impozit pe venit 2022

Proiectul cu viitoarele măsuri fiscale a fost făcut public de către Ministerul Finanțelor în varianta revizuită. Una dintre cele mai importante noutăți este cea privitoare la impozitul specific, care urmează să fie eliminat începând cu 1 ianuarie 2023, nu de la 1 august 2022.

De altfel, o schimbare importantă în sfera regimului microîntreprinderilor este aceea că firmele care depășesc plafonul de 500.000 euro într-un an sau care înregistreaza venituri din consultanță și management de peste 20% din total, vor face tranziția la impozit pe profit. Acestea nu vor mai avea posibilitatea de a reveni la regimul micro, despre care autoritățile spun că a fost conceput pentru a oferi sprijin antreprenorilor începători, nu pentru a fi folosit în vederea plății unor taxe cât mai mici.

Proiectul de ordonanță propune modificări ale sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor

Proiectul publicat de Ministerul Finanțelor propune o serie de modificări ale sistemului de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Una dintre ele este cea conform căreia într-o microîntreprindere trebuie să existe cel puțin un salariat, context în care dispare cota de impozitare de 3%.

De asemenea, plafonul veniturilor obținute în anul anterior va scădea de la 1.000.000 euro la 500.000 euro. Pentru anul 2023, se iau în calcul veniturile înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile de la 31 decembrie 2022, în vederea stabilirii limitei de 500.000 euro. Veniturile care provin din consultanță și management vor fi limitate la 20%.

Rămâne neschimbată propunerea conform căreia același acționar/asociat care posedă mai mult de 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot să nu poată deține titluri de participare la mai mult de trei microîntreprinderi.

Persoanele juridice care au în desfășurare activități ce se încadrează în următoarele domenii nu vor mai face parte din sfera de aplicare a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor: bancar, asigurări și reasigurări, piața de capital, jocuri de noroc, explorare, dezvoltare, exploatare a zăcămintelor de petrol și gaze naturale.

Acestea sunt câteva dintre cele mai importante prevederi ale proiectului, referitoare la sistemul de impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Pentru mai multe detalii, se poate consulta documentul oficial (Ordonanța pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, abrogarea unor acte normative și alte măsuri financiar-fiscale).

Noutăți privind impozitul pe profit și impozitul pe dividende

Ordonanța mai propune și prelungirea facilității privind scutirea de impozit a profitului investit și alocat investițiilor în active destinate operațiunilor de producției, procesării și retehnologizării, în ideea de a încuraja contribuabilii să își modernizeze capacitățile de producție și să dezvolte altele noi.

Se va introduce o majorare a cotei impozitului pe dividende, de la 5% la 8%, în cazul dividendelor care sunt distribuite/plătite între persoane juridice de naționalitate română sau către nerezidenți. În ideea de evitare a demarării procedurii de infringement împotriva României, pe fondul nerespectării principiului nediscriminării din TFUE, se dorește intervenția prin modificări asupra articolelor art. 43 alin. (4) și a dispozițiilor art. 229 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal. Această propunere are scopul de a asigura un regim național de scutire echitabil pentru dividendele interne și transfrontaliere, plătite de un rezident român în anumite situații comparabile.

Este necesară îndeplinirea unui set de condiții pentru acordarea regimului de scutire a dividendelor plătite între persoane juridice române, la data plății dividendelor. Unele dintre ele se aplică persoanei juridice care beneficiază de dividende, iar altele persoanei care plătește dividendele respective.

Astfel, beneficiarul trebuie să dețină cel puțin 10% din titlurile de participare ale persoanei juridice care efectuează plata dividendelor, pe o perioadă de 12 luni (un an împlinit pâna la data plății, inclusiv), să fie constituit sub forma unei persoane juridice care se află sub incidența legislației române, să plătească impozit pe profit sau un alt tip care să îl substituie.

La rândul său, persoana juridică care plătește dividendele trebuie să fie organizată într-o formă aflată sub incidența legislației române (cum ar fi societate pe acțiuni sau societate cu răspundere limitată) și să plătească impozit pe profit sau un alt impozit care să îl substituie.

Deoarece legislația română îl clasifică drept impozit ce îl substituie pe cel pe profit, regimul de scutire a dividendelor se aplică inclusiv persoanelor juridice care plătesc impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

close

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.