Angajații reprezintă una dintre cele mai importante resurse ale unei companii, în funcție de productivitatea acestora fiind influențat și succesul afacerii. La rândul ei, productivitatea acestora este influențată de mai mulți factori, printre care și nivelul de motivaţie al angajaţilor.
Dacă atunci când vine vorba despre motivaţie, cei mai mulți se vor gândi la aspectul financiar, în realitate, motivația angajaţilor ţine de alte aspecte la fel de importante, cum ar fi mediul de lucru, atmosfera din birou, siguranța locului de muncă, relația cu superiorii.
Motivarea angajaţilor nu este un criteriu care să se afle pe lista de priorităţi a multor companii, deși beneficiile și importanța pe care angajații mulțumiți și motivaţi le oferă companiilor în care lucrează sunt destul de multe.
În primul rând, angajații motivaţi contribuie la atingerea și chiar depăşirea ţelurilor companiei. Acestui motiv principal i se adaugă și alte avantaje, cum ar fi o eficiența crescută a angajaţilor, satisfacţia acestora la locul de muncă, echipa este una bine sudată și mai productivă, retenţia angajaţilor, în special a celor buni, este mai mare, aceștia își pot asuma responsabilități mai importante.
Prin urmare, pentru a putea oferi angajaţilor motivația necesară, managerii pot folosi următoarele strategii de motivare, obținând astfel succesul mult dorit pentru companie:
1. Susţinerea noilor angajați
Gestionarea resursei umane, adică a angajaţilor, reprezintă una dintre provocările cele mai mari cu care se confruntă managerii din ziua de astăzi. De aceea este foarte important modul în care sunt primiţi și ajutați să se dezvolte noii angajați, dar nu numai. Dacă aceștia sunt bine primiţi încă de la început și introduşi corect în activitățile pe care le vor avea de realizat, motivația și dedicația pe care angajații o vor avea pentru job și pentru companie vor fi mult mai mari.
2. Satisfacerea celor trei nevoi ale oamenilor
Conform piramidei nevoilor a lui Maslow, fericirea și împlinirea oamenilor sunt influenţate de satisfacerea nevoilor primare. În cazul de faţă, cele trei nevoi esenţiale sunt cea de siguranța, cea de recunoaștere și cea de apartenența.
Astfel că prima dintre aceste nevoi, cea de siguranța, se referă la securitatea pe care angajatul o simte atât cu privire la locul de muncă, dar și confortul resimţit în cadrul companiei și chiar faţă de superior, care poate reprezenta un model de urmat pentru acesta.
Cea de-a doua nevoie, cea de recunoaștere, se referă la nevoia angajatului de a se simți important și de a ieși în evidenţă prin lucrurile bune pe care le face și care sunt apreciate de şefii săi.
În ceea ce privește nevoia de apartenență, are un rol important în crearea unei echipe unite. Oamenii fiind niște animale sociale, au nevoie să simtă că fac parte dintr-un grup, în care să colaboreze în armonie și cu satisfacţie.
3. Crearea unui mediu de lucru plăcut
Mediul de lucru este foarte important pentru starea de spirit și productivitatea angajaţilor. De aceea, o sarcină importantă a managerului este aceea de a crea pentru angajații săi cele mai bune condiții de muncă. În acest fel nivelul de încredere al acestora crește, simţindu-se bine și fericiți, astfel că și dorința de a lucra mai mult și mai bine este mai mare, adică sunt mai eficienţi și mai prouctivi.
La crearea acestui mediu de lucru plăcut contribuie și modul în care șeful reacționează în momentul în care un angajat a greșit. Dacă acesta alege o metodă de a-l atenţiona fără să îl facă să se simtă prost, ci dimpotrivă, care să îl ajute pe acesta să învețe o lecție din greșala să, este dovada unui management excelent.
4. Motivarea angajaţilor
Un angajat motivat are o productivitate mai mare cu 40% decât în cazul celorlalți angajați, prin urmare acesta ar trebui să fie unul din principalele obiective ale managementului unei companii.
Există mai multe metode de motivare a angajaţilor, cea mai cunoscută și cea mai utilizată fiind stimularea financiară a acestora. Totuși, oamenii se simt motivaţi și prin alte metode, cum ar fi laudele, recunoaşterea meritelor, avansarea pe un post superior.
De asemenea, metodele de motivare a angajaţilor, care nu au legătura cu aspectul financiar, sunt foarte multe, de la organizarea unor team-building-uri până la oferirea unui cadou simbolic sau amuzant, ca de exemplu un coş cu alimente.
5. Reducerea stresului angajaţilor
Stresul este un factor prezent în toate domeniile din viețile oamenilor și oricât ar încerca aceștia, nu pot scăpa în totalitate de el. La fel este și în cazul locului de muncă, eliminarea completă a stresului este imposibilă, însă diminuarea factorilor care îl declanşează este un deziderat.
Nivelul de stres de la locul de muncă poate fi redus prin definirea exactă a naturii activităţii pe care angajații trebuie să o desfăşoare – definirea fișei postului, confirmarea responsabilităților – precum și evaluarea performaţelor și recompensarea acestora într-un mod corect. În acest fel sunt reduse insatisfacţia, nervozitatea și, bine înțeles, stresul.
Totuși, managerii nu ar trebui să uite că fiecare angajat este diferit, astfel că o metodă aplicată în cazul unuia dintre ei s-ar putea să nu aibă același rezultat în cazul altuia. Prin urmare, este necesar ca managerii să fie atenți la toți membrii echipei.