laborator de cofetărie

Multe dintre persoanele preocupate de a le aduce celorlalți bucurie prin produsele dulci, de cofetărie, visează să-și deschidă propria afacere, pentru a avea libertatea de a adapta rețetele astfel încât să-și surprindă clienții. Sună atractiv pentru mulți această provocare, însă este bine de știut că, pe lângă atractivitatea ideii care se vede din exterior, drumul de la idee la afacere este unul destul de dificil, cu fel de fel de provocări.

Care sunt ingredientele pentru a avea o șansă de reușită în domeniu? Pasiune, muncă, răbdare și determinare, ca în orice afacere, de fapt. De ce pasiunea este elementul principal? Pentru că ea îi ajută pe oameni să treacă mai ușor peste toate provocările și, atunci când li se pun piedici și cad, datorită ei se ridică și merg mai departe, parcă mai hotărâți să-și îndeplinească idealul.

Poate mai mult ca în alte domenii, în gastronomie, dacă nu iubești ceea ce faci și dacă nu-ți place să gătești, mai precis dacă nu pui suflet pe lângă toate ingredientele din rețetă, nu vei reuși să transmiți acel „ceva” care să te diferențieze de concurență.

Înființarea firmei – pas cu pas

  1. Forma juridică

Pentru a-și vedea visul cu ochii, primul pas al celui care urmărește să ajungă antreprenor este să-și înființeze o firmă. Dacă acum intră în afaceri și nu a mai deținut o altă firmă, își poate deschide un SRL-D, dar o alternativă foarte bună este și un SRL, mai ales că de câțiva ani au fost eliminate taxele de înființare la Registrul Comerțului, iar limita minimă a capitalului social a fost și ea îndepărtată (până în 2020 fiind de 200 de lei).

  1. Alegerea numelui, a obiectului principal de activitate și a celor secundare

Următorul pas, după alegerea formei juridice constă în alegerea unui nume pentru SRL, după care se va selecta obiectul principal de activitate, dar și activitățile secundare. Pentru alegerea codurilor CAEN potrivite este nevoie de atenție sporită și de o viziune pe termen lung a afacerii. Pentru o cofetărie, codul CAEN este 1071 – Fabricarea pâinii, fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie.

  1. Sediul social și punctul de lucru

Stabilirea sediului social al firmei este următoarea etapă. Sediul poate fi la domiciliul patronului, dar pentru laborator este nevoie de o unitate specială, pentru care va fi necesar să se deschidă un punct de lucru.

  1. Actul Constitutiv. Depunerea documentației

Urmează redactarea Actului Constitutiv al firmei, care se poate face de către persoana în cauză sau cu ajutorul unei firme specializate. Toate documentele necesare sunt depuse apoi la Registrul Comerțului, iar dacă totul este în ordine, în câteva zile se va primi Certificatul de Înregistrare.

Spațiul, unul dintre cele mai importante aspecte

Spațiul este unul dintre acele aspecte la care este nevoie de atenție și de analizarea obiectivelor pe termen lung. În primul rând, trebuie să se știe clar ce destinație va avea cofetăria: va fi una clasică, în care vânzarea se va face la vitrină, dotată cu mese și chiar cu o terasă? sau va fi un laborator, cu mai mulți angajați, unde se vor produce sute de kilograme de prăjituri și zeci de torturi în fiecare zi?

În ziua de astăzi, mulți antreprenori în domeniu sunt atrași de atelierele mai mici, cu o capacitate restrânsă, pentru că acestea le dau posibilitatea să se preocupe mult mai mult de calitatea produselor și să acorde clienților o atenție mai mare. Nevoile de spațiu se schimbă, deci, în funcție de obiective și din acest motiv este posibil chiar să difere, unele rigori ale legii rămânând însă la fel, chiar dacă este vorba de un spațiu mic sau de unul mai mare.

Legile din România nu permit desfășurarea la domiciliu a activităților din zona alimentației publice, adică nu se pot comercializa produse, fie că este vorba de prăjituri, tarte sau torturi, care sunt realizate acasă, prin urmare este nevoie de un spațiu adecvat, în acord cu solicitările legale.

Dar ce presupune un spațiu adecvat pentru cofetărie? Regula este aceea că trebuie să respecte un flux HACCP, Hazard Analysis of Critical Control Points, un sistem care se poate traduce Sistemul de Analiză a Riscurilor în Punctele Critice de Control. Mai exact, acesta este un set de bune practici care au rolul de a elimina orice risc care poate dăuna siguranței alimentare. Se ține cont de acest sistem atât în privința dotării cu utilaje, dar și cu fluxul de producție, astfel încât să fie asigurată siguranța perfectă pentru consumatori: pe unde se face intrarea materiei prime, cum se realizează și se controlează igiena, pe unde este ieșirea produsului finit, cum se fac livrările etc.

Cel mai bine este să se apeleze la un consultant care s-a mai implicat în autorizarea unor afaceri asemănătoare. Pentru un astfel de ajutor, onorariul poate fi de minimum 500 de euro, dar avantajele sunt și ele unele importante: fără alergătură și fără greșelile pe care începătorii le pot face având în vedere că nu au experiența industriei sau a legislației în domeniu.

Condiții de îndeplinit

S-a vorbit de un consultant – este foarte important ca acesta să vadă spațiul înainte de semnarea contractului de închiriere. Consultantul va analiza și va spune dacă acest spațiu se pretează pentru activitatea propusă.

