Rabla Plus

Recent, Ministerul Finanțelor din România a anunțat modificări semnificative în cadrul programelor Rabla și Rabla Plus, care au stârnit reacții puternice din partea Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). Aceste schimbări presupun reducerea semnificativă a valorii tichetelor oferite în cadrul acestor programe, ceea ce ar putea avea un impact major asupra industriei auto din țară.

Contextul Programelor Rabla și Rabla Plus

Programele Rabla și Rabla Plus au fost inițiate pentru a încuraja achiziția de vehicule noi, mai puțin poluante, prin oferirea de tichete valorice la casarea autovehiculelor vechi. Aceste programe au contribuit semnificativ la modernizarea parcului auto național și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Modificările Anunțate și Reacția ACAROM

Conform noilor măsuri, în 2024, valoarea ecotichetului oferit prin Rabla Plus va fi redusă la 1/5 din valoarea actuală, iar prima de casare prin Rabla va fi, de asemenea, diminuată. ACAROM a exprimat un profund dezacord față de aceste schimbări, anticipând o prăbușire a pieței de vehicule noi și o creștere a importului de vehicule second-hand.

Efectele Asupra Pieței Auto

Prognozele ACAROM indică o scădere drastică a vânzărilor de autoturisme noi în 2024, cu un impact negativ asupra locurilor de muncă și a cifrei de afaceri în sectorul auto. De asemenea, se așteaptă o creștere a importurilor de vehicule second-hand, mai poluante și mai puțin sigure.

Consecințe Economice și de Mediu

Reducerea atractivității programelor Rabla și Rabla Plus ar putea duce la o scădere a încasărilor din TVA și taxe aferente achizițiilor de vehicule noi. De asemenea, se anticipează o creștere a nivelului de poluare și o îmbătrânire a parcului auto național

Apelul ACAROM către Guvern

ACAROM solicită Guvernului României să reconsidere aceste măsuri, subliniind necesitatea unor programe predictibile și solide pentru continuarea trendului pozitiv în reducerea poluării și modernizarea parcului auto.

Concluzii

Modificările propuse în cadrul programelor Rabla și Rabla Plus reprezintă o provocare majoră pentru sectorul auto din România. Este esențial ca decidenții să evalueze cu atenție impactul acestor măsuri și să colaboreze cu reprezentanții industriei pentru a găsi soluții echilibrate, care să susțină atât dezvoltarea economică, cât și obiectivele de mediu.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.