
Influencer marketingul este o modalitate de promovare a unui brand pe rețelele de socializare prin intermediul unor persoane cu prezență puternică în mediul digital, care și-au construit o comunitate care le acordă încredere și le urmează sfaturile sau recomandările.
Atenția milioanelor de utilizatori ai rețelelor de socializare poate fi captată prin acest instrument de promovare, conținutul online jucând un rol important în digitalizarea afacerilor. Printr-o abordare corectă și strategică a promovării prin intermediul influencerilor, orice afacere poate înregistra creșteri.
În trecut, brandurile colaborau cu influenceri și bloggeri pe termen scurt. În schimb, în ultima vreme se pot observa parteneriate și colaborări de lungă durată. Dacă înainte brandurile solicitau publicarea unui articol pe blog sau o postare pe o rețea de socializare, acum acestea își solidifică prezența în fața publicului prin parteneriate active cu un număr mai mare sau mai mic de influenceri.
Influencerii își fidelizează comunitatea prin conținut relevant
La momentul actual, o mulțime de utilizatori ai platformelor sociale s-au integrat în comunități care se pliază pe interesele lor și care gravitează în jurul unor persoane pe care le admiră și cu care rezonează.
Formarea unei comunități se face treptat, iar creatorii de conținut au puterea de a oferi mai multă valoare unui brand și de a-i crește notorietatea promovându-l în rândul membrilor din comunitatea sa. Cu alte cuvinte, influencerii își pot exercita influența pentru a-ți promova produsul sau brandul.
Se poate spune că influencerii dispun de această putere tocmai pentru că oferă brandurilor ceea ce le lipsește: interacțiune și umanitate. Acest lucru pare să fie cel care stă la baza popularității influencerilor, care pot fi atât vedete, câț și profesioniști dintr-o anumită nișă.
În ultima vreme, odată cu creșterea popularității influencerilor, majoritatea brandurilor și-au dat seama că prin intermediul acestor persoane pot să ajungă la publicul țintă, adică la potențiali clienți pentru produsul sau serviciul pe care îl oferă. Potrivit unor estimări, în 2021 se va aloca un total de aproape 14 miliarde de dolari campaniilor de influencer marketing la nivel global.
Influencerul poate transmite un mesaj important despre brandul tău
Deseori, antreprenorii întâmpină dificultăți atunci când vor să își transmită mesajul unui public țintă larg. Aici intervin influencerii, care sunt urmăriți de mii, sute de mii sau chiar de milioane de persoane. Brandul tău capătă o voce prin intermediul influencerului, care poate influența părerea unei persoane despre un produs sau serviciu și poate contribui la schimbarea comportamentului de achiziție a persoanelor din comunitatea sa.
Prin influencer marketing, se determină modul în care influencerul respectiv prezintă mesajul unui brand către urmăritorii săi. Scopul acestei colaborări este de a face cunoscut mesajul pe care îl transmite compania ta, de a atrage trafic relevant pe site-ul acesteia, de a câștiga credibilitate și cel mai important, de a genera vânzări.
Compatibilitatea dintre brand și influencer atrage succesul colaborării
Această strategie de marketing nu poate funcționa dacă influencerul nu este compatibil cu produsul sau serviciul pe care îl promovează. O astfel de colaborare poate fi riscantă din unele puncte de vedere, însă șansele de a obține beneficii valoroase pentru imaginea și succesul brandului sunt destul de mari.
Fiind o strategie imporantă de marketing, primul pas îl constituie cercetarea. Pe lângă alegerea platformelor pe care intenționezi să îți promovezi brandul, o etapă definitorie o constituie identificarea influencerului potrivit. Înainte de toate, cel mai important reper după care să te ghidezi îl constituie compatibilitatea dintre acesta și brandul tău. De exemplu, dacă activezi în domeniul fitness, alege un influencer care este cunoscut pentru interesul său față de sport și care promovează un stil de viață sănătos.
Următorul aspect de care să ții cont îl constituie veridicitatea contului și a numărului de urmăritori. Există mijloace prin care orice persoană își poate crește numărul de urmăritori peste noapte, însă acest lucru poate fi verificat foarte simplu. Spre exemplu, dacă o persoană are zeci de mii de urmăritori pe social media, însă interacțiunile la fiecare postare sunt slabe (număr mic de like-uri, comentarii și distribuiri) este clar că persoana respectivă nu are o comunitate activă și că numerele sunt false.
În egală măsură, influencerul trebuie să activeze pe platforma pe care tu intenționezi să îți promovezi brandul. Dacă acesta este cunoscut pe YouTube, există șanse foarte mari ca o campanie de promovare derulată pe Instagram să nu aibă același succes. Cel mai bine este să alegi înainte de toate platforma pe care vrei să promovezi brandul, iar mai apoi să găsești influencerul potrivit.
