În atenția antreprenorilor! Schema de ajutor de stat privind Măsura 4.1.1. a fost publicată în Monitorul Oficial

În această săptămână, Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a publicat Schema de ajutor de stat privind Măsura 4.1.1. În temeiul acesteia, IMM-urile românești pot beneficia de fonduri nerambursabile în valoare de până la 1 milion de euro fiecare. Aceștia vor fi alocați investițiilor în activități publice, fără a fi incluse o serie întreagă de cerințe ridicate în consultarea publică.

Un proiect este eligibil dacă îndeplinește următoarele condiții:

  • Obiectivele sale sunt în concordanță cu obiectivul specific al competiției, așa cum prevede prezentul apel;

  • Activitățile și cheltuielile propuse nu au fost finanțate sau nu sunt în prezent finanțate din alte fonduri publice;

  • Nu se solicită finanțare prin proiect pentru susținerea directă a activităților de export către țări terțe sau alte state membre UE;

  • Nu se utilizează preferențial prin proiect, produse naționale față de produse importate, în activitățile care primesc finanțare;

  • Se asigură standardele de confidențialitate și securitate a informațiilor, de prelucrare a datelor cu caracter personal;

  • Valoarea finanțării nerambursabile care se solicită trebuie să se încadreze în limitele stabilite în prezentul apel de proiecte;

  • Finanțatorii se vor asigura că proiectul respectă principiul egalității de șanse și că sunt prevenite discriminările pe motive de: sex, religie, convingeri, origine rasială, etnică, handicap, orientare sexuală sau vârstă. De asemenea, trebuie să fie accesibil și persoanelor cu dizabilități.

Domeniul de aplicare

Nu sunt sprijinite în măsurile descrise în această schemă de ajutor următoarele tipuri de activități:

  • activități de jocuri de noroc și pariuri;

  • activități legate de fabricarea produselor din tutun, alcool, armament.

Dacă o întreprindere acționează în mai multe sectoare pentru care se aplică sume maxime diferite, beneficiarii trebuie să se asigure, prin mijloace adecvate (ex. separarea conturilor) pentru fiecare activitate că plafonul relevant se respectă și că suma maximă nu va fi depășită în total.

Ajutorul care se aplică întreprinderilor din prelucrarea și comercializarea produselor agricole nu se va transmite parțial sau integral producătorilor primari și nici nu este fixat pe bază de preț sau de cantitate a produselor achiziționate de la acești producători sau introduse în piață de aceștia.

Derogările se aplică, iar valoarea brută a ajutorului în avans de deducerea impozitului sau a taxelor nu trebuie să depășească 270.000 de euro pentru întreprinderea activă din pescuit și acvacultură și 225.000 euro în cazul întreprinderii active în producția primară de produse agricole.

Ajutorul prin sistemul de ajutor de stat nu se cumulează cu cel prevăzut în Regulamentul nr. 702/2014 – de declarare a unor categorii de ajutoare din sectoarele forestier și agricol din zonele rurale drept compatibile cu piața internă, în punerea în aplicare a articolelor 107 și 108 din Tratatul cu privire la funcționarea UE .

Cum se completează cererea de finanțare

Înainte de a începe să completeze Cererea de finanțare, solicitanții se vor înregistra în sistem potrivit indicațiilor de pe site-urile: www.mfe.gov.ro și https://2014.mysmis.ro. După înregistrare, se vor completa câmpurile respective, pentru că toate informațiile din această secțiune sunt indispensabile pentru verificarea eligibilității unui solicitant și pentru evaluarea tehnico-economică.

Solicitantul va încărca cererea de finanțare în MySMIS, potrivit structurii din Anexa 1 a Ghidului. Se vor completa toate câmpurile în MySMIS, iar acolo unde nu este cazul se va completa cu „-”, sau „nu este cazul”, dar nu se va lăsa respectivul câmp gol.

  1. Solicitantul

Exercițiul financiar – (se completează cu anul fiscal 2019)

Finanțări

Asistență acordată anterior – (se vor completa informațiile, în cazul în care beneficiarul a mai accesat asistență nerambursabilă din fonduri publice)

Contribuție FEDR + buget de stat + contribuție proprie = Eligibil Proiect

  1. Atributele proiectului

Se va răspunde cu NU la întrebări, cu excepția cazului în care proiectul este generator de venituri, iar valoarea sa este de peste 1 milion de euro.

