Întreprinderile din România, ultimul loc în UE în privința digitalizării

Tehnologiile digitale au rolul de a sprijini întreprinderile pentru a-și îmbunătăți produsele și serviciile pe care acestea le oferă, sporind totodată competitivitatea. În criza provocată de pandemia COVID-19 s-a putut observa că digitalizarea a făcut diferența, fiind crucială pentru îmbunătățirea rezistenței economice a multor întreprinderi, conform unui comunicat de presă remis de Oficiul European de Statistică – Eurostat.

Potrivit statisticilor UE, în 2021, 56% dintre întreprinderile ce activează în UE au atins un nivel de bază de intensitate digitală. Acest nivel de bază presupune folosirea a minim patru din cele 12 tehnologii digitale selectate. Printre aceste tehnologii se numără utilizarea oricărei tehnologii de inteligență artificială sau vânzări prin comerțul electronic de cel puțin 1% din cifra totală de afaceri.

În nivelul de bază sunt incluse afaceri cu un nivel scăzut, ridicat sau foarte ridicat al DII – Indexul de Intensitate Digitală, fiind exclus nivelul foarte scăzut.

În ceea ce privește IMM-urile, doar 55% au atins nivelul de bază de intensitate digitală, spre deosebire de întreprinderile mari, cu 88%.

Majoritatea IMM-urilor au nivel foarte scăzut de intensitate digitală

IMM-urile din UE ce au atins un nivel foarte ridicat de intensitate digitală alcătuiesc un procent de doar 3%, iar 18% au atins un nivel ridicat.

Cea mai mare parte dintre IMM-uri ating un nivel foarte scăzut de intensitate digitală (45%), iar 34% dintre IMM-uri au un nivel scăzut.

Unul dintre obiectivele „Busolei Digitale – viziunea UE pentru deceniul transformării digitale” este ca mai mult de 90% dintre IMM-urile din UE să atingă minimum un nivel de bază de intensitate digitală până în anul 2030. Anul trecut, IMM-urile din UE erau în fața țintei stabilite cu 35% puncte (pp).

Țara în care cea mai mare proporție de întreprinderi a atins un nivel foarte ridicat DII este Finlanda, urmată de Malta și Danemarca (10%) și Suedia, cu 9%.

România și Bulgaria sunt în coada clasamentului, cu circa trei sferturi din întreprinderi ce sunt caracterizate de o intensitate digitală foarte scăzută – 77% în România și 74% în Bulgaria.

Iată cum se prezintă țările din UE din punct de vedere al acestui indicator:

digitalizare imm

Ce este indicatorul DII

Indicele DII este un indicator compozit ce derivă din sondajul privind utilizarea TIC și comerțul electronic în firme. DII distinge patru niveluri de intensitate digitală pentru fiecare întreprindere, cu cele 12 variabile incluse cu un scor de 1 punct. De la 0 la 3 puncte – nivel foarte scăzut; de la 4 la 6 – nivel scăzut; de la 7 la 9 – nivel mare, de la 10 la 12 – nivel DII foarte ridicat.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Inflația și consumul intern: Cum se adaptează afacerile din retail în 2025

După un 2024 marcat de presiuni inflaționiste persistente, anul 2025 aduce o dinamică economică diferită, dar nu lipsită de provocări. Pentru orice antreprenor în România cu activitate în retail, înțelegerea…

Citește

Piața muncii în România în 2025: tendințe și riscuri pentru antreprenori

Piața muncii din România traversează o perioadă de transformări accelerate, influențate de factori economici globali, digitalizare și schimbările legislative interne. Conform celor mai recente știri economice, publicate pe platforme precum…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Cum să atragi finanțare doar prin storytelling și branding personal

  • May 15, 2025
Cum să atragi finanțare doar prin storytelling și branding personal

6 recomandări de DVR-uri pentru supraveghere video: soluții fiabile pentru siguranța ta

  • May 14, 2025
6 recomandări de DVR-uri pentru supraveghere video: soluții fiabile pentru siguranța ta

Ce înseamnă „antreprenor etic” în România și de ce contează în 2025

  • May 14, 2025
Ce înseamnă „antreprenor etic” în România și de ce contează în 2025

Ce trebuie să știi despre criptomoneda e-leu: avantaje și riscuri pentru antreprenori

  • May 13, 2025
Ce trebuie să știi despre criptomoneda e-leu: avantaje și riscuri pentru antreprenori

6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

  • May 12, 2025
6 storcătoare de fructe care merită atenția ta în 2025 – recomandări utile pentru un stil de viață sănătos

De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali

  • May 12, 2025
De ce aleg tot mai mulți antreprenori în România colaborarea cu furnizori locali