digitalizare imm

Tehnologiile digitale au rolul de a sprijini întreprinderile pentru a-și îmbunătăți produsele și serviciile pe care acestea le oferă, sporind totodată competitivitatea. În criza provocată de pandemia COVID-19 s-a putut observa că digitalizarea a făcut diferența, fiind crucială pentru îmbunătățirea rezistenței economice a multor întreprinderi, conform unui comunicat de presă remis de Oficiul European de Statistică – Eurostat.

Potrivit statisticilor UE, în 2021, 56% dintre întreprinderile ce activează în UE au atins un nivel de bază de intensitate digitală. Acest nivel de bază presupune folosirea a minim patru din cele 12 tehnologii digitale selectate. Printre aceste tehnologii se numără utilizarea oricărei tehnologii de inteligență artificială sau vânzări prin comerțul electronic de cel puțin 1% din cifra totală de afaceri.

În nivelul de bază sunt incluse afaceri cu un nivel scăzut, ridicat sau foarte ridicat al DII – Indexul de Intensitate Digitală, fiind exclus nivelul foarte scăzut.

În ceea ce privește IMM-urile, doar 55% au atins nivelul de bază de intensitate digitală, spre deosebire de întreprinderile mari, cu 88%.

Majoritatea IMM-urilor au nivel foarte scăzut de intensitate digitală

IMM-urile din UE ce au atins un nivel foarte ridicat de intensitate digitală alcătuiesc un procent de doar 3%, iar 18% au atins un nivel ridicat.

Cea mai mare parte dintre IMM-uri ating un nivel foarte scăzut de intensitate digitală (45%), iar 34% dintre IMM-uri au un nivel scăzut.

Unul dintre obiectivele „Busolei Digitale – viziunea UE pentru deceniul transformării digitale” este ca mai mult de 90% dintre IMM-urile din UE să atingă minimum un nivel de bază de intensitate digitală până în anul 2030. Anul trecut, IMM-urile din UE erau în fața țintei stabilite cu 35% puncte (pp).

Țara în care cea mai mare proporție de întreprinderi a atins un nivel foarte ridicat DII este Finlanda, urmată de Malta și Danemarca (10%) și Suedia, cu 9%.

România și Bulgaria sunt în coada clasamentului, cu circa trei sferturi din întreprinderi ce sunt caracterizate de o intensitate digitală foarte scăzută – 77% în România și 74% în Bulgaria.

Iată cum se prezintă țările din UE din punct de vedere al acestui indicator:

digitalizare imm

Ce este indicatorul DII

Indicele DII este un indicator compozit ce derivă din sondajul privind utilizarea TIC și comerțul electronic în firme. DII distinge patru niveluri de intensitate digitală pentru fiecare întreprindere, cu cele 12 variabile incluse cu un scor de 1 punct. De la 0 la 3 puncte – nivel foarte scăzut; de la 4 la 6 – nivel scăzut; de la 7 la 9 – nivel mare, de la 10 la 12 – nivel DII foarte ridicat.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.