Ce trebuie să știi despre alegerea codului CAEN pentru firma pe care o înființezi

La înființarea unei firme, antreprenorii se întreabă cum să aleagă codurile CAEN și cum să le autorizeze. În momentul în care știu deja ce servicii vor presta prin afacerea lor, vor opta pentru un cod CAEN, care este o clasificare a tipurilor de activități ce se pot presta în România. Numărul este format din patru cifre și corespunde unei singure activități economice. Există un cod CAEN principal, iar restul codurilor sunt secundare.

Cum alegi codul CAEN

Alegerea codurilor CAEN se face înainte de a înființa firma, iar etapa este obligatorie. În funcție de ce formă juridică vei alege, poți avea un număr de maxim 5 coduri CAEN pentru PFA și un număr nelimitat de coduri CAEN, în cazul SRL-ului.

Aceștia sunt pașii prin care se poate alege un cod CAEN:

  1. Identificarea activităților economice pe care le va desfășura firma – acesta este primul pas ce trebuie parcurs. Trebuie să stabilești din ce tip de activitate economică vei genera venit în business-ul tău;

  2. Stabilește care va fi activitatea principală și care vor fi activitățile secundare – legea îți permite să desfășori mai multe activități economice în cadrul firmei, dar doar una dintre acestea va fi cea principală, iar codul CAEN va figura pe certificatul de înregistrare. Aceasta este activitatea cea mai importantă sau din care vei genera cele mai multe venituri;

  3. Caută codul/codurile în Nomenclatorul CAEN – fiecărei activități îi corespunde un cod CAEN. Pentru a identifica un cod potrivit, trebuie să cauți cu atenție în Nomenclator. Dacă nu găsești un cod exact, îl vei alege pe cel mai apropiat de activitatea pe care o vei desfășura. Nomenclatorul este structurat în 21 de secțiuni. Dacă te vei ocupa de design pentru site-uri, vei căuta secțiunea Informații și comunicații, diviziunea 63 – Activități de servicii informatice, unde vei identifica grupa 631 – Activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe și clasa 6311 – Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe;

  4. Verifică dacă sunt restricții pentru un anumit cod CAEN – pentru anumite coduri CAEN sunt unele restricții, ce pot fi parcurse pe site-ul ONRC: sunt coduri interzise, altele pot fi doar principale, unele coduri pot fi doar coduri unice, iar alte coduri au cerințe speciale;

  5. Autorizarea codurilor – după ce alegi codurile CAEN, ele trebuie autorizate. Legea 265/2022 prevede ca toate codurile CAEN din obiectul secundar de activitate vor fi autorizate la sediu/punct de lucru/terți, adică nu mai poți avea lista codurilor fără restricții în actul constitutiv fără să fie autorizate. Codurile pot fi autorizate la înființarea firmei sau ulterior, dar trebuie autorizate înainte de începerea activității economice. Locul de unde îți vei exercita activitatea va indica autorizarea codurilor în minim una dintre aceste locații: sediul social, punctul de lucru, terți.

Unde apar codurile CAEN după înființarea firmei

După înființarea firmei, pe certificatul de înregistrare (CUI-ul firmei) va apărea doar codul CAEN principal. Restul codurilor CAEN ce au fost autorizate vor apărea în Actul constitutiv și în certificatele constatatoare pentru sediu, punctul de lucru, terți. De asemenea, codurile apar și în Certificatul Constatator de Eliberare Informații, ce se poate obține de la Registrul Comerțului.

În concluzie, o firmă nu-și poate începe activitatea fără alegerea și autorizarea codurilor CAEN. Este obligatoriu ca firma să aibă un cod CAEN principal și poate opta și pentru coduri secundare. Toate codurile trebuie autorizate pentru desfășurare de la sediu, punctul de lucru sau de la terți.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Cum să gestionezi eficient echipa startup-ului tău în 2024

Gestionarea eficientă a unei echipe este crucială pentru succesul oricărui startup, mai ales într-un context economic dinamic și imprevizibil, precum cel din 2024. Antreprenorii din România trebuie să își dezvolte…

Citește

Cum să gestionezi eficient resursele financiare ale afacerii tale în contextul economic actual din România

Gestionarea resurselor financiare este o provocare majoră pentru antreprenorii din România, mai ales în contextul economic actual marcat de incertitudine și fluctuații. În 2024, companiile se confruntă cu schimbări frecvente…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

  • September 16, 2024
Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

  • September 13, 2024
Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

  • September 12, 2024
Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

  • September 11, 2024
Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

  • September 10, 2024
Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică

  • September 9, 2024
Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică