Infractorii din mediul online au recurs la o metodă de înșelătorie prin care se folosesc de imaginea unor branduri cunoscute la nivel național pentru a lansa campanii promoționale false. Printre companiile al căror nume a fost utilizat pentru promovarea unor astfel de campanii se numără Profi, Rompetrol și Compania Națională Poșta Română.
Reprezentanții Directoratului Național de Securitate Cibernetică trag un semnal de alarmă cu privire la această metodă de înșelătorie online și precizează că pe viitor există posibilitatea ca infractorii să folosească numele și mai multor branduri.
Black Friday constituie un context favorabil pentru infractorii cibernetici
Perioada celor mai mari reduceri din an se apropie, în timp ce unele magazine deja au dat startul marilor reduceri. În acest context, infractorii online se folosesc de identitatea vizuală a unor branduri cunoscute din România și pretind că oferă premii sau vouchere de cumpărături utilizatorilor.
Potrivit DNSC, românii primesc mesaje cu link-uri care îi redirecționează pe site-uri unde li se prezintă o campanie promoțională falsă. Mai mulți utilizatori și-au dat seama că e vorba despre o înșelătorie și au anunțat organele competente. Deși au fost luate măsuri pentru a stopa aceste tentative, infractorii lansează zilnic noi site-uri și se folosesc de numele unor branduri cunoscute pentru a atrage click-urile utilizatorilor. Pe viitor, este posibil ca numele brandurilor sub care infractorii se ascund să crească.
Recomandările DNSC pentru evitarea campaniilor promoționale false
Printr-o postare pe rețeaua de socializare Facebook, DNSC îi sfătuiește pe utilizatori să evite link-urile suspicioase pe care le primesc din surse necunoscute și să le analizeze cu o soluție de securitate înainte de accesare. De asemenea, aceștia recomandă evitarea furnizării de date cu caracter personal, financiar și inclusiv a datelor de autentificare.
Pentru a verifica veridicitatea unei astfel de campanii promoționale, reprezentanții DNSC sugerează consultarea paginilor oficiale ale brandurilor respective. Dacă utilizatorii suspectează existența unei fraude pot raporta tentativele malițioase direct către reprezentanții instituției.
Clienții companiilor al căror nume este folosit pentru a prezenta oferte false pot deveni victime ale unor astfel de tentative de fraudă, mai ales că infractorii cibernetici încearcă să imite perfect campaniile reale ale unor branduri.