canal de promovare

Piața magazinelor online se află în ascensiune de câțiva ani, așa că dacă intenționezi să-ți deschizi o astfel de afacere sau să te extinzi și să acoperi și sectorul e-commerce, poate fi o decizie bună, care să te ducă spre succes.

În perioada pandemiei, multe magazine fizice au fost închise, iar online-ul a atras și mai mult atenția asupra sa, românii descoperindu-i avantajele mai mult, poate, ca niciodată. Așadar, dacă intenționezi să-ți deschizi un magazin online, ai numeroase posibilități și variante la îndemână, pentru că și piața aceasta s-a dezvoltat și îți pune la dispoziție mult mai multe soluții, decât în urmă cu câțiva ani.

Totuși, pentru că online-ul este invadat de numeroși competitori direcți sau indirecți, trebuie să iei cele mai bune decizii în privința promovării. Cu alte cuvinte, trebuie să ieși în fața tuturor, pentru ca lumea să te cunoască și să ia contact cu produsele și serviciile pe care le oferi.

Canalele principale de promovare pe internet

Primul lucru pe care trebuie să-l cunoști înainte de a începe promovarea propriu-zisă este care sunt canalele de promovare digitală pe care poți conta. La ora actuală, cele mai populare variante sunt acestea:

  • SEO: reprezintă optimizarea site-ului, astfel încât acesta să apară în topul rezultatelor afișate de Google în momentul în care un potențial client caută informații despre produsele sau serviciile pe care le vinzi. Dacă afacerea ta apare printre primele, în prima pagină cu rezultate Google, este un semn că faci ceea ce trebuie, pentru că vei genera trafic fără să fii nevoit să plătești pentru fiecare click, cum este cazul mai jos;

  • PPC: înseamnă să plătești pentru fiecare vizită de pe site (prescurtarea vine de la Pay Per Clik). În această categorie sunt incluse: Google Ads, Facebook Ads sau Microsoft Ads. De această dată, creezi reclame, iar pentru fiecare click pe care utilizatorii îl fac spre site-ul tău plătești;

  • Social Media: reprezintă traficul care intră pe site-ul afacerii tale via Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Tik Tok, Youtube etc.;

  • Afiliate: se referă la situația când alte site-uri vorbesc despre magazinul tău online și oferă un link spre site, astfel încât cei interesați să-ți vadă produsele și serviciile. Și în acest caz vei plăti pentru a primi vizite de la aceste website-uri, sub formă de comision;

  • E-mail marketing: poți trimite mesaje personalizate prin e-mail către persoanele care se află în baza ta de date și care s-au abonat la newsletter-ul tău. Aceste mesaje sunt automate și trebuie să conțină informații relevante, noutăți, oferte și promoții care să le stârnească interesul destinatarilor pentru a-l citi;

  • Bannere: bannerele plătite pe care le afișezi pe internet îți pot aduce și ele vizite pe site

Cum alegi canalul sau canalele potrivite pentru afacerea ta?

Evident că nu este profitabil pentru tine să te promovezi pe toate canalele simultan. Dincolo de bugetul, care ar trebui să fie foarte generos, pentru o astfel de cheltuială, fiecare dintre aceste canale are un anumit specific, astfel că poate fi mai potrivit sau nu pentru o anumită afacere. În plus, este dificil să găsești o persoană, indiferent dacă este angajat sau firmă care să știe să le facă bine pe toate: și campanii pe social media, și e-mail marketing, și SEO etc.

Prin urmare, cel mai bine este să identifici canalul sau canalele care oferă cele mai bune rezultate în cazul tău și să te axezi cu prioritate pe ele. Nici acest lucru nu poate fi ușor, însă în ajutorul tău sunt două principii de bază pe care trebuie să le iei în considerare:

  • nu trebuie să devii dependent de un canal anume, ci caută să-ți diversifici canalele. Aici poate fi dat un exemplu elocvent: dacă prețurile cresc foarte mult pentru PPC și consideri că bugetul alocat nu le mai poate acoperi, ce faci? Este indicat să studiezi și alte oportunități și să fii tot timpul la curent cu ce ar putea oferi rezultate bune;

  • nici prea multe canale nu sunt bune! Cu siguranță că dacă le vei viza pe toate, nu vei avea resursele necesare să te ocupi de fiecare așa cum ar trebui și cel mai probabil vei ajunge să regreți această alegere. O altă variantă ar fi să colaborezi cu un freelancer sau, și mai bine, cu o agenție de marketing online, care este specializată în aceste activități și te poate ajuta să te promovezi eficient.

