căutare „înțelege” ce conține site-ul;
-
fișier robots.txt, care conține informații prin intermediul cărora se poate controla ce accesează și ce indexează motoarele de căutare;
-
viteza de încărcare – există un timp ideal de 1-2 secunde de încărcare a unui site, conform statisticilor. Dacă acesta este depășit, crește riscul de abandon al site-ului;
-
securitatea site-ului;
-
user experience – reprezintă aspectul site-ului: design, pagini principale, ce elemente conține etc.
-
optimizarea pentru mobil – este dovedit faptul că tot mai mulți oameni intră pe internet de pe telefonul mobil inteligent. Astfel că s-a dezvoltat conceptul mobile-first, prin care se urmărește ca adaptabilitatea site-ului pentru mobil să răspundă nevoilor unui design adecvat, ușor de citit, plăcut și rapid de navigat.
Google Ads – mesajele ajung la publicul țintă
Google Ads este o platformă pusă la dispoziție de Google, prin care anunțurile pot fi afișate către persoanele potrivite. Cele mai importante avantaje ale Google Ads sunt:
-
anunțuri direcționate: anunțurile sunt afișate persoanelor care au anumite categorii de interese. Opțiunile de reclame sunt: folosirea cuvintelor cheie, locația anunțului, zilele, orele și frecvența, dispozitivele pe care apar anunțurile;
-
controlarea costurilor: se poate selecta bugetul dorit pe zi, pe lună și pe anunț. Se achită doar pentru clickurile utilizatorilor;
-
gestionarea campaniilor: Google oferă instrumente care permit gestionarea și monitorizarea conturilor;
-
măsurarea impactului: în momentul în care un utilizator a dat click pe anunț, beneficiarul va vedea acest lucru, la fel și dacă un client a plasat o comandă sau a descărcat o aplicație.
Printre sfaturile utile în utilizarea Google Ads se numără: scoaterea în față a elementelor care fac diferența între companie și restul competitorilor (reduceri, transport gratuit, un produs în exclusivitate), utilizarea unor beneficii în vederea conectării cu utilizatorul, spre exemplu enumerarea beneficiilor unui produs care îl ajută să-și mențină sănătatea – utilizarea extensiilor de anunțuri – de tipul mesaj, telefon sau preț).
Principiul de funcționare Google Ads este unul simplu: se creează un anunț care să conțină cuvinte cheie legate de produsele sau serviciile oferite. Spre exemplu, pentru o afacere locală cu tâmplărie PVC, cuvintele cheie cele mai relevante ar fi: termopane județ, tâmplărie PVC județ, ferestre și usi PVC, magazin termopane. În cazul în care clienții caută în Google informații despre tâmplăria de acest tip, sistemul le va afișa site-ul alăturat rezultatelor căutării, astfel că vor accesa linkul respectiv. Un instrument util în depistarea și selectarea cuvintelor cheie relevante este Planificatorul de cuvinte, un serviciu pus la dispoziție de Google Ads.
Facebook Ads – o campanie bine implementată poate avea rezultate foarte bune
Categoric, o campanie de promovare pe Facebook nu reprezintă o noutate pentru marketingul online din România. Având în vedere că această rețea are aproximativ 9 milioane de utilizatori în țara noastră, ea a devenit o putere care nu trebuie ignorată de niciun business. Aici sunt prezente toate categoriile de consumatori: bărbați, femei, copii, bătrâni, persoane cu venituri mici, medii sau mari, cu diverse hobby-uri, care pot fi targetați cu ușurință în orice campanie de promovare.
Facebook mai prezintă avantajul că produsul sau serviciul poate fi prezentat foarte bine, pentru că limitările de poze sau text sunt permisive. Totuși, pentru un bun rezultat, textele nu trebuie să fie prea lungi, ci trebuie astfel concepute pentru a stârni interesul. Campaniile pe facebook sunt perfecte pentru domenii precum: industria auto, magazine de jucării, industria fashion, turism, restaurante etc.
În 2020, piața de marketing digital a depășit 80 de miliarde de euro, din care o mare parte este direcționată către reclamele Facebook. Zeci de mii de patroni folosesc deja aceste instrumente de promovare pentru a-și face cunoscute afacerile.
Pași pentru o campanie Facebook Ads:
-
crearea unei pagini facebook și atribuirea rolurilor în pagină;
-
promovarea postării – „promote post”;
-
completarea și verificarea informațiilor – text și imagini, astfel încât textul să fie scurt, clar și corect, iar imaginea sugestivă;
-
completarea detaliilor reclamei: bugetul, audiența, durata, modalitatea de plată;
-
selectare „Promovează”.
Pentru specialiștii care au nevoie de toate opțiunile puse la dispoziție de Facebook în realizarea unei campanii, se va accesa Business Manager, un coș cu active digitale al Facebook care permite administrarea eficientă a reclamelor. Cei care nu au un astfel de cont îl pot crea apăsând butonul „Create account”, din dreapta sus.
Crearea unei campanii se face în funcție de obiectivele dorite. Facebook a prestabilit 11 astfel de obiective: Brand Awareness (Vizibilitatea mărcii), Reach (Impact), Trafic, Engagement, App Instals, Video Views, Lead Generation, Messages, Conversion, Catalog sales, Store Traffic, fiecare cu rol bine definit în strategiile de marketing.