  1. Responsabilul de proiect (se va completa cu numele, prenumele, funcția, telefon, fax, e-mail);

  2. Persoana de contact (se va completa cu numele, prenumele, funcția, telefon, fax, e-mail);

  3. Capacitatea solicitantului

  • Codul CAEN – selecția se face din nomenclator;

  • Capacitatea administrativă – documentele de înființare, care sunt acționarii, existența unor mecanisme instituționale și se poate include și organigrama propusă;

  • Capacitatea financiară – se va confirma capacitatea financiară a organismului responsabil cu implementarea, în acest fel fiind demonstrat că este în măsură să garanteze lichiditățile care sunt utile pentru ca proiectul să fie finanțat adecvat, să fie implementat cu succes, dar și că va funcționa în viitor;

  • Capacitatea juridică – se menționează statutul juridic al beneficiarului pentru implementarea proiectului și capacitatea de a întreprinde acțiuni legale, dacă este nevoie;

  • Capacitatea tehnică – expertiza de care este nevoie pentru implementare, însoțită de numărul de persoane cu expertiză care sunt alocate proiectului. Se descrie solicitantul, menționându-se personalul angajat, serviciile oferite, dar și alte informații relevante.

  1. Localizarea proiectului (se completează adresa exactă a locației acestuia);

  2. Obiectivele proiectului (se completează obiectivul general și obiectivele specifice, care trebuie să coincidă cu cerințele ghidului);

  3. Rezultatele așteptate (se vor descrie rezultatele care se pot obține după ce va fi implementat proiectul de finanțare);

  4. Context – aici se va ține cont de următoarele:

  • datele generale ale investiției propuse;

  • contextul promovării proiectului, dar și complementaritatea cu proiectele finanțate din fonduri UE sau din alte surse;

  • activitățile și componentele investiției;

  • detalierea aspectelor legate de localizarea proiectului.

  1. Justificarea (În acest câmp vor fi prezentate informațiile care fac referire la: noutatea produsului comparativ cu produsele existente pe piață; impactul implementării și necesitatea de a se obține un ajutor financiar nerambursabil; piața de desfacere, prezentându-se beneficiile în fața concurenței; avantajele fluxului tehnologic inovativ);

  2. Grupul țintă (se completează cu grupul țintă care este relevant pentru proiect);

  3. Sustenabilitatea (Se va preciza modul în care proiectul va fi susținut financiar după ce va înceta finanțarea – adică modul cum va fi asigurată operarea și întreținerea investiției, precizându-se și modalitatea prin care proiectul va evalua și estima impactul pe care îl vor avea activitățile în perioada de implementare și după finalizarea proiectului);

  4. Riscurile (se descriu riscurile, însoțite de măsurile de prevenire sau gestionare a acestora);

  5. Principiile orizontale (se tratează fiecare dintre principii în funcție de investiție și de activitățile care au fost propuse pentru finanțare);

  6. Metodologia (se completează cu informații referitoare la managementul de proiect: echipa, organizațiile implicate, rolul managerului de proiect, al persoanelor implicate, repartizarea atribuțiilor);

  7. Descrierea investiției (se va corela cu partea referitoare la Activitățile previzionate din Cererea de finanțare);

  8. Maturitatea proiectului (se vor descrie: existența studiului, stadiul aprobărilor, aspectele financiare);

  9. Indicatorii prestabiliți (se selectează indicatorii prestabiliți de realizare și de rezultat);

  10. Indicatorii suplimentari (se selectează în funcție de specificul proiectului);

  11. Planul de achiziție (datele despre achiziții vor fi incluse în modulul Achiziții de pe platforma MySMIS. În cazul procedurilor de achiziții care nu au fost demarate la momentul depunerii cererii de finanțare se completează în funcție de estimări: valoarea contractului, data publicării procedurii și cea de semnare a contractului);

  12. Resurse umane;

  13. Resurse materiale;

  14. Activitățile previzionate (se vor enumera și se vor descrie succint activitățile care vor fi derulate. Se vor formula pornindu-se de la tipurile de acțiuni eligibile (respectiv capitolul 1.3 din Ghidul Solicitantului. Specificul proiectului va dicta dacă activitățile vor avea una sau mai multe subactivități);

  15. Bugetul – Activități și cheltuieli (vor fi defalcate sumele bugetare pe activități, subactivități, categorii, subcategorii de cheltuieli, precum și tipuri de cheltuieli sau de ajutoare de stat pentru întreprinderi);

  16. Bugetul – Planul anual de cheltuieli (se vor estima sumele pe ani și vor fi corelate cu previziunile de cheltuieli care au fost precizate în capitolul „Graficul cererilor de rambursare” care se află în cererea de finanțare);

  17. Bugetul – Amplasament (se completează cu bugetul pentru tipul de regiune care a fost selectat);

  18. Bugetul – Câmpul de intervenție:

  • se va selecta codul 001 – Investiții productive generice în întreprinderi mici și mijlocii – IMM-uri – pentru activitățile care nu contribuie la obiective de mediu;

  • se va selecta codul 069 – Sprijinirea proceselor de producție ecologice și utilizarea eficientă a resurselor IMM-urilor pentru activitățile care contribuie la obiectivele de mediu.

