În ultimele luni, piața auto din România a înregistrat o creștere de aproape 15% în ceea ce privește înmatriculările de autoturisme noi, ajungând la un total de 121.404 unități. Cu toate acestea, acest număr este depășit semnificativ de înmatriculările vehiculelor second-hand, care sunt duble comparativ cu cele noi. Această preferință a consumatorilor români pentru mașinile la mâna a doua are implicații profunde asupra mediului înconjurător, sănătății publice și siguranței rutiere.
Consecințele Ecologice și de Sănătate
Peste două treimi din autovehiculele de pe drumurile României au o vechime de peste 15 ani. Din totalul de aproximativ 8 milioane de vehicule înregistrate, 2,4 milioane au între 16 și 20 de ani, iar 2,5 milioane sunt mai vechi de două decenii. Această situație contribuie la poluarea crescută și la riscuri mai mari pentru sănătatea populației, dat fiind că vehiculele mai vechi tind să emită mai multe gaze nocive.
Siguranța în Trafic și Economia Neagră
Vehiculele uzate nu numai că poluează mai mult, dar adesea prezintă riscuri de siguranță în trafic, deoarece sunt mai predispuse la defecțiuni. În plus, costurile ridicate de reparație pot duce la neglijarea întreținerii corespunzătoare, ceea ce înrăutățește și mai mult siguranța. Această situație favorizează, de asemenea, economia neagră, deoarece proprietarii de vehicule second-hand caută soluții mai ieftine și adesea neautorizate pentru reparații.
Percepția Publicului și Factorii Economici
Un studiu realizat de CarVertical a relevat că pentru 44.8% dintre români, prețul este factorul determinant în achiziția unei mașini la mâna a doua. Majoritatea sunt dispuși să cheltuie între 4.900 și 14.800 de lei pentru un astfel de vehicul, ceea ce indică o sensibilitate mare la preț și o capacitate financiară limitată.
Opinii și Comentarii
Articolul original include și comentarii ale cititorilor, care reflectă diverse perspective asupra pieței auto second-hand. Unii subliniază sărăcia și nevoia de a face alegeri economice, în timp ce alții critică atitudinea consumatorilor care preferă vehicule uzate cu kilometraj mare în locul unor mașini noi, mai accesibile și potențial mai sigure.