În prima parte a anului 2022, s-a înregistrat o activitate intensă pe piața muncii. Sunt mai multe motive care au dus la o creștere a oportunităților de angajare și la intensificări în activitatea salariaților, potrivit Best Jobs: ridicarea restricțiilor legate de pandemie, tendința angajaților de a căuta oportunități noi de joburi, opțiunile de muncă hibrid și remote, digitalizarea.
Pe platforma Best Jobs, oferta locurilor de muncă a atins un nivel record, având o medie de 40.000 de joburi activate pe lună și înregistrând un vârf de 42.000 de oferte de angajare, vârf ce a fost atins în luna mai.
Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele trei luni din 2022, rata de ocupare a populației cu vârstă de muncă (22-64 de ani), a ajuns la 62,4%, crescând față de trimestrul anterior cu 0,3 puncte procentuale.
Cum a influențat inflația piața muncii din România
Se poate observa că piața muncii se află într-un moment dinamic, însă creșterea inflației a sărit pragul de 15% la sfârșitul lui iunie, din mai multe motive: cererea mare de produse după ridicarea restricțiilor, perturbarea globală a lanțurilor de aprovizionare și conflictul din Ucraina.
Prin urmare, dacă la începutul lui 2022, circa 67% dintre angajații români aveau în plan să-și schimbe locul de muncă, ceea ce se întâmplă în mediul economic i-a făcut să fie mai prudenți și să ia în calcul două criterii importante: pachetul salarial care să acopere nivelul inflației, dar și siguranța locului de muncă.
Potrivit documentului Best Jobs, 9 din 10 măriri salariale nu acoperă inflația care este în creștere. 56% dintre angajați cred că o mărire de salariu cuprinsă între 10 și 30% ar diminua efectele inflației în cazul lor. De asemenea, 44% dintre angajații din România declasă că nivelul de trai li s-a modificat simțitor, din cauza creșterii de prețuri la: alimente, produse vestimentare, bunuri de larg consum, utilități și carburanți.
Companiile, obligate să facă salariile mai „transparente”
În 2021, UE a venit cu o directivă pentru a asigura respectarea dreptului la un salariu egal în statele membre, recunoscând că lipsa de transparență în privința salarizării reprezintă un blocaj în obținerea egalității salariale, acesta fiind unul dintre principiile fundamentale ale UE. Directiva urmărește să stabilească standardele de transparență a salarizării, pentru a-i ajuta pe angajații unei companii să-și revendice dreptul la egalitate salarială.
La începutul acestui an, au demarat negocierile cu statele membre pe această directivă. UE dorește să reducă și diferența de remunerare dintre femei și bărbați, având în vedere că femeile câștigă, în medie, mai puțin decât bărbații, cu 14%.
Parlamentul UE le cere companiilor care au minim 50 de angajați (față de 250 cum propusese inițial Comisia), să dezvăluie informații, astfel încât cei care lucrează pentru același angajator să-și poată compara salariile și, de asemenea, să expună toate diferențele de remunerare între femei și bărbați.
Acest lucru înseamnă că firmele vor fi nevoite să includă informații despre salariu în anunțuri, eliminându-se clauza de confidențialitate și asupra angajaților dintr-o companie, aceștia putând vorbi liber despre salariile lor.
Transparența ofertei salariale într-un anunț de angajare este un criteriu tot mai important pentru oameni în alegerea unui job, mai ales luând în calcul inflația și mobilitatea accelerată a candidaților. Cifrele Best Jobs arată că anunțurile care menționează oferta salarială primesc cu 37% mai multe CV-uri, iar preferința candidaților este deosebit de clară: 85% dintre ei vor să știe care este salariul pentru jobul la care aplică.
45% dintre candidați au aplicat pentru un job pentru că salariul afișat depășea salariul lor de la acel moment, chiar dacă nu erau interesați neapărat să-și schimbe locul de muncă. Însă doar 21% dintre companiile cu joburi active în perioada ianuarie-iunie, pe Best Jobs, aveau salariul afișat.
Motivele pentru care angajatorii sunt reticenți în a include informațiile salariale în anunțuri ar fi: vor să evite concurența cu companiile din aceeași industrie, dar și intre actualii și noii angajați, precum și faptul că a cunoaște marja salarială din anunț îi face pe mulți să se îndrepte automat către suma maximă, chiar dacă nu au pregătirea sau experiența necesară.
Tendințele de pe piața muncii după prima jumătate a anului
• În primul semestru din 2022, angajatorii au oferit 230.000 de locuri de muncă, înregistrându-se o creștere cu 50% peste anul 2021. Dintre acestea, 79% sunt joburi la birou, 12% hibrid și 9% remote;
• Au fost 1,1 milioane de aplicanți pe Best Jobs în perioada ianuarie-iunie 2022, iar 490.000 dintre ei au fost contactați pentru interviu. Domeniile cu cele mai multe aplicări: vânzări, management, financiar/contabilitate, administrativ, IT/Telecom, iar domeniile cu cele mai puține căutări sunt: servicii de frumusețe, agricultură/zootehnice și servicii de securitate. Cele mai căutate ocupații au fost: contabil/economist, inginer, manager, specialist resurse umane, șofer;
• cele mai dorite joburi sunt: coordonator punct de lucru în imobiliare, content writer în comerțul online, operator call center remote, redactor/editor online, consilier vânzări în retail, iar cei mai doriți angajatori sunt: Lidl Discount, Enel, DRӒXLMAIER România, Siemens Energy și Interbrands;
• 21% își actualizează CV-ul periodic pentru a se asigura că acesta reflectă corect experiența profesională;
• În cadrul unui interviu, candidații sunt cei mai interesați de: rolul în echipă (75%), salariul sau intervalul salarial ce se oferă pentru jobul respectiv (71%), beneficii extra-salariale (tichete de masă, tichete de vacanță, asigurări medicale, bonusuri de performanță, pensie privată etc.) – 51%.
