Consiliul UE adoptă o nouă directivă care oferă statelor membre o mai mare flexibilitate în stabilirea și adoptarea cotelor reduse de TVA

Consiliul Uniunii Europene a adoptat o nouă directivă privitoare la TVA, în temeiul căreia statele membre UE primesc o mai mare flexibilitate în stabilirea cotelor taxei pe valoarea adăugată, iar transpunerea acestei directive în legislația națională ar însemna noi cote reduse de TVA pentru români.

Statele membre UE ar putea implementa zero TVA pentru produsele esențiale

Prin intermediul noii directive europene, se creează premisele pentru ca statele membre UE să introducă zero TVA pentru categorii de produse esențiale, cum ar fi alimentele. Țările care transpun directiva în legislația națională au responsabilitatea de a găsi un echilibru în ceea ce privește îndeplinirea obiectivelor de politică socială, atingerea obiectivelor de politici verzi și neafectarea veniturilor bugetare.

O analiză EY România arată că gestionarea mai multor cote TVA atrage o anumită complexitate, iar noile mijloace de audit fiscal în timp real, cum ar fi SAF-T, contribuie la detectarea mai rapidă a diferențelor de cote și tratament de TVA care se aplică pentru produse identice sau similare, la nivel de sector.

Reformarea cotelor de TVA se discută de multă vreme la nivel european

Reformarea cotelor de TVA se discută de multă vreme în cadrul Consiliului UE, obiectivul acestui proiect fiind acela de a oferi mai multă flexibilitate guvernelor când vine vorba de stabilirea și implementarea cotelor reduse de TVA, precum și în atingerea obiectivelor generale ale UE, cum ar fi reziliența sistemului de sănătate și tranziția digitală.

În anexa III la Directiva de TVA se pot consulta bunurile și serviciile în cazul cărora sunt valabile cotele reduse de TVA, întrucât lista a fost actualizată și modernizată prin noua directivă. În actualizarea listei s-a ținut cont de câteva principii, între care interesul asociat consumatorului final și interesul general.

Aceeași directivă prevede și o nouă dispoziție prin care statele membre obțin permisiunea de a reacționa rapid în situații excepționale, cum ar fi dezastrele naturale sau pandemiile. De altfel, în directivă se arată că de la 1 ianuarie 2030 nu se vor mai putea aplica cote reduse pentru combustibili fosili, același lucru fiind valabil și pentru îngrășăminte de la 1 ianuarie 2032, ambele fiind produse dăunătoare mediului.

6 aprilie marchează data la care au fost publicate în Monitorul Oficial al Uniunii Europene noile prevederi și implicit, data la care acestea au intrat în vigoare. Țările membre vor aplica în continuare cota normală sau cota standard de cel puțin 15%, dar vor avea posibilitatea să aplice două cote reduse de cel puțin 5% la cel mult 24 de categorii de articole care se regăsesc în lista din anexa III a Directivei TVA. Între acestea se numără produsele farmaceutice, cărțile, apa, transportul de persoane, livrarea și instalarea de panouri solare etc.

Statele membre pot stabili inclusiv o cotă sub 5%

O altă noutate este aceea că fiecare stat membru poate să implementeze o cotă super-redusă, adică o cotă de TVA mai mică de 5% și o scutire cu drept de deducere – cota 0% – valabil în cazul produselor esențiale, cum ar fi alimentele și produsele farmaceutice.

Așa cum se menționează și în analiza EY, aceste noutăți trebuie tratate cu atenție pentru că atrag o complexitate mai mare pentru companii și administrația fiscala, iar aceasta din urmă trebuie să se asigure de aplicarea corectă a legii.

Pentru ca aceste prevederi să fie valabile și în România, este necesar ca directiva europeană să fie transpusă în legislația națională. Succesul noii directive constă în modul în care statele membre vor transpune prevederile noii directive în legislațiile naționale și de felul în care acestea vor accesa beneficiile de flexibilitate privitor la stabilirea cotelor reduse de TVA.

Nu întotdeauna reducerea cotelor de TVA are efectele dorite, după cum s-a văzut și în situațiile anterioare când scăderile cotelor nu au avut un impact considerabil în diminuarea evaziunii sau în sporirea veniturilor bugetare.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Inflația și consumul intern: Cum se adaptează afacerile din retail în 2025

După un 2024 marcat de presiuni inflaționiste persistente, anul 2025 aduce o dinamică economică diferită, dar nu lipsită de provocări. Pentru orice antreprenor în România cu activitate în retail, înțelegerea…

Citește

Piața muncii în România în 2025: tendințe și riscuri pentru antreprenori

Piața muncii din România traversează o perioadă de transformări accelerate, influențate de factori economici globali, digitalizare și schimbările legislative interne. Conform celor mai recente știri economice, publicate pe platforme precum…

Citește

Te-ar mai putea interesa

6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

  • May 12, 2025
6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali

  • May 12, 2025
De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali

5 recomandări de aspiratoare robot eficiente și moderne pentru orice locuință

  • May 9, 2025
5 recomandări de aspiratoare robot eficiente și moderne pentru orice locuință

Spațiile nefolosite din orașe – oportunități de business ignorate complet

  • May 9, 2025
Spațiile nefolosite din orașe – oportunități de business ignorate complet

Psihologia deciziilor financiare în business: cum gândesc antreprenorii

  • May 8, 2025
Psihologia deciziilor financiare în business: cum gândesc antreprenorii

6 recomandări de sisteme de etichetare fiabile pentru birouri și activități comerciale

  • May 7, 2025
6 recomandări de sisteme de etichetare fiabile pentru birouri și activități comerciale