Campanii de promovare prin advertoriale
Promovarea prin advertoriale este destul de populară în România și reprezintă un conținut de calitate care este plasat în diverse publicații online. Strategia este avantajoasă atât din punct de vedere SEO, cât și al vizibilității și al consolidării brandului.
Procedeul mai este cunoscut și sub numele de link building. Sunt firme specializate care, apelând la content marketing, realizează advertoriale pe care le plasează pe diverse site-uri de notorietate, iar efectele se simt atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Agențiile de acest tip sunt cele mai indicate, pentru că dispun de personal cu experiență în redactarea conținutului astfel încât acesta să fie ușor de citit, de înțeles, relevant, util și, mai ales, convingător. Publicarea de advertoriale face parte din strategia de optimizare Off-Page.
Avantajele campaniei de promovare prin advertoriale:
-
o formă nouă și incitantă de a prezenta afacerea în rândul clienților;
-
o metodă eficientă de sporire a notorietății;
-
obținerea unei vizibilități mai bune;
-
un trafic mai mare pe site;
-
obținerea unui ranking mai bun;
-
rata de conversie crește;
-
rezultate organice mai bune;
-
un mod accesibil de a obține linkuri noi.
Comunicate de presă online
Comunicatul de presă este un instrument vechi cam de când există jurnalismul și a reprezentat o modalitate simplă și eficientă prin care instituțiile statului și-au făcut cunoscute măsurile, evenimentele și activitățile întreprinse. Cu timpul, comunicatul de presă a evoluat, iar în prezent acesta este un bun instrument de marketing online prin care o firmă poate ajunge în atenția publicului său țintă.
Comunicatele au un rol de informare, dar pot aduce și o vizibilitate mai mare sau linkuri pentru SEO. Ele atrag publicul și-l informează cu privire la produsele, serviciile sau evenimentele pe care o afacere dorește să le promoveze.
Structura unui comunicat de presă online este următoarea: titlu, paragraf introductiv, știrea comunicată (care trebuie să răspundă la întrebările de bază: cine? ce? când? unde? cum? de ce) și datele de contact.
Avantajele acestui instrument de promovare online sunt:
-
aducerea de clienți noi;
-
creșterea traficului pe site;
-
creșterea credibilității firmei:
-
reclamă pe internet.
Marketingul afiliat
Fiecare posesor de magazin online își dorește noi modalități de promovare, care să aducă rezultate palpabile. Afiliații sunt surse care lansează trafic către un site. Aceștia pot fi: vloggeri, bloggeri, publisheri, specialiști PPC etc. care creează un conținut pe baza datelor unei afaceri, conținut ce include linkuri care sunt marcate cu un anumit identificator (un cookie valabil 30 de zile). În momentul în care un utilizator dă click pe acel link, ajunge în site și plasează o comandă, site-ul plătește afiliaților un comision.
În mediul online, magazinele au două alternative de a implementa această strategie de marketing afiliat: crearea unui program de afiliere unic, specific pentru respectivul magazin sau utilizarea unor aplicații existente, cum sunt platformele populare de afiliere. Evident că a doua variantă este mai simplă și mai de efect, pentru că respectivul client se poate folosi de o structură validată, date, statistici de mare ajutor, pe când crearea de la 0 a unui program durează, necesită specialiști, iar infrastructura tehnică trebuie și ea asigurată.
Cele mai cunoscute platforme de marketing afiliat din România sunt: 2Performant, Profitshare, Gomag.
E-mail marketing, comunicare directă cu clienții
Specialiștii spun că acesta este unul dintre cele mai eficiente canale de comunicare directă cu clienții. De regulă, rata de deschidere a unui mail de marketing este de 30-40%, fiind un foarte bun instrument de a-i determina pe oameni să treacă la acțiune și să cumpere sau să viziteze un site/blog.
Indiferent de numărul utilizatorilor înscriși în baza de date, este indicat să se trimită cel puțin săptămânal un e-mail care să anunțe noile produse, oferte, concursuri și alte informații care i-ar putea interesa.
În afaceri, se spune că este de 10 ori mai ieftin să vinzi un produs/serviciu unui client vechi decât unuia nou. Același lucru se aplică și în cazul vizitelor pe site. Din momentul în care un potențial client a ajuns pe site și are parte de o experiență plăcută, va reveni cel puțin încă o dată. Adunarea e-mailurilor într-o bază de date reprezintă un pas către fidelizarea clienților și păstrarea lor aproape de brand.
Crearea unui e-mail de efect este foarte importantă, încă din titlul. De fapt, titlul poate convinge sau nu un om să deschidă e-mailul. Sunt câteva strategii importante prin care un antreprenor se poate asigura că e-mailul afacerii sale este deschis de cât mai mulți oameni:
-
titlurile trebuie să fie scurte, incitante, pe temă. Un studiu recent arată că emailurile cu 6-10 cuvinte au rata de deschidere cea mai bună;
-
titlurile personalizate, un succes – propriul nume văzut în subiectul mailului îi face pe mulți oameni să deschidă scrisoarea electronică, pentru că simt că au deja o relație familiară cu respectivul brand;
-
emoji – uneori aceste elemente fac diferența într-un inbox plin de e-mailuri;
-
mai multe teme incluse în titlu – strategia vizează captarea atenției mai multor segmente de public;
În concluzie, paleta vastă de metode de promovare online îi ajută pe antreprenori să aleagă ce li se potrivește cel mai bine afacerilor lor în procesul provocator de a ajunge cât mai repede la sufletul consumatorilor.