• Domeniile cu cele mai multe oferte de joburi: Vânzările, IT/Telecom sau Financiar/Contabilitate, după cum se poate vedea și în situația de mai jos, în care se arată și cele mai căutate tipuri de joburi:
Sursă: Best Jobs
• Pe județe, cele mai multe oferte de joburi s-au înregistrat în: București & Ilfov, Constanța, Cluj, Iași, Mureș, Timiș, Arad, Brașov, Prahova și Sibiu.
Sursa: Best Jobs
• Cei mai activi candidați sunt cei cu vârsta între 35-44 de ani, cu 35%, în creștere față de la 20%, în 2021;
• Salariile medii nete din principalele domenii de activitate sunt:
** = număr mare de oferte de angajare cu relocare în străinătate
Sursa: Best Jobs
• Care sunt ofertele salariale medii nete în județele cu cele mai multe oferte de angajare și care sunt cei mai doriți angajatori în zonele respective:
Munca de la distanță
• 1 din 4 urmărește un job care să-i ofere flexibilitate;
• 44% dintre angajați plănuiesc să negocieze cu angajatorul ca să lucreze de la distanță;
• 65% dintre recrutori își doresc ca angajații să se întoarcă full la birou, dar peste jumătate dintre ei consideră că angajații trebuie lăsați să aleagă singuri câte zile să lucreze la birou și câte acasă;
• 34% din angajați ar dori să lucreze de acasă 1-2 zile pe săptămână;
• 24% dintre angajați spună că a lucra remote este un beneficiu de luat în considerare la negocierea contractului de muncă;
• topul domeniilor cu oferte hibrid & remote: IT/telecom, management, financiar/contabilitate, vânzări, marketing și BPO;
• 14% din totalul aplicărilor sunt către joburi remote sau hibrid;
Date despre candidați și angajați
Dacă oferta salariala din anunțul de angajare nu se încadrează în așteptările candidatului, dar jobul în sine este interesant, 50% dintre candidați aplică, sperând că vor negocia salariul la interviu.
Înainte de a merge la interviu pentru jobul la care au aplicat, candidații se interesează de: nivelul salariilor – dacă este în acord cu piața – 65%, locația biroului – 53%, review-uri de la alți angajați ai companiei – 45% și despre valorile și misiunea companiei – 41%.
În privința angajaților, 7 din 10 pun pe primul loc împlinirea profesională. Nivelul de satisfacție este influențat cel mai mult de: sentimentul că muncă pe care o fac contează – 41%, salariu și beneficii extrasalariale – 20%, posibilitatea de a se dezvolta profesional – 18%. De asemenea, 3 din 10 angajați sunt nemulțumiți la job, iar principalele nemulțumiri sunt legate de: salariu – 46%, mediul de lucru stresant – 25% și dezechilibrul dintre timpul pentru job și cel pentru familie sau hobby-uri – 11%.
În ceea ce privește măririle de salarii, 7% dintre respondenți au spus că ai primit o majorare salarială de la începutul anului, iar 12% că au primit beneficii extrasalariale, cum ar fi tichete de masă sau prime ocazionale. 51% au spus, însă, că nu au beneficiat de nicio creștere a venitului lunar.
Concluzii
În concluzie, acestea sunt tendințele remarcate de Best Jobs în prima parte a anului, dar care vor aduce schimbări pe piața muncii în viitorul apropiat:
Joburi cu program hibrid – acestea reprezintă un mix între munca de acasă și cea de la birou și devin printre cele mai căutate în rândul candidaților;
Salarii transparente – directiva UE privind transparentizarea salariilor a demarat deja, iar după ce va fi adoptată, cel mai devreme în 2024 toate țările membre vor trebui să o transpună în legislațiile lor. Unele companii din România deja au început să publice ofertele salariale în anunțurile de angajare;
Sunt urmărite joburile cu salarii mari – având în vedere creșterea accentuată a costurilor de trai, candidații se vor îndrepta către acele joburi cu oferte salariale ce-i ajută să lupte cu inflația;
Crește interesul pentru joburi part-time cu program flexibil – tot pentru a face față inflației, oamenii caută variante de a-și suplimenta veniturile, iar al doilea job este una dintre ele. Tendința va continua pe măsură ce inflația crește;
CV-ul actualizat aduce mai multe oportunități – În condițiile unei oferte mari de joburi active, firmele își îndreaptă atenția către candidații pasivi, pentru a atrage talentele potrivite. Astfel, CV-ul actualizat generează noi oportunități profesionale, precum și o înțelegere a pieței, care va face schimbarea jobului mai ușoară pentru el.
Employer branding – aceste practici sunt esențiale pentru a atrage candidații, într-o perioadă în care cererea este peste ofertă, iar candidații au în față mai multe oportunități. Reputația locului de muncă este un aspect interesant pentru candidați: anunțul, părerile angajaților, procesul de recrutare, prezența în social media – toate acestea sunt analizate de către candidați;
Dezvoltarea profesională – pentru companii, dar și pentru angajați, dezvoltarea continuă și a unor noi abilități este prioritară. Susținându-și oamenii prin cursuri de specializare, traininguri, acreditări profesionale, reconversie profesională, compania va atrage implicarea angajaților și va fi mai atractivă pentru candidați;
Instrumentele digitale de recrutare – sunt un aliat de nădejde în căutarea și selecția talentelor. Angajatorii trebuie să utilizeze tactici de angajare ce se potrivesc mediului lor pentru a atrage candidații pe care-i caută, pentru că fiecare job are cerințele sale, iar nevoile companiilor sunt diferite.