
Reforma fiscală este un subiect fierbinte în România, mai ales în contextul crizei economice și sociale provocate de pandemia de COVID-19. Guvernul se pregătește să seteze liniile directoare pentru reforma fiscală care va începe în 2025, cu scopul de a asigura o colectare mai eficientă și mai echitabilă a veniturilor la bugetul de stat. Însă, care este cea mai bună modalitate de a impozita veniturile persoanelor fizice și juridice? Care sunt avantajele și dezavantajele fiecărui sistem de impozitare? Și cum ar fi afectați contribuabilii de o eventuală schimbare?
Cota unică versus impozitul progresiv
În prezent, România aplică un sistem de impozitare cu cotă unică, adică o rată fixă de impozit pentru toate veniturile, indiferent de nivelul lor. Cota unică este de 10% pentru veniturile din muncă și de 8% pentru veniturile din capital, iar impozitul pe profit este de 16%. Acest sistem a fost introdus în 2005, înlocuind sistemul de impozitare progresiv, care presupunea rate diferite de impozit în funcție de trepte de venit. Sistemul de impozitare progresiv a fost aplicat în România până în 2005, cu cinci trepte de venit, care aveau rate de impozit cuprinse între 18% și 40%.
Premierul Marcel Ciolacu a anunțat că reforma fiscală va trebui să se bazeze pe unul dintre cele două principii: menținerea cotei unice sau introducerea impozitării progresive. El a propus două variante: una cu cotă unică de 16%, ceea ce ar majora puternic impozitarea pe venit și pe capital, în prezent de 10%, respectiv 8%, sau impozit progresiv. Ciolacu a afirmat că este de acord cu o cotă unică, dar vrea ca aceasta să fie aceeași pentru toată lumea: de 16%. În acest moment, doar impozitul pe profit este de 16%. În schimb, impozitul pe venit (pe muncă) este de 10%. Acesta a fost redus de la 16% în 2018, când guvernul Dragnea a făcut „revoluția fiscală” și a crescut nivelul contribuțiilor sociale. Pe de altă parte, Ciolacu a spus că se poate merge pe impozitare progresivă, fără a preciza însă care ar fi treptele de venit și ratele de impozit corespunzătoare.
Argumente pro și contra
Fiecare sistem de impozitare are susținători și critici, care invocă argumente de ordin economic, social și moral. În general, cota unică este apreciată pentru simplitatea și transparența sa, care ar stimula conformarea fiscală și ar reduce evaziunea. De asemenea, cota unică ar fi un factor de atragere a investițiilor străine și de creștere a competitivității economice. În plus, cota unică ar respecta principiul proporționalității, adică fiecare contribuabil ar plăti la stat în funcție de cât câștigă, fără a fi penalizat pentru succesul său.
Pe de altă parte, impozitul progresiv este susținut pentru rolul său redistributiv, care ar reduce inegalitățile de venit și ar asigura o mai mare echitate fiscală. Astfel, impozitul progresiv ar fi un instrument de justiție socială, care ar contribui la finanțarea serviciilor publice și la protecția categoriilor vulnerabile. De asemenea, impozitul progresiv ar respecta principiul progresivității, adică fiecare contribuabil ar plăti la stat în funcție de capacitatea sa de plată, fără a fi împovărat peste măsură.
Experiența altor țări
România nu este singura țară care se confruntă cu dilema dintre cota unică și impozitul progresiv. În Europa, majoritatea țărilor aplică un sistem de impozitare progresiv, cu excepția Bulgariei, Estoniei, Letoniei, Lituaniei și Ungariei, care au adoptat cota unică. În afara Europei, cota unică este folosită de câteva țări din Asia Centrală, cum ar fi Kazahstan, Kârgâzstan și Mongolia, dar și de unele state din SUA, cum ar fi Colorado, Illinois și Utah. În schimb, impozitul progresiv este aplicat de cele mai dezvoltate țări din lume, cum ar fi SUA, Germania, Franța, Japonia sau Canada.
Comparând nivelurile de impozitare din diferite țări, se observă că nu există o corelație clară între sistemul de impozitare și performanța economică sau socială. De exemplu, țările nordice, care au rate de impozit progresiv foarte ridicate, se bucură de un nivel ridicat de bunăstare, educație și sănătate, dar și de o creștere economică solidă. Pe de altă parte, țările cu cotă unică nu au reușit să depășească media europeană în ceea ce privește PIB-ul pe cap de locuitor, rata șomajului sau indicele de dezvoltare umană.
Concluzie
Impozitarea progresivă este o temă controversată, care implică nu doar aspecte tehnice, ci și valori și preferințe politice. Fiecare sistem de impozitare are avantaje și dezavantaje, care depind și de contextul economic și social al fiecărei țări. În România, o eventuală trecere de la cota unică la impozitul progresiv ar presupune o analiză riguroasă a impactului asupra contribuabililor, a bugetului de stat și a economiei în ansamblu. De asemenea, o astfel de schimbare ar necesita o consultare publică și o comunicare eficientă cu toate părțile interesate, pentru a evita confuzia și rezistența. În final, orice reformă fiscală ar trebui să urmărească obiectivele de creștere economică, stabilitate fiscală și echitate socială.