Facebook

Autoritățile din Franța au aplicat amenzi severe pentru Google și Facebook, imputându-le modul de utilizare a cookie-urilor, adică acele date utilizate pentru urmărirea utilizatorilor online.

150 de milioane de euro amendă pentru Google și 60 de milioane de euro pentru Facebook

Amenda în valoare de 150 de milioane de euro aplicată gigantului Google este una record a Comisiei Naționale pentru Tehnologia Informației și Libertate (CNIL) din Franța, care o depășește pe cea anterioară, în valoare de 100 de milioane de euro, pe care Google a primit-o în luna decembrie 2020.

Nici amenda care a fost aplicată Facebook nu este una neglijabilă. Compania cofondată de Mark Zuckerberg va trebui să achite către autoritățile franceze suma de 60 de milioane de euro.

Sancțiunile au fost acordate pentru modul de folosire a cookie-urilor

Giganții tehnologici nu le permit utilizatorilor să refuze utilizarea cookie-urilor într-un mod la fel de simplu cum este cel de acceptare a lor, aceasta ar fi problema care i-a determinat pe francezi să ia atitudine în acest caz. Declarația reprezentanților CNIL vine să întărească acest lucru:

„CNIL a stabilit că site-urile facebook.com, google.fr și youtube.com (deținut de Google) nu permit utilizatorilor să refuze utilizarea cookie-urilor atât de simplu precum să le accepte”, aceasta este declarația organismului de reglementare, potrivit France 24.

Autoritățile din Franța au mai transmis că cele două platforme, Google și Facebook, au la dispoziție trei luni pentru a-și adapta practicile, în caz contrar, după această perioadă, amenzile vor fi zilnice și vor avea o valoare de 100.000 de euro/zi.

Cum își va schimba Google practicile după această amendă

În urma aplicării acestei sancțiuni și ca urmare a neregulilor depistate de autorități, Google a anunțat că își va schimba câteva dintre practici. „În conformitate cu așteptările utilizatorilor de internet… ne angajăm să implementăm noi schimbări și să lucrăm activ cu CNIL ca răspuns la această decizie”, au declarat reprezentanții Google, potrivit Mediafax.

CNIL a susținut că, la momentul verificării, Google, Facebook și Youtube permiteau consimțământul pentru cookies printr-un singur buton, dar respingerea acestei solicitări are nevoie de mai multe click-uri, astfel că este mai greoaie pentru utilizatori.

Google nu este străin de amenzile consistente din Franța. O altă instituție, Consiliul Concurenței din această țară i-a aplicat în luna iulie 2021 o sancțiune de 500 de milioane de euro pentru încălcarea drepturilor de copyright, mai exact pentru că n-a respectat o decizie referitoare la plătirea agențiilor de știri și a editorilor de conținut cărora le-a utilizat conținutul pe platforma Google.

Ce reprezintă „cookies”

Termenul de „cookies” este des întâlnit de către cei care navighează pe internet. Multe site-uri își informează utilizatorii în privința lor și le cer permisiunea de folosire. Browserele au multe setări în ceea ce privește gestionarea cookie-urilor, unele extensii permițând chiar blocarea lor.

Cookie-urile sunt, așadar, mici pachete de date (fișiere) care stochează informații despre un utilizator, despre browserul folosit și despre activitatea desfășurată de acesta pe internet. Se păstrează în PC-ul sau în dispozitivul persoanei și pot fi utilizate de aplicațiile web sau site-urile accesate cu scopul ca acestea să ofere o experiență adecvată și personalizată.

În cazul Google și Facebook, cookies sunt foarte valoroase, tocmai pentru că reprezintă modalități de personalizare a publicității, care este sursa lor principală de venit. Astfel, în cazul în care o persoană caută pe Google un anumit produs (spre exemplu un uscător de păr), în scurt timp reclama unui astfel de articol îi poate apărea ca și anunț publicitar în browser.

Cum se întâmplă în cazul fiecărei tehnologii cookie-urile pot fi utilizate și în alte scopuri, care pot fi mai puțin etice. Din acest motiv, este indicat ca toți cei care navighează pe internet să fie la curent cu modul de funcționare și scopul lor.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.