plata taxe firma

Fiecare firmă trebuie să plătească anumite sume către stat, fie lunar, fie trimestrial. Din acest articol poți afla ce trebuie achitat și când, dar și cum să faci plățile.

Taxele pe care le plătește un SRL

Principalele taxe pe care le plătește o firmă sunt: impozitul pe venit, taxele salariale, TVA-ul și impozitul pe profitul distribuit prin dividende.

Impozitul pe venit

În funcție de cifra de afaceri, dar și de alte condiții, poți avea o firmă plătitoare de:

  • impozit pe venit (cotă unică 1% de la 1 ianuarie 2023);

  • impozit pe profit (cotă de 16% pentru firmele care nu se mai încadrează în regimul microîntreprinderilor, pentru cele care aleg regimul de impozitare la profit sau pentru acele firme care sunt deja plătitoare de impozit pe profit).

Impozitele se achită trimestrial, după raportarea prin Declarația 100 la ANAF.

Taxele pe salarii

În cazul în care ai angajați pe firmă, trebuie depusă lunar declarația 112, iar taxele salariale trebuie achitate până la data de 25 ale lunii.

TVA

Poți declara TVA în funcție de perioada de raportare, adică lunar sau trimestrial, prin intermediul Decontului de TVA 300. Se achită până la data de 25 a lunii următoare pentru luna pentru care se raportează.

Sunt obligate să achite TVA următoarele firme:

  • cele care ajung la plafonul de 300.000 de lei/an cifră de afaceri;

  • cele care au optat pentru înregistrarea în scopuri TVA

Dividende

La distribuirea profitului firmei către asociați sub formă de dividende, trebuie achitat un impozit pe dividende. Acest impozit trebuie declarat în declarația 100, iar achitarea se face în termenul prevăzut de lege.

Este important de precizat că poți scoate bani din firmă atât anual, cât și trimestrial, întocmind un bilanț interimar.

Dividendele ce sunt repartizate după 1 ianuarie 2023 se supun unui impozit care va fi calculat prin aplicarea cotei de 8%, indiferent de anul în care a fost înregistrat profitul.

Cum se achită taxele și impozitele

Poți achita taxele, în funcție de termenele prevăzute de lege prin două metode: prin transfer bancar cu ordin de plată sau cu cash/ card la o casierie ANAF, cu foaie de vărsământ.

Una dintre cele mai ușoare variante de plată este plata din contul bancar al firmei în contul de trezorerie. Tot ce trebuie să faci este să afli de la contabil care este contul bancar unde trebuie virați banii, să accesezi aplicația de banking și să completezi detaliile de plată, astfel încât ANAF să te identifice.

În completarea detaliilor, trebuie să acorzi atenție tuturor rubricilor. Spre exemplu, la CUI Beneficiar trebuie trecut CUI-ul firmei. Însă, în cazul în care faci o plată de TVA pentru operațiunile intracomunitare și deții un cod de TVA intracomunitar, la CUI beneficiar trebuie trecut codul de TVA intracomunitar.

Care sunt consecințele pentru cei care nu plătesc la timp?

Dacă ești în situația de a nu putea plăti obligațiile fiscale ale firmei la termen, sunt câteva consecințe care vor apărea, în funcție de taxă sau impozit.

Legea spune că pentru neplata impozitului pe dividende și pentru contribuțiile salariale există următoarele consecințe: „Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 1 an la 5 ani sau cu amendă, reţinerea şi neplata în cel mult 60 de zile de la termenul de scadenţă prevăzut de lege, a impozitelor şi/sau contribuţiilor prevăzute de Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale”.

În cazul obligațiilor de plată neachitate, ANAF percepe dobânzi și penalități.

De asemenea, organele fiscale pot face poprire pe conturile societății, astfel că nicio plată nu se va mai putea efectua până la stingerea datoriilor.

Pentru a ieși din această situație, poți solicita ANAF o eșalonare de plată, astfel încât plățile să fie fragmentate pentru până la 12 luni.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.