Digital Services Act

Statele care fac parte din UE, împreună cu Parlamentul și Comisia au finalizat recent o legislație nouă ce vizează o luptă acerbă împotriva derivelor pe internet. Sunt vizate campaniile de dezinformare, discursurile instigatoare la ură, precum și vânzarea de produse contrafăcute, după cum scrie AFP, citat de Agerpres.

Acest acord între instituțiile europene a ajuns la o formă finală după luni întregi de negocieri. Acordul poartă numele de „Digital Services Act” – (DSA) adică „Regulamentul privind serviciile digitale”.

Este un acord istoric

Acest Regulament va impune marilor platforme de pe internet, printre care se numără Facebook (Meta) sau Amazon să elimine mai eficient conținutul care este ilegal și periculos, după cum a anunțat într-o postare pe Twitter comisarul pentru piața internă, Thierry Breton, care este inițiatorul acestui proiect.

Sunt astfel câteva obligații noi ce vor trebui respectate, și anume: eliminarea rapidă a conținutului și a bunurilor ilegale, iar platformele vor trebui să le explice utilizatorilor și cercetătorilor cum funcționează algoritmii. De asemenea, giganții tech vor trebui să ia măsuri mai stricte în ceea ce privește răspândirea dezinformării. Dacă nu se supun acestor obligații, companiile riscă să fie amendate cu până la 6% din cifra de afaceri anuală.

Președinta Comisiei, Ursula von der Leyen consideră că „Acest acord este istoric”, completând că noile reguli îi protejează mai bine pe utilizatorii online și asigură libertatea de exprimare și diverse oportunități pentru întreprinderi.

”DSA este o premieră mondială în ceea ce privește reglementarea digitală”, a transmis Consiliul UE într-un comunicat. Reprezentanții celor 27 de state membre întăresc faptul că lucrurile care sunt considerate ilegale în viața reală sunt ilegale și pe internet și că se urmărește protejarea spațiului digital împotriva conținutului ilegal și o mai bună protecție a drepturilor utilizatorilor.

Modificările noii legi

Acest Regulament este parte dintr-un plan mai amplu ce a fost prezentat de executivul european în decembrie 2020. În primă fază, a fost prezentat regulamentul marketplace-urilor digitale, numit Digital Markets Act – DMA, în care sunt tratate practicile anticoncurențiale, aceasta apărând la finalul lunii martie.

Ce face DSA este să actualizeze, de fapt, directiva de comerț electronic care a luat naștere acum două decenii, când internetul nu era atât de evoluat ca azi, iar multe dintre platforme erau doar în faza de proiect sau la începutul dezvoltării.

Obiectivul declarat al DSA este să pună capăt exceselor din social media, dintre care se remarcă acele campanii care au fost planificate pe Twitter și Facebook, iar un bun exemplu în acest sens este atacul unor manifestanți asupra Capitoliului SUA, la începutul anului 2021, ca rezultat al unor planuri propagate pe rețelele de socializare.

Chiar dacă textul final al DSA nu a fost încă publicat, au fost prezentate o serie de obligații conținute de acesta, potrivit Parlamentului European și Comisia Europeană. Iată câteva astfel de obligații:

  • sunt interzise „modelele întunecate” – se referă la interfețele de utilizator care sunt confuze și înșelătoare și care sunt realizate pentru a-i face pe utilizatori să ia anumite decizii. În acest caz UE precizează că anularea abonamentelor ar trebui să fie la fel de ușoară precum semnarea lor;

  • este interzisă publicitatea direcționată pe baza apartenenței etnice, a religiei sau a orientării sexuale și nici minorii nu trebuie supuși publicității direcționate;

  • platformele online mari, cum este Facebook, trebuie să facă transparent pentru utilizatori modul cum funcționează algoritmii de recomandare. Este cazul sortării conținutului în News Feed sau pentru sugerarea anumitor emisiuni pe Netflix. Totodată, fiecărui utilizator trebuie să i se ofere un sistem de recomandare care să nu aibă drept componentă crearea de profiluri. Pentru Instagram, de exemplu, înseamnă un feed cronologic, care a și fost introdus de curând. În același timp, platformele mari vor trebui să le furnizeze cercetătorilor date-cheie, pentru a vedea modul cum evoluează riscurile în mediul virtual. Tot ele vor fi nevoite să introducă strategii noi pentru a putea gestiona dezinformările în timpul crizelor;

  • schimbări vor fi și pentru serviciile de găzduire și platformele online, care vor trebui să explice cât mai clar de ce au eliminat conținutul ilegal și să le ofere utilizatorilor șansa de a contesta aceste acțiuni. Fiecare țară în parte are misiunea de a defini ce fel de conținut este considerat ilegal;

  • marketplace-urile online trebuie să păstreze câteva informații principale despre comercianții de pe platformele lor, pentru că în acest fel vor putea fi depistați cei care vând bunuri sau servicii ilegale.

Amenzi de până la 6% din vânzările anuale

Prin acest nou Regulament devine obligatorie eliminarea promptă a conținutului ilegal imediat ce o anumită platformă ia act de el. De asemenea, rețelele vor trebui să suspende acei utilizatori care încalcă des legea.

Google, Facebook, Apple, Microsoft, Amazon, Twitter și, probabil și TikTok sunt și ele în fața unor obligații importante. Ei vor trebui să evalueze riscurile asociate cu utilizarea serviciilor și să aplice mijloacele necesare pentru eliminarea conținutului care nu este în regulă. Platformele foarte mari trebuie să asigure și o transparență sporită în privința datelor și a algoritmilor de recomandare. În plus, o dată pe an giganții online vor fi auditați de către organisme independente și se vor afla sub supravegherea Comisiei Europene ce le poate aplica amenzi de până la 6% din vânzările anuale, dacă sunt constatate încălcări repetate.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.