Avantajele și dezavantajele fiecărui canal de promovare

  1. PPC

Acesta este probabil cel mai utilizat canal de promovare în cazul magazinelor online aflate la început. Este de înțeles, având în vedere avantajele pe care le oferă:

  • nu necesită cunoștințe avansate în domeniul marketingului online pentru a crea un cont sau a lansa o campanie;

  • nu contează cum arată sau ce calitate are site-ul respectiv pentru Google sau Facebook, ci important este că website-ul plătește pentru a se promova;

  • ai o situație exactă a rezultatelor.

Pay Per Click are însă și dezavantaje:

  • în momentul când întrerupi campania, adică atunci când nu mai cheltuiești, se încheie și traficul și implicit vânzările;

  • pentru fiecare vizită care apare pe site trebuie să plătești. În general, este vorba de sume foarte mici, cum ar fi 50 de bani/click, dar în cazul volumelor mari se pot aduna.

  • nu înregistrezi profit rapid. Dacă de exemplu ai 1.000 de vizite, cu o rată de conversie de 1% ajungi la 10 vânzări, iar dacă o vânzare te costă 50 de lei, nu este rentabil, dacă valoarea coșului de cumpărături este în jurul acestei valori sau chiar mai mică, ci vei merge în pierdere. În schimb, dacă valoarea coșului mediu este mai mare, să zicem de 400 de lei, atunci poate fi o investiție bună.

  1. Optimizarea SEO

Optimizarea SEO este destul de populară în România, fiind folosită atât de afacerile la început de drum, cât și de cele cu vechime, pentru a fi afișate pe prima pagină de rezultate Google. Sunt câteva avantaje importante ale SEO, prin care se susține ca fiind una dintre cele mai bune variante de promovare pe termen lung:

  • nu plătești pentru click-uri, spre deosebire de canalul anterior. Acest lucru nu înseamnă că nu te costă nimic să faci SEO, din contră, investești timp și bani pentru optimizarea SEO;

  • traficul organic este foarte bun, convertind mai bine decât cel plătit;

  • dacă reușești să-ți optimizezi site-ul, vei avea vizite în mod constant fără să investești bani în promovare. De aceea am spus mai sus că este o soluție bună pe termen lung. Spre exemplu, dacă nu vei mai plăti pentru optimizare SEO, vizitele organice vor continua să apară pe site.

Iată care ar fi însă principalele dezavantaje în cazul SEO:

  • rezultatele nu apar rapid, ci este nevoie de cel puțin 3-6 luni pentru a ajunge pe prima pagină cu rezultate Google;

  • nu oricine poate face SEO. Stăpânirea domeniului necesită cunoștințe de specialitate și multă muncă pentru a ajunge pe prima pagină în Google;

  • nu-ți garantează nimeni rezultatele. Uneori poți munci zile în șir iar rezultatele pe care le obții să nu fie pe măsură așteptărilor și eforturilor tale, indiferent câtă experiență ai avea;

  • concurența este foarte mare. Toată lumea „dă din coate” să se afirme pe internet, iar dacă activezi într-un domeniu în care ai mulți competitori, va fi cu atât mai greu să faci SEO profitabil. Se poate întâmpla să nu ajungi să ocupi o poziție bună și să aduci trafic SEO așa cum ai dori.

  1. Social Media

Facebook și Instagram sunt canale importante pe care promovarea online nu trebuie să le evite. Pe Facebook se află persoane de vârste diferite, cu ocupații și interese diferite, la fel cum se întâmplă și în cazul Twitter, TikTok sau Snapchat, de exemplu. Această audiență variată și dispusă să urmărească un conținut care o interesează, indiferent că este vorba de text, foto sau video, poate fi un destinatar bun pentru mesajele tale.

Iată care sunt avantajele cele mai importante ale promovării pe rețelele sociale:

  • mesajele ajung la un număr mare de oameni – în ianuarie 2022, în România erau 13.3 milioane de utilizatori de rețele sociale (unele persoane pot avea mai multe conturi). Potrivit unei statistici recente, între 2021 și 2022, numărul utilizatorilor de social media din România a crescut cu 1,3 milioane. Dintre toți utilizatorii, Facebook avea 9,9 milioane la începutul anului, iar Instagram – 5,4 milioane. Din urmă vine puternic TikTok – cu 6,37 milioane de utilizatori de 18+ ani la începutul lui 2022 în România.