Modalități prin care poți contacta un influencer
Până acum câțiva ani, influencer marketingul era un domeniu destul de restrâns, iar găsirea și contactarea influencerilor potriviți era destul de dificilă. Astăzi, au crescut atât numărul de influenceri, cât și modalitățile prin care poți lua legătura cu ei.
După ce ai găsit un influencer pe care îl consideri compatibil cu brandul tău și cu care ai vrea să stabilești o colaborare, prima variantă ar putea fi aceea de a-i scrie direct pe rețeaua socială. Dezavantajul acestei modalități îl constituie șansele relativ mici ca influencerul respectiv să îți răspundă, tocmai pentru că are foarte mulți urmăritori și cel mai probabil, o mulțime de mesaje zilnic.
O altă variantă o constituie numeroasele platforme dedicate acestor colaborări dintre branduri și influenceri. Printre acestea se numără 2Performant, ShowMB.ro și Profitshare.ro, unde te poți lista și obține acces la o comunitate vastă de influenceri. Analizează fiecare platformă în parte și determină pe care dintre acestea poți găsi influencerul potrivit pentru promovarea brandului tău.
Poți consulta detalii despre fiecare influencer sau poți pune întrebări agenției înainte de a face alegerea finală. Statisticile cu privire la audiențele și activitatea influencerilor pot fi un instrument de folos în această etapă. În urma cercetării, vei observa că există mai multe tipuri de influenceri. La modul general, aceștia pot fi împărțiți în două tabere: persoanele obișnuite care se bucură de popularitate pe platformele de socializare și vedetele/persoanele publice.
Tipuri de influenceri
În funcție de numărul de urmăritori, influencerii se împart astfel:
-
nano-influenceri: între 1.000 și 10.000 de urmăritori. Rata lor de engagement este ridicată și de regulă, membrii comunității le acordă încredere. Colaborarea cu aceștia poate fi mai puțin costisitoare, însă reach-ul lor este destul de limitat față de alte categorii de influenceri;
-
micro-influenceri: între 10.000 și 100.000 de urmăritori. Influencerii din această categorie au un reach mare și colaborările cu ei pot fi avantajoase pentru a crește vizibilitatea unui brand;
-
macro-influenceri: între 100.000 și 1 milion de urmăritori. În general, din această categorie fac parte vedetele și persoanele publice. Colaborarea cu aceștia îți va genera automat o vizibilitate mai mare, însă dezavantajul îl constituie nivelul de încredere din partea urmăritorilor, care poate fi destul de scăzut în acest caz;
-
mega-influenceri: peste 1 milion de urmăritori. Aici se încadrează de obicei celebritățile de top, care pot garanta creșterea masivă a vizibilității unui brand în urma unei colaborări. Și în acest caz însă, nivelul de încredere din partea comunității poate fi foarte mic.
O colaborare cu un influencer urmărit de milioane de persoane poate fi extrem de avantajoasă pentru imaginea brandului tău, însă și costurile vor fi pe măsură. Un mega-influencer poate cere pentru un singur story pe Instagram câteva mii de euro. În plus, aceștia colaborează de obicei cu un număr mare de branduri pentru promovare, așa că și brandul tău va fi expus mediatic în situația în care se declanșează un scandal prin care influencerul își pierde din credibilitate.
La polul opus se află nano-influencerii, cei care au un număr relativ mic de urmăritori. În comparație cu celelalte tipuri de influenceri, aceaștia au o relație foarte strânsă cu urmăritorii lor și membrii comunității le acordă o încredere mai mare. În plus, colaborarea cu un nano-influencer este și mai puțin costisitoare. Un dezavantaj în acest caz l-ar putea constitui lipsa de experiență în ceea ce privește transmiterea mesajului unui brand.
Detalii importante în alegerea unui influencer
După ce ai verificat numărul de urmăritori ai influencerului, interacțiunea acestuia cu publicul, veridicitatea cifrelor și compatibilitatea cu brandul tău, mai există și alte câteva aspecte la care să fii atent atunci când alegi influencerul potrivit pentru o campanie de promovare.
Ca să eviți o colaborare nereușită sau ca să te asiguri că riscurile sunt minime în cazul unei campanii, ia în considerare următoarele detalii:
-
colaborările din trecut: analizează colaborările similare din trecut ale influencerului și analizează impactul acestora (verifică numărul de like-uri și reacția urmăritorilor) pentru a-ți putea face o idee generală cu privire la rezultatul campaniei tale. De altfel, poți să afli dacă influencerul respectiv a colaborat cu unul dintre competitorii tăi;
-
istoricul influencerului: în această categorie se încadrează eventualele scandaluri mediatice din trecut în care a fost implicat influencerul. De asemenea, poți afla foarte rapid dacă acesta este emițător de opinii extremiste sau scandaloase, ceea ce ar putea reprezenta un risc pentru imaginea brandului tău și pentru atingerea obiectivului propus inițial.
După ce ai verificat aceste aspecte și ești convins că influencerul respectiv este potrivit pentru a transmite mesajul brandului tău, nu mai trebuie decât să discuți clar cu acesta și să stabiliți împreună detalii ce țin de obligațiile și drepturile fiecărei părți, acceptate prin semnarea unui contract. O relație strânsă și o comunicare deschisă cu influencerul sunt importante pentru succesul campaniei, mai ales dacă pe parcurs apar nelămuriri.
Prețul unei colaborări variază în funcție de influencer și obiectiv
Influencer marketingul este un mijloc prin care brandurile se adaptează la modernitate și la lumea virtuală. O astfel de campanie poate să coste de la câteva zeci de euro până la câteva zeci de mii. Un prim factor care influențează prețul campaniei îl constituie numărul de urmăritori al influencerului respectiv.
Un mega-influencer va cere în mod automat un preț mult mai mare, fie că e vorba de o singură postare pe story sau o colaborare pe termen lung. Un influencer de top, dintre cei mai cunoscuți în România, poate câștiga până la 8.000 de euro pentru o postare. Există mai multe modalități de plată în cazul unei colaborări cu un influencer:
-
plata pe campanie: în cazul parteneriatelor sau campaniilor pe termen lung se poate stabili o sumă totală pentru întregul proiect;
-
cost per click (CPC): influencerul este plătit pentru fiecare click pe care îl generează pe un anumit link pe care îl promovează;
-
barter: oferi influencerului produse/servicii în schimbul promovării, fără sa îl plătești în mod direct;
-
plata pe achiziție (CPA): influencerul este plătit atunci când, prin postările sale, generează clienți unui brand;
-
plata pe postare (PPA): influencerul primește o sumă fixă pentru o postare sau pentru un număr de postări stabilit în prealabil.
În ideea de a-ți îmbunătăți constant campaniile, poți consulta informații și rapoarte de trafic ale la care capeți acces prin semnarea unui contract. În acest fel, vei putea să vezi în ce direcție se îndreaptă campania și ce ar trebui schimbat, dar și dacă investiția a fost una rentabilă.
Influencerul trebuie să devină un avocat al brandului tău, exercitându-și influența ca să transmită mesajul companiei tale – cu obiectivul de a genera vânzări – așa că toate detaliile cu privire la succesul și evoluția campaniei sunt esențiale și trebuie analizate în detaliu. De aceea este important să colaborezi numai cu persoane potrivite, care să îți promoveze produsul/serviciul prin modalități autentice și creative.
Este important ca influencerul să aibă încredere în brandul tău și să fie compatibili cu acesta pentru a putea să transmită un mesaj pozitiv și totodată credibil urmăritorilor săi. Ca în orice colaborare, o relație strânsă o comunicare deschisă pot garanta succesul proiectului, implicit obținerea unor rezultate reale.
Influencer marketing se află într-o continuă dezvoltare
Această industrie a cunoscut o popularitate fără precedent în ultimii ani, în special datorită accesului facil la tehnologie și la utilizarea rețelelor de socializare. Zilnic, milioane de utilizatori din toate colțurile lumii petrec ore în șir pe Facebook, Instagram, YouTube și alte platforme. Promovarea în mediul digital este instrumentul cel mai avantajos pentru un business, indiferent de specificul acestuia.
Pe aceste platforme, influencerii își creează comunități numeroase, formate din persoane care se identifică cu ei și care îi consideră a fi voci credibile. Alte două tendințe, care deja se remarcă și în România, sunt affiliate marketing și performance based influencer marketing.
În vreme ce prima tendință este deja pusă în aplicare de mai multe agenții din România, cea de-a doua se remarcă mai mult pe plan internațional. Aceste tipuri de promovare presupun ca influencerii să fie plătiți în funcție de performanțe, adică numai dacă aduc trafic și vânzări brandului pe care îl promovează.
Prin urmare, promovarea brandului prin influencer marketing este un instrument de actualitate prin care poți ajunge mai ușor la publicul țintă, o strategie prin care produsul/serviciul tău capătă vizibilitate în fața a zeci de mii de oameni și o modalitate prin care notorietatea brandului tău poate crește considerabil. Investiția într-o astfel de campanie se poate dovedi avantajoasă, chiar și atunci când e vorba de un număr mic de postări.
Dacă te gândești să utilizezi influencer marketingul ca metodă de promovare, cel mai bine ar fi să iei în considerare colaborarea cu influenceri mici, care să aducă brandului credibilitate, dar și cu influenceri mari, care să crească notorietatea brandului la nivel mai mare. Totul depinde de obiectivele pe care le stabilești pentru această colaborare, de așteptări și de buget.