Ministerul Antreprenoriatului și Turismului (MAT) a lansat în spațiul public proiectul aferent procedurii de implementare a programului mult așteptat de antreprenorii din România – Start-Up Nation 2022, iar în documentul respectiv se pot găsi toate detaliile referitoare la procedura de înscriere în program.
Pentru ediția de anul acesta a Start-Up Nation, bugetul alocat este de 520.031.000 lei, dintre care 500.000.000 lei pentru pilonul I Start-Up Nation România și 20.031.000 lei pentru Pilonul II Start-Up Nation Diaspora.
Etape de înscriere la Start-Up Nation 2022
Potrivit procedurii de implementare, există o serie de pași pe care antreprenorii trebuie să îi respecte pentru înscrierea în program, care începe prin crearea unui cont pe https://granturi.imm.gov.ro, astfel încât solicitanții să obțină acces la formularul electronic de înscriere (Anexa 1) și să îl poată completa. Odată creat contul, utilizatorilor le revine responsabilitatea de a îl urmări permanent și de a rămâne la curent cu noutățile pe care ministerul le publică pe durata perioadei de implementare.
Aplicanții trebuie să își monitorizeze atent conturile, întrucât corespondența și transmiterea notificărilor legate de implementarea programului se desfășoară electronic, cu ajutorul aplicației informatice.
Înscrierile se împart în două etape: prima etapă este cea în care viitorii aplicanți își creează profilul și completează datele reprezentantului legal și ale IMM-ului. Datele vor fi înregistrate cu semnătură electronică. Ulterior, se va desfășura etapa de înscriere în cadrul celor doi piloni, care presupune completarea, semnarea electronică, încărcarea și transmiterea formularului de înscriere în format electronic.
Deschiderea etapei de înscriere în cei doi piloni se anunță cu cel puțin 5 zile înainte
La momentul actual, etapa I de înscriere (creare profil, user și parolă) este activă pe site-ul menționat anterior. Deschiderea etapei II de înscriere în cei doi piloni ai programului va fi anunțată cu cel puțin 5 zile înainte pe site-ul oficial al instituției. Aplicația electronică de înscriere propriu-zisă va fi deschisă timp de 30 zile, dar intervalul se poate prelungi dacă bugetul nu a fost epuizat până în ultima zi de înscriere la ora 20:00.
Odată încheiată perioada de înscriere în platforma electronică, se vor genera două liste distincte de înscriere, astfel că aplicanții din pilonul II (Start-up Nation Diaspora) vor fi afișați separat de cei care nu s-au înscris în componenta de diaspora.
Cei care vor să aplice la program trebuie să fie atenți la adresa de e-mail pe care o folosesc la înscriere, adică să se asigure că le aparține și că au acces la aceasta, pentru că va fi utilizată pentru corespondență pe durata perioadei de implementare și monitorizare. Aplicanții vor putea să efectueze mai multe acțiuni în mod electronic odată ce au creat contul de utilizator. De exemplu, acordul de finanțare poate fi semnat electronic.
După completarea și transmiterea ulterioară a formularului de înscriere, solicitanții vor primi automat un mesaj de confirmare a înregistrării, fără a mai putea reveni asupra formularului pentru a face modificări. Atât în pilonul I, cât și în pilonul II, ordinea la contractare se face descrescător în funcție de punctajul obținut, care este calculat în timp real și transparent, în conformitate cu Anexa 1 la procedura programului.
Pentru a trece la etapa de verificare administrativă și a eligibilității, este necesar un punctaj minim de 50 de puncte din 100 posibile. De reținut este și faptul că nu se poate înregistra o societate de două ori în cadrul aceleiași sesiuni de înscriere. Această acțiune atrage decizie de respingere pentru ambele solicitări.
Deținerea unei semnături electronice este obligatorie, iar achiziția acesteia constituie cheltuială eligibilă în cadrul programului. Aplicația va solicita încărcarea documentelor semnate electronic, iar acestea trebuie să fie lizibile și complete. În caz contrar, solicitantul își pierde dreptul de a beneficia de prevederile programului.
Unitatea de Implementare a Programului se va ocupa de verificarea solicitărilor
În cadrul Agențiilor pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii, Atragere de Investiții și Promovare a Exportului (AIMMAIPE) se va constitui Unitatea de Implementare a Programului (UIP), în scopul verificării solicitărilor venite din partea aplicanților și a implementării programului. Se va ține cont de bugetul programului în stabilirea formularelor de înscriere care ajung la etapa de verificare, care vor fi ulterior repartizate la AIMMAIPE, iar ministerul va încerca să aloce un volum de verificări uniform pentru cele 9 AIMMAIPE.
Antreprenorii pot consulta proiectul procedurii de implementare a programului Start-Up Nation 2022, disponibil pentru descărcare aici, din conținutul căruia vor afla în detaliu obiectivul programului și condițiile de eligibilitate pentru a beneficia de ajutor de minimis în cadrul său.