  • poți crea o comunitate în jurul afacerii – chiar dacă avantajul principal este că aduci vânzări prin social media, vei putea crea și o comunitate în jurul afacerii, ajutând-o să crească în vizibilitate și în credibilitate. Pentru că oamenii pot reacționa imediat, dând like, follow, comentând sau distribuindu-ți postările îi poți fideliza mult mai ușor.

  • traficul poate fi mai mare decât prin alte metode de promovare – Sunt multe cazuri în care traficul de pe Facebook este mai mare decât cel din Google, chiar dacă este foarte posibil ca eforturile și cheltuielile să fie mai mari pentru optimizarea SEO decât pentru promovarea pe Facebook sau Instagram.

În continuare îți prezentăm și dezavantajele cele mai mari în cazul social media:

  • uneori este foarte dificil să targetezi eficient posibilii cumpărători. Dacă, în general, în cazul iubitorilor de cărți, de fashion, de bijuterii este mai ușoară targetarea, dacă vinzi produse industriale, însă, audiența ta s-ar putea să fie mai dificil de identificat sau ca ea să nu fie atât de activă pe rețelele sociale;

  • Facebook a redus considerabil în ultimii ani reach-ul organic, adică sunt mai puține persoane dintre cele care au dat like paginii tale care văd o postare fără ca tu să plătești. Din acest motiv, traficul dinspre Facebook a scăzut simțitor, astfel că va trebui să muncești și să plătești mai mult pentru a ajunge la posibilii cumpărători.

  1. Afiliere și referral

Site-urile care trimit trafic spre site-ul tău intră în această categorie, a referral și afilierii. Chiar dacă, în fond, ambele activități se referă la același lucru, există o diferență importantă între ele: afilierea are la bază o înțelegere între tine și site-ul respectiv, iar tu plătești pentru fiecare click primit de la el, iar referral nu presupune existența unei legături între site-ul referent și site-ul tău. Cu alte cuvinte, în acest caz, tu nu plătești pentru traficul care provine din această sursă.

Sunt câteva avantaje importante în cazul acestui tip de promovare online:

  • poate fi cel mai profitabil canal pentru o afacere, dacă este făcut în mod profesionist, pe segmente de nișă;

  • nu depui un efort mare pentru promovare și consumi mai puține resurse. Tot ce trebuie să faci este să-i pui la dispoziție afiliatului materialele de care este nevoie pentru promovare (texte comerciale, bannere) și să achiți un comision;

  • Plătești doar dacă a fost efectuată o vânzare. În cele mai multe situații, afilierile se fac pe modelul CPL sau CPA, ceea ce înseamnă că vei plăti comision doar pentru vânzarea efectivă. Evident că dacă afilierea generează mai multe vânzări, vei plăti mai mult, dar acest lucru nu poate decât să fie în avantajul tău, pentru că va crește cifra de afaceri.

Evident că, oricât de bine ar suna avantajele de mai sus, sunt și dezavantaje în privința afiliatelor:

  • afiliații pot solicita comisioane generoase – având în vedere că ei fac toată munca, pot cere să fie recompensați în funcție de efortul depus, iar acest lucru poate însemna să plătești comisioane mari;

  • pe unele nișe nu sunt site-uri afiliate cu care să colaborezi, astfel că traficul și vânzările pot fi mici

  1. E-mail marketing

Unii dintre antreprenori sunt reticenți când vine vorba de e-mail marketing ca strategie de promovare dintr-o preconcepție: ei cred că mesajele lor vor ajunge la Spam, așa cum se întâmplă și în căsuța lor de e-mail cu multe mesaje. Adevărul este că Spamul există și cel mai probabil nici nu va dispărea prea curând, dar este nedrept să fie comparată strategia de e-mail marketing cu el.

