veniturile lunare ale românilor

Institutul Național de Statistică a publicat o serie de date care arată că veniturile totale ale unei gospodării din România în trimestrul patru al anului 2021 se situau, în medie, în jurul sumei de 6.055 lei lunar. Cel mai mare procent din nivelul veniturilor totale s-a îndreptat către cheltuieli, mâncarea și taxele fiind în fruntea clasamentului.

Conform INS, valoarea veniturilor lunare se situa la 5591 lei/gospodărie în perioada studiată, ceea ce ar însemna 2212 lei/persoană, valabil pentru veniturile bănești. Referitor la veniturile în natură, estimările arată că acestea au fost de aproximativ 500 lei/gospodărie, mai precis 464 lei.

Mai multe categorii de venituri au contribuit la formarea veniturilor totale dintr-o gospodărie

Principala sursă de venituri pentru români a fost reprezentată de salariu și celelalte venituri asociate. La veniturile totale dintr-o gospodărie s-au mai adăugat și alte tipuri de venituri, cum ar fi cele provenite din prestații sociale, venituri în natură, consumul de produse din producție proprie, venituri din agricultură și activități neagricole independente, la care s-au adăugat uneori venituri din vânzarea de active din patrimoniul gospodăriei.

Cei mai mulți bani sunt cheltuiți pe alimente și taxe

Cei mai mulți bani din veniturile totale ale unei gospodării se îndreaptă către mâncare și alte bunuri nealimentare, taxe către administrația publică și privată, sub formă de impozite, cotizații și contribuții. De altfel, românii sunt nevoiți să aloce o parte din bugetul lunar și pentru satisfacerea nevoilor legate de producție, cum ar fi pentru hrana animalelor, produse de însămânțat, servicii veterinare etc.

Doar 0,3% din cheltuielile totale ale gospodăriilor sunt reprezentate de investiții, cumpărarea sau construcția de case, achiziționarea unor terenuri și cumpărarea de acțiuni. Pe de altă parte, 32,3% din consumul gospodăriilor a fost reprezentat de produse alimentare și băuturi nealcoolice.

Războiul din Ucraina a generat o creștere în vânzările unor produse alimentare

Printre categoriile de produse care au înregistrat un parcurs dinamic se numără uleiul și margarina, mâncarea gata preparată sau produsele semi-preparate, produsele pentru înfrumusețare și produsele de bază. În prima parte a lui 2022 s-a observat deja o accelerare a vânzărilor în raport cu anul trecut, creșterea fiind cu 11.4% față de 2021.

În primul an de pandemie, românii s-au aprovizionat cu produse alimentare de bază, iar aceeași tendință s-a observat și odată cu declanșarea războiului ruso-ucrainean, când multe persoane și-au făcut stocuri mari de alimente, pe fondul panicii. Creșteri de vânzări au fost înregistrate pe sectoarele de băcănie, ulei, băuturi răcoritoare, produse dulci și produse lactate.

Unele companii din România iau în calcul creșteri salariale

Mercer Marsh Benefits a efectuat un studiu care arată că unele companii românești plănuiesc să mărească salariile angajaților cu aproximativ 7%. Majoritatea firmelor care iau în calcul majorarea salariilor vor implementa această măsură în luna aprilie. Dintre companiile care au participat la studiu, doar 15% vor să crească valoarea tichetului de masă în 2022. Companiile iau în calcul creșteri salariale nu numai pentru a atrage și reține angajații, dar și pentru a atenua efectele inflației.

În același studiu, se arată că 18% dintre firmele respondente aleg să ofere beneficii financiare angajaților care lucrează de acasă. O parte dintre companii oferă acest tip de sprijin financiar lunar, iar celelalte firme preferă să acorde integral beneficiul o dată pe an.

Cât despre modul de lucru, peste 30% dintre companiile care au participat la studiu vor oferi angajaților posibilitatea de a îl organiza după bunul plac, alegând să lucreze de acasă sau de la birou. Unele companii aleg un mod de lucru hibrid, cu 3 zile de lucru la birou și 2 zile de lucru acasă. Doar 9% dintre companii intenționează să adopte sistemul de lucru bazat în totalitate pe prezență fizică.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.