  1. Bugetul – forma de finanțare (se va selecta codul 01 – Grant nerambursabil);

  2. Grafic cereri de rambursare (se completează tabelul cu cererile de plat, rambursare, prefinanțare, cu sumele și datele aferente).

Regulă importantă privind încărcarea documentelor: acestea se încarcă pe secțiuni ale cererilor de finanțare, în funcție de precizările din tabelul aferent capitolului 10.1 al Ghidului solicitantului.

Atenționări speciale:

Cererea de finanțare nu poate fi transmisă electronic pe MySMIS după ce expiră termenul limită de închidere a apelului. Înainte de a se închide apelul, solicitantul poate retrage și redepune cererea de finanțare pentru modificarea sau completarea ei.

Depunerea cererii de finanțare este un angajament ferm în ceea ce privește acordul solicitantului cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal pentru evaluarea și implementarea proiectului.

Verificarea conformității și a eligibilității

Evaluarea și selecția implică parcurgerea acestor etape:

  • Etapa în care se face verificarea conformității administrative și eligibilitatea proiectului și a solicitantului;

  • Etapa în care se face evaluarea financiară și tehnică a propunerii de proiect;

  • Etapa în care se face selecția propunerilor de proiect care vor primi sprijin financiar nerambursabil.

Primele două etape sunt realizate de Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Competitivitate (AM-POC).

Etapa de verificare a conformității

Se realizează urmărindu-se dacă au fost îndeplinite următoarele condiții:

Cererea de finanțare și documentele însoțitoare au fost încărcate electronic, până la termenul limită și înregistrată la AM-POC, în platforma MySMIS;

Sunt completate toate câmpurile cererii de finanțare;

Documentele însoțitoare respectă modelele și cerințele din Ghid și au fost încărcate în platformă;

Propunerea trebuie să obțină un răspuns pozitiv la toate întrebările din grila de verificare. Altfel, propunerea va fi respinsă și nu va putea intra în etapa următoare.

Dacă se constată că sunt informații care lipsesc, sunt neclarități sau lipsesc anumite documente, se vor solicita – se pot cere maxim două clarificări succesive în cadrul fiecărei propuneri de proiect, iar de la primirea acestora, solicitantul are la dispoziție 3 zile lucrătoare să răspundă.

La încheierea acestei etape de verificare, solicitantului i se va trimite prin e-mail sau prin MySMIS scrisoarea de acceptare sau de respingere.

Potrivit documentului oficial, schema se aplică până la data de 31 decembrie 2021. Cadrul temporar COVID-19 a fost prelungit până la data de 30 iunie 2022, însă data de semnare a contractelor de finanțare a rămas 31 decembrie 2021.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Inflația și consumul intern: Cum se adaptează afacerile din retail în 2025

După un 2024 marcat de presiuni inflaționiste persistente, anul 2025 aduce o dinamică economică diferită, dar nu lipsită de provocări. Pentru orice antreprenor în România cu activitate în retail, înțelegerea…

Citește

Piața muncii în România în 2025: tendințe și riscuri pentru antreprenori

Piața muncii din România traversează o perioadă de transformări accelerate, influențate de factori economici globali, digitalizare și schimbările legislative interne. Conform celor mai recente știri economice, publicate pe platforme precum…

Citește

Te-ar mai putea interesa

6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

  • May 12, 2025
6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali

  • May 12, 2025
De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali

5 recomandări de aspiratoare robot eficiente și moderne pentru orice locuință

  • May 9, 2025
5 recomandări de aspiratoare robot eficiente și moderne pentru orice locuință

Spațiile nefolosite din orașe – oportunități de business ignorate complet

  • May 9, 2025
Spațiile nefolosite din orașe – oportunități de business ignorate complet

Psihologia deciziilor financiare în business: cum gândesc antreprenorii

  • May 8, 2025
Psihologia deciziilor financiare în business: cum gândesc antreprenorii

6 recomandări de sisteme de etichetare fiabile pentru birouri și activități comerciale

  • May 7, 2025
6 recomandări de sisteme de etichetare fiabile pentru birouri și activități comerciale