
Angajații buni reprezintă baza unei afaceri de succes, dar sunt destul de greu de găsit aceștia. Întregul proces de recrutare personal este unul complex şi destul de complicat, fiind considerat o adevărată ştiinţă. De aceea existenţa unui departament de resurse umane este mai mult decât util, chiar necesar.
Cum abilitatea de a recruta și angaja oamenii potriviţi nu este una înnăscută, odată cu numărul recrutărilor crește și capacitatea recrutorului de a descoperi care sunt oamenii potriviţi pentru postul vacant. În acest aspect constă și succesul unei companii, alegerea celor mai buni candidați și alocarea acestora pe posturile potrivite.
Totuşi, în cazul unei companii mici sau aflate la început de drum înfiinţarea unui astfel de departament nu este chiar profitabilă, astfel că managerul este cel care va trebui să se ocupe de recrutarea, intervievarea și găsirea angajaţilor potriviţi. În acest caz, experiența este una cel mult minimă, motiv pentru care întregul proces va fi unul de durată și destul de obositor pentru managerul respectiv.
Prin urmare, în continuare sunt prezentate câteva sfaturi foarte utile atât pentru recrutorii aflaţi la început de drum, cât și pentru cei cu experiență, deoarece îi pot determina să privească întregul proces dintr-o altă perspectivă, contribuind astfel la o retenţie mai bună a angajaţilor.
1. Necesitatea de a angaja
Primul pas pe care orice recrutor ar trebui să îl facă, indiferent dacă este la prima angajare sau nu, este verificarea posturilor vacante și dacă este, într-adevăr nevoie să fie angajată o nouă persoană. În cazul unei firme care abia a debutat pe piață, activitatea iniţială poate fi desfășurată, pentru început, de persoanele care fac parte din echipă deja sau chiar de manager.
În schimb, dacă volumul de muncă este unul foarte mare și care suprasolicită angajații actuali, atunci cooptarea unui nou angajat este chiar necesară. Astfel că recrutorul ar trebui, pentru început, să realizeze o listă care să cuprindă sarcinile și responsabilităţile pe care le va avea noul angajat, din momentul recrutării până la evaluarea performanțelor. În acest fel îi va fi mai ușor să urmărească valorile și calitățile pe care ar trebui să le aibă viitorul angajat.
2. Recrutarea trebuie să aibă loc pe îndelete
Procesul de recrutare și angajare a unor persoane noi nu trebuie realizat în grabă, deoarece în acest mod se pot face greșeli în urma cărora vor avea mai mulți de suferit, de la propria afacere până la echipa de angajați formată și angajatul care nu se potrivește postului sau activităţii desfăşurate de companie.
În plus, în acest caz sunt risipite și resurse importante, atât financiare, cât și timp prețios. Toate aceste resurse vor fi necesare unui nou proces de recrutare, după ce s-a observat că persoana angajată iniţial nu era potrivită. Astfel că o recrutare relizată în pripă se poate dovedi a fi foarte costisitoare.
3. Cunoaşterea postului înainte de angajare
Este important ca recrutorul, indiferent dacă este vorba despre unul de meserie sau doar temporar în această postură, să aibă cunoștințe despre fişa postului pentru care face recrutarea, ce presupune, cum și cât ar trebui să dureze să realizeze atribuțiile postului respectiv.
În acest fel îi va fi mai ușor să înțeleagă natura muncii, precum și când ar fi necesar să îl critice sau să îl susţină pe noul angajat.
4. Susţinerea interviului propriu-zis
După răsfoirea Cv-urilor primite ca răspuns la anunţul de angajare, recrutorul trebuie să aleagă cei mai potriviţi cadndidati și să îi programeze la un interviu. Această alegere ar trebui să se realizeze, în primul rând, pe baza unor aspecte cum ar fi aspectul îngrijit al CV-ului, scrierea corectă a acestuia, fără greșeli gramaticale sau de ortografie, aspectul profesional, focalizat pe realizări și succese.
Abia apoi se va ţine cont și de performanţele educaţionale și cele profesionale, care uneori pot fi departe de adevăr. Tocmai de aceea este extrem de important să se ţină un interviu în cadrul căruia se va putea observa dacă oferta candidaţilor coincide cu cererea angajatorilor.
5. Candidaţii autonomi sunt de preferat
Odată susținut interviul și observate abilitățile fiecărui candidat, recrutorul ar trebui să îl aleagă pe cel mai autonom dintre toți. Aceștia sunt persoane care nu au nevoie de îndrumări dese și de supraveghere, setându-şi singuri obiecte pentru care încep să lucreze. De asemenea, aceștia pot aduce plus valoare companiei, prin sugestiile și propunerile inedite pe care le pot face.
Orice nou angajat dintr-o firmă are nevoie, la început, de o persoană care să îl ajute să pornească în noua activitate. Chiar dacă noul angajat a mai lucrat în domeniu și nu este străin de ce presupune activitatea pe care o va desfăşura, tot va avea nevoie de un mic ghidaj pentru a cunoaște firma și valorile sale. În acest fel, angajații vor debuta corect, cu o atitudine pozitivă și dedicaţi atât sarcinilor pe care le au, cât și companiei.