De ani buni, chiar dacă mulți au dat în nenumărate rânduri prognosticuri nefavorabile e-mailului, el se încăpățânează să aibă un cuvânt de spus în rândul promovării pe internet. Sunt câteva avantaje pe care nu i le poate nega nimeni și datorită cărora încă se ține bine în fața altor strategii de promovare online:

  • costuri mici – orice magazin online care are o mică bază de date cu adrese de e-mail poate transmite informații către ea aproape fără costuri. Iar dacă apelează la o agenție, costurile, în acest caz, sunt mai mici decât pentru alte forme de promovare.

  • rată de conversie bună – Statisticile arată că rata de conversie poate fi și de 10% în cazul în care exista o bază de date cu adrese de e-mail ale unor persoane cu adevărat interesate de produsele sau serviciile tale. Nu multe canale se pot lăuda cu o asemenea conversie!

  • Permite interacțiunea directă și personalizarea mesajelor – un e-mail presupune ca mesajul tău să ajungă direct la destinatar. Mesajul poate fi personalizat ușor și poate fi trimis în momente cheie (de ziua de naștere a destinatarului, când ai o ofertă, când începe perioada de reduceri, când ai noutăți). În acest sens, îi dai impresia persoanei căreia i te adresezi că îți pasă de ea, oferindu-i ceea ce-și dorește (prețuri mai mici, vouchere, acces rapid la noutăți etc.).

Sunt multe persoane care folosesc e-mailul ca metodă de comunicare și pentru a rămâne la curent cu brandurile pe care le apreciază și de la care cumpără în mod constant. Însă, e-mail marketingul are și el dezavantajele sale:

  • bază de date cu adrese de e-mail se construiește cu greu – în primul rând, trebuie să ții cont de normele GDPR de colectare a adreselor, pentru că în cazul încălcării unor prevederi, amenzile sunt foarte mari. Astfel, trebuie să te asiguri că trimiți e-mailuri doar către acele persoane care și-au manifestat acordul pentru a le primi;

  • în cazul în care ai mai multe adrese de e-mail spre care să trimiți mesajele, trebuie să apelezi la o firmă specializată, astfel încât adresa de pe care trimiți să nu fie considerată spam, iar mesajul tău să rămână necitit și să mai fii și sancționat.

  1. Bannere publicitare (display)

Internetul este plin de bannere publicitare. Spre exemplu, site-urile de știri sunt înțesate de astfel de reclame, care te îndeamnă să „Cumperi”, care îți promit „Oferte de top” sau „Reduceri substanțiale”, invitându-te să dai click pentru a afla mai multe detalii. Și tu poți opta pentru o astfel de strategie de promovare pentru magazinul tău online!

Iată care sunt avantajele pe care le vei primi:

  • bannerele pot ajunge pe site-uri premium pe care altfel nu ar putea ajunge. Tot ce trebuie să faci este să apelezi la Google Display Network, iar reclama poate fi postată pe site-uri și aplicații deținute de Gmail și Youtube, extinzându-ți acoperirea peste căutările Google, chiar în întreaga lume;

  • strategie potrivită în special pentru a ajunge cunoscut – acest canal este indicat pentru a câștiga notorietate și vizibilitate;

  • formatul este versatil, astfel că te poți exprima atât în scris, cât și prin imagini, astfel încât să ajungi cât mai rapid la oameni, să le captezi atenția și interesul.

Dezavantajele acestui mod de a te promova sunt următoarele:

  • trebuie să creezi bannere de calitate, care să stârnească o reacție. În acest caz, este nevoie fie să ai cunoștințe solide de graphic design, fie să apelezi la un specialist. Dacă le vei face pe cont propriu și nu ești specialist în domeniu, cel mai probabil bannerele vor fi departe de a fi profesioniste, dar de asemenea poți să și dai lovitura, dacă ești inspirat și creativ;

  • rata de conversie este scăzută, în general, fiind destul de dificil să ai campanii display profitabile;

  • bannerele pot ajunge pe site-uri care sunt de proastă calitate sau pot chiar să nu fie afișate, chiar dacă plătești pentru ele. Setarea, analizarea și optimizarea campaniilor necesită multă grijă, pentru a nu irosi banii.

Ce canale sunt potrivite pentru afacerea ta?

După ce au fost trecute în revistă avantajele și dezavantajele fiecărui canal, este posibil să-ți fi făcut deja o idee despre ceea ce ți s-ar potrivi sau ce ai încerca pentru promovarea firmei tale. Nu există o rețetă general valabilă care să-ți spună ce ar funcționa în cazul tău, pentru că sunt mai mulți factori care influențează alegerea, cum ar fi: obiectivele, specificul afacerii, resursele de care dispui.