Cât privește dimensiunea, aceasta nu poate fi mai mică de 40 de metri pătrați, pentru că ar fi îngreunată activitatea. În plus, foarte importante în privința spațiului sunt și următoarele aspecte: compartimentarea, intrările, alimentarea cu apă. În acest ultim caz, se poate întâmpla ca apa să nu fie trasă unde este nevoie sau poate amplasarea anumitor chiuvete nu se poate face. După cum se știe, într-un laborator de cofetărie este obligatoriu să existe minimum 4 chiuvete: una pentru spălatul vaselor, una pentru igiena proprie, una pentru ouă, una pentru fructe și legume.

Astfel că un consultant poate fi cea mai bună idee pentru a nu vă scăpa nimic care să compromită din start mersul bun al afacerii. O recomandare este să se apeleze chiar la DSP sau DSV-ul local pentru a lămuri anumite aspecte și a primi ajutorul necesar. În plus, specialiștii de aici cunosc de regulă firme și persoane fizice care-i pot sfătui în aceste privințe pe patronii aflați la începutul drumului.

În ceea ce privește legislația, este cunoscut faptul că se schimbă destul de des și că, spre exemplu, unele condiții pot varia în funcție de județ. Cum obținerea avizului poate diferi de la un oraș la altul, nu există o rețetă perfectă și general valabilă în această privință. Avantajul unui specialist în consultanță este acela că poate realiza întreaga documentație care vizează fluxul HACCP, pe baza căreia se obține autorizația de la Direcția Sanitar-Veterinară.

După ce vizionează spațiul și îl consideră adecvat activității, consultantul va valida schița, iar calea este deschisă către amenajările specifice. Uneori spațiul are nevoie de lucrări serioase (recompartimentare, de exemplu), cărora li se adaugă repoziționarea utilităților și, bineînțeles, renovarea. După acest pas se recomandă achiziționarea utilităților necesare, iar documentele în vederea autorizării se depun după ce se încheie amenajarea spațiului. În acest fel, personalul care vine în control va găsi un flux funcțional și nu un plan pe hârtie.

Achiziția de echipamente

După identificarea spațiului necesar, renovarea și amenajarea lui, încep investițiile pentru echiparea laboratorului de cofetărie. Dotările minime diferă de la afacere la afacere. În timp ce unii investesc 10.000-11.000 de euro în utilaje, alții poate își doresc să apeleze la variante mai ieftine.

Pe lângă echipamentele specifice laboratorului: mese de inox, cuptor, dospitor, frigidere, mixere etc, mai sunt și cele tehnice: laptop, televizor, imprimantă, router, care pot costa și ele peste 1.000 de euro. Și dezvoltarea site-ului costă, pentru că implică munca unor specialiști în programare, design, hosting etc.

La toate acestea se mai adaugă avizele și consultanța, dacă este cazul, astfel încât investiția inițială poate ajunge la 20.000 de euro, în sumă fiind inclusă și chiria. În primele luni, va fi nevoie, cel mai probabil și de infuzii de capital, până la momentul când vânzările vor putea să acopere toate cheltuielile.

Obținerea autorizațiilor

În România, acest subiect aduce multe bătăi de cap. Obținerea autorizațiilor nu se face oricum, ci printr-o multitudine de proceduri. Antreprenorii au acuzat de multe ori, de-a lungul timpului, că unele acte țin doar de birocrație și nu oferă un ajutor vădit, dar ce este obligatoriu, este obligatoriu, iar legile trebuie respectate.

Care sunt actele și autorizațiile necesare:

  • autorizația DSV – este, poate, cel mai important act, care oferă afacerii dreptul de a desfășura activitatea de alimentație publică. După depunerea documentației, un reprezentant de la această instituție va veni în inspecție, verificând dacă sunt respectate normele legale (igienă, dotări, flux HAACP);

  • certificare DSP – procedura este similară cu cea de mai sus;

  • medicina muncii – implică un examen medical la fiecare 6 luni, care se efectuează la o clinică autorizată;

  • autorizație de Mediu – nu este necesară în toate zonele, ci depinde de autoritatea locală;

  • autorizație de funcționare – de la Primăria pe raza căreia se află afacerea;

  • SSM;

  • cursuri de igienă pentru angajați;

  • contract cu firma de salubrizare – pentru firmă este necesară încheierea unui contract cu societatea de salubrizare;

  • neutralizarea deșeurilor alimentare și reciclare;

  • contract pentru dezinsecție, dezinfecție, deratizare;

  • contract cu un laborator acreditat pentru analizele la diferite sortimente de prăjituri puse în vânzare;

  • test de sanitație – se prelevă probe de pe ustensile, masa de lucru, de pe mâinile angajaților;

  • analiza calității apei;

Pe lângă toate acestea, mai sunt câteva achiziții care se adaugă pe lista cheltuielilor:

  • casă de marcat fiscalizată;

  • POS;

  • achiziția unui soft de contabilitate sau de gestiune;

  • registru unic de control;

  • trusă medicală;

  • extinctor;

  • cântar cu aviz metrologic (acest aviz trebuie înnoit în fiecare an);

  • produse profesionale de curățenie, care sunt certificate pentru industria alimentară.

Important de menționat este că în cazul în care se fac achiziții de materie primă de la hipermarketuri și de la diverși furnizori, este nevoie să se solicite declarații de conformitate, care trebuie păstrate într-un dosar și prezentate, la nevoie.

În continuare, este nevoie de răbdare și de muncă pentru a pune firma pe picioare. Acest lucru nu se întâmplă peste noapte, ci, din contră, poate fi vorba despre mers în pierdere, pentru început, dar lucrurile se vor redresa acolo unde există interes deosebit din partea antreprenorului. Pasiunea este cea care ține în viață orice afacere.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.