
Desi suntem deja obisnuiti sa vedem influenceri promovand mai mult sau mai putin subtil anumite produse si servicii pe pagina lor de Instagram, nu toti acestia ii informeaza pe urmaritori ca postarile lor includ publicitate platita. In astfel de cazuri, exista riscul ca audience-ul sa fie indus in eroare si sa creada ca cele prezentate de influenceri sunt propriile lor produse sau recomandari obiective. Din fericire, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a lansat o investigatie prin care a verificat daca influencerii romani isi marcheaza publicitatea pe Instagram, astfel incat consumatorii sa fie informati corect.
Investigatia ANPC
In vara anului 2023, ANPC a selectat 10 dintre cei mai mari si mai populari influenceri romani de pe Instagram si le-a verificat postarile pentru a vedea daca au fost semnalate ca publicitate. De asemenea, autoritatea a verificat si daca informatiile din postari sunt adevarate si nu sunt menite sa induca in eroare audience-ul. Scopul acestei investigatii a fost de a se asigura ca influencerii respecta legislatia nationala privind publicitatea si informatiile oneste pentru consumatorii lor.
Rezultatele investigatiei
In urma acestei investigatii, ANPC a descoperit ca toti cei 10 influenceri romani verificati au oferit cel putin o postare care includea publicitate platita, dar nu toti au semnalat faptul ca aceasta este publicitate. Mai exact, patru dintre influenceri au marcat clar sau au mentionat in postare ca aceasta este publicitate, iar sase nu au facut acest lucru, desi erau intr-adevar platiti pentru postarea respectiva.
Legislatie privind publicitatea in Romania
In Romania, publicitatea este reglementata prin lege, astfel incat consumatorii sa fie informati adecvat despre produsele si serviciile prezentate. Potrivit legii, orice mesaj publicitar trebuie sa fie recunoscut ca publicitate si trebuie sa includa informatii clare si precise despre produsul sau serviciul reclamat sau promovat. Aceasta informatii trebuie sa fie evidente si usor de observat de catre consumator, chiar daca acesta nu citeste intreaga postare.
Reactia influencerilor la investigatie
Dupa publicarea rezultatelor investigatiei ANPC, mai multi influenceri romani au reactionat prin intermediul propriilor lor pagini de Instagram. Unii au afirmat ca nu au fost constienti de obligatia de a marca clar publicitatea, in timp ce altii au considerat ca aceasta este o actiune exagerata si o incalcare a drepturilor lor. Cu toate acestea, multi dintre influenceri au recunoscut importanta informarii audience-ului cu privire la postarile lor platite si au promis sa ia masuri pentru a respecta mai bine legislatia privind publicitatea.
Implicatii ale investigatiei ANPC
Investigatia ANPC reprezinta un pas important in asigurarea transparentei in industria influencerilor de pe Instagram din Romania. Aceasta ar putea duce la o mai mare responsabilitate si conscietizare a influencerilor cu privire la marcarea publicitatii platite si respectarea legii. De asemenea, este posibil ca aceasta investigatie sa determine o mai mare atentie din partea autoritatilor la problema publicitatii plasate in mod neadecvat pe Instagram si in alte retele de socializare.
In concluzie, investigatia ANPC privind influencerii de pe Instagram a scos la suprafata problema importanta a publicitatii platite si a transparentei in aceasta industrie. Consumatorii au nevoie de informatii clare si precise cu privire la produsele si serviciile promovate, iar aceasta investigatie ar putea duce la o mai mare responsabilitate din partea influencerilor si a autoritatilor in acest sens. Este important ca legislatia privind publicitatea in Romania sa fie respectata, astfel incat audience-ul sa aiba o baza solida pentru a face decizii informate in privinta achizitiilor.