Pentru un magazin online aflat la început, poate fi luată în considerare următoarea strategie, dar, după cum am specificat, nu înseamnă că recomandarea noastră se aplică în toate cazurile, ci este doar o idee de la care să pornești, dar pe care trebuie să o treci prin filtrul tău:

Pasul 1: PPC și SEO

După ce este gata magazinul, poți porni campanii PPC pe Google Ads sau pe Facebook Ads, după ce ai hotărât care dintre aceste platforme ar fi mai potrivită pentru obiectivele tale. Astfel, vei începe să aduci trafic pe site și să demarezi vânzările. Canalul PPC este cel mai potrivit la început de drum, pentru că te ajută să vinzi rapid și să nu rămâi cu stocurile blocate.

Pe lângă această campanie, poți să începi să lucrezi și pe partea de SEO. Tot ce trebuie să faci este să creezi conținut de calitate, să faci descrieri optimizate de produse și să te documentezi în privința parteneriatelor cu site-urile bune, din domeniul tău de activitate, pentru a avea backlink către site-ul tău.

Optimizarea SEO trebuie făcută imediat după ce începi activitatea, pentru că ea nu aduce rezultate rapide, ci va fi nevoie să treacă luni bune, poate, pentru a aduce trafic și vânzări prin intermediul acestui canal, însă, pe termen lung, este o investiție care merită.

Pasul 2: campanie display

Următorul pas pe care trebuie să-l faci este să demarezi o campanie display, pentru că, fiind la început, lumea nu te cunoaște nici pe tine, ca afacere, nici produsele tale. Mai ales dacă vinzi produse pentru care nu sunt multe căutări pe Google, trebuie să lansezi cât de repede o astfel de campanie, prin care arăți că exiști și ce aduci nou pe piață. Este recomandat să aduci în față dacă ești distribuitor exclusiv al unei mărci, dacă ai un produs care nu s-a mai vândut în România, adică acele lucruri care te diferențiază și care contează pentru cumpărători.

Pasul 3: Colectarea adreselor de e-mail

Chiar dacă nu este o sarcină urgentă, în comparație cu cele anterioare, crearea unei liste cu adrese de e-mail este necesară. Poate dura luni și chiar și ani să ajungi la un număr de adrese de e-mail care să fie suficient pentru ca promovarea prin acest canal să fie eficientă.

Pasul 4: Afilierea

În momentul în care site-ul ajunge la o anumită notorietate și te-ai echilibrat oarecum cu traficul și vânzările, poți să optezi și pentru înscrierea pe o platformă de afiliere. Însă, pentru a atrage site-uri bune care să vrea să colaboreze cu tine, este necesar să arăți că ești serios și de încredere pe piață.

Pe lângă acești pași pe care îi poți face unul după altul, este necesar ca încă de la început să te ocupi de social media. Vei începe imediat după ce site-ul este funcțional și vei crea pagina, vei începe să postezi și să formezi o comunitate. În unele domenii nu te poți descurca fără social media (make-up, fashion, travel). De asemenea, sunt nișe pentru care promovarea prin social media nu este la fel de importantă (servicii B2B, produse industriale).

În oricare dintre aceste cazuri trebuie să-ți faci simțită prezența pe rețelele sociale. Iată ce trebuie să faci în acest sens:

  • să ai un cont cu informații actualizate pe platforme relevante – LinkedIn, de exemplu;

  • să oferi informații corecte și complete: realizând o scurtă descriere a afacerii, oferind date de contact și link spre site;

  • să postezi zilnic sau la un interval rezonabil de timp. În cazul în care postările sunt mai vechi de o lună, oamenii se pot întreba, pe bună dreptate, dacă magazinul s-a închis.

Concluzie

În concluzie, nu există o formulă de promovare care să fie valabilă pentru toate magazinele online aflate la începutul activității sau care sunt de mai mult timp pe piață. De asemenea, modelul prezentat poate fi o sursă de inspirație, dar nu înseamnă că va funcționa foarte bine în cazul tău. Cel mai bine este să ții cont de specificul afacerii tale și să testezi mai multe canale, pentru a vedea care dintre ele funcționează cel mai bine.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.