
Farruh Olimov a luat contact cu România în 2013, atunci când a venit la studii, iar după cinci ani a început o afacere pe eMAG Marketplace. În scurt timp s-a extins pe piețele din Ungaria și Bulgaria, iar planurile sale nu se opresc aici.
Farruh a câștigat o bursă de la Guvernul României și a venit să studieze administrarea afacerilor la Universitatea din București, după ce un an a locuit în Pitești, pentru a învăța limba română.
El consideră că afacerile online reprezintă cea mai bună oportunitate în ziua de astăzi, pentru că antreprenorii au acces rapid și ușor la toate informațiile de care oamenii au nevoie. Atunci când un utilizator își dorește să învețe ceva, cu siguranță o va putea face prin intermediul Google sau Youtube. Un alt avantaj enumerat de Farruh ar fi acela că nu este nevoie de o sumă foarte mare de bani pentru a demara o astfel de afacere.
Investitorul a început să vândă online în 2018, prin eMAG, după ce a aflat de la un prieten că această platformă celebră din România oferă șansa vânzătorilor cu care colaborează de a ajunge la un număr foarte mare de clienți. El a înțeles că dacă dispune de produse de calitate va câștiga încrederea oamenilor.
Cum a demarat afacerea
Farruh Olimov a făcut înainte de toate o cercetare de piață pentru a găsi o nișă pe care competiția să nu fie atât de mare. Dintre domeniile de care era pasionat, a ales în primă fază fitness-ul, dar din cauza competitivității ridicate nu a înregistrat vânzări constante. Apoi, s-a orientat către produsele audio, căștile bluetooth – pe care el însuși le folosea când mergea la sală. A început să-și concentreze eforturile pe această categorie, a făcut și o cercetare și așa a văzut că este loc destul pe această piață, mai ales dacă prețurile practicate sunt unele accesibile.
Pentru a se face vizibil în online, investitorul a ales să se promoveze prin Google Ads, pe social media, pentru că este convins că oricât de bune ar fi produsele sale, dacă nu sunt promovate, vor rămâne în depozit. Astfel că în timp a construit un brand: LUMAUDiO. La început procesul includea achiziționarea unor produse white label pe care își puneau brandul. Dar selecția nu se făcea întâmplător, spune Farruh, ci după testări riguroase, astfel că din peste 20 de produse, erau selectate maxim 2 care să fie comercializate sub brandul său. Un mare ajutor pentru înțelegerea clienților l-a constituit feedback-ul acestora. Astfel, investitorul și echipa sa au ajuns să știe la ce prețuri vor oamenii anumite produse.
Dezvoltarea unor produse proprii, cu specificațiile și designul dorit de el și de echipa sa reprezintă următoarea etapă a afacerii. După o experiență de 3 ani pe piața din România, Bulgaria și Ungaria, Faruh știe acum ce se cere și se preocupă de îmbunătățirea constantă a produselor.
În ceea ce privește producătorul, acesta este din Asia. Ca o regulă generală, pentru a dezvolta un produs propriu, producătorii asiatici impun o limită minimă de1000 de bucăți, dar Farruh este mulțumit că produsele pot fi testate de mai multe ori înainte de a fi comercializate.
De la eMAG la magazin propriu
Intenția investitorului este de a-și dezvolta constant afacerea. După 9 luni de la înființarea afacerii, Faruh a creat un site și a început să-l promoveze. Nu a luat în considerare să facă acest lucru încă de la început, pentru că eMAG i-a oferit din start vizibilitate și acces ușor la consumatori. Însă, cu timpul, a dorit să-și clădească brandul și pe căile clasice, iar crearea unui site a fost prima opțiune în acest sens.
În momentul de față sunt comercializate 3 categorii de produse LUMAUDiO: căști bluetooth, smartwatch-uri și încărcătoare wireless. Strategia este una pe verticală, adică nu se dorește o ofertă vastă de produse, ci unele în jurul cărora să se construiască brandul. Farruh spune că a încercat să ofere un ciclu de produse: căștile bluetooth se conectează cu ceasul smart care la rândul său se conectează cu telefonul. Practic, nu este nevoie să fie ținut telefonul în mână pentru a se primi notificări importante sau pentru a se răspunde la un apel.
Procentul vânzărilor care provin de la eMAG este în acest moment de până la 70%, restul venind de pe site-ul propriu.
În 2019, la doar un an de la lansarea business-ului, Farruh a primit din partea eMAG premiul pentru cel mai bun content din platformă, în cadrul eMAG Sellers Day, un eveniment anual care este menit să-i ajute pe vânzători să se dezvolte.
Cum a ajuns să vândă în Bulgaria și Ungaria
Platforma eMAG oferă o oportunitate de extindere în Ungaria și Bulgaria și în acest fel au ajuns produsele brandului să fie comercializate pe aceste piețe. Investitorul spune că este destul de ușor să vinzi în aceste state, fiind nevoie doar de câteva săptămâni de pregătire, în care să fie pusă la punct birocrația. Un lucru este cert: cerințele din România nu se compară cu cele din Ungaria și Bulgaria, cum este și firesc, iar înțelegerea clienților este esențială pentru bunul mers al afacerilor. De exemplu, Farruh spune că în Ungaria se cer produsele mai scumpe, care au o calitate mai bună.
Pentru acest an, planurile vizează dezvoltarea site-ului propriu și accederea pe piețele din Polonia sau Germania.
Cifră de afaceri de 200.000 de euro
În 2020, firma a înregistrat o cifră de afaceri de 200.000 de euro și un profit de 100.000 de euro. Cifrele sunt pe placul antreprenorului care nu se aștepta ca afacerea să se dezvolte atât de bine în perioada pandemiei și vânzările online să fie atât de consistente. Farruh spune că în România vânzările online sunt foarte dezvoltate, în comparație cu Uzbekistan.
Cel mai important sfat pentru antreprenori
Farruh Olimov consideră că lucrul cel mai important de care trebuie să țină cont antreprenorii este să facă cercetări de piață pentru a cunoaște piața, clienții și competitorii. De asemenea, este esențial să se țină seama de feedbackul clienților și să se facă planuri pentru dezvoltarea afacerii.