
Restricțiile din timpul pandemiei își arată efectele și astăzi, iar diverse industrii întâmpină dificultăți din această cauză. Una dintre ele este industria ambalajelor, care se izbește de provocări majore, după ce prețul materiilor prime a crescut considerabil în ultimul an, pe fondul majorării costurilor cu energia, gazul și combustibilul. Alte motive ale majorării ar fi și cererea tot mai mare care apare din mai multe sectoare de activitate, dar și blocarea accesului la materia primă din Rusia.
Companiile caută alternative pentru a evita blocajele
Această situație este considerată în industrie una fără precedent și determină companiile să-și crească termenele de livrare a comenzilor. Criza materiilor prime este amplificată de scumpirile componentelor esențiale, cum ar fi: celuloza, cerneala, adezivii sau chimicalele.
Directorul general al Rottaprint, Cristi Nechita-Rotta, a declarat pentru economedia.ro: „Situația fără precedent cu care continuăm să ne confruntăm are consecințe directe asupra creșterii termenelor de livrare a comenzilor, cât și a prețurilor pentru etichetele autoadezive și produsele care au drept componentă aluminiu”. Rottaprint este cea mai mare tipografie flexografică din România care produce ambalaje flexibile și etichete autoadezive.
Din aceste motive, companiile sunt nevoite să găsească alternative pentru a putea onora comenzile în timp util. Una dintre ele ar fi achiziționarea materiilor prime de la producători din alte țări, precum India sau Brazilia, complementar celor din Europa.
Eliminarea furnizorilor ruși din această schemă a contribuit la creșterea costurilor, astfel că „peste noapte”, prețurile la hârtie s-au majorat cu 35-45%, situația fiind una fără precedent. Potrivit specialiștilor de pe această piață, de regulă, majorările de tarife la hârtie erau de 4-7%, iar cea mai mare creștere înregistrată fusese de 12% într-o zi.
Furnizorii de hârtie au limitat livrările
Majorările la prețurile hârtiei nu sunt amplificate doar de războiul din Ucraina, ci și de greva sindicatului finlandez al lucrătorilor din industria hârtiei, care a început la 1 ianuarie și care are un ecou important în lume, cu efecte directe asupra produselor din hârtie. Astfel, termenele de livrare pentru materiile prime se situează în acest moment la 8-9 săptămâni.
Din acest motiv, furnizorii de hârtie se văd nevoiți să adopte o procedură de limitare a livrărilor, în funcție de istoricul de comenzi din 2021. Pentru a-și păstra clienții, furnizorii sunt deciși să fie mai bine organizați și să vină cu soluții pentru a depăși această perioadă critică.
Hârtia de uz casnic nu pare a fi afectată
Unul dintre cei mai mari producători de hârtie din sud-estul Europei, compania Pehart Grup nu întâmpină probleme și nu poate vorbi de o criză, potrivit declarației făcute pentru Economedia de reprezentanții săi. În fabricile din Alba și Cluj, se produc anual 100.000 de tone de hârtie tissue, cu o capacitate de procesare pentru produsele finite de peste 75.000 de tone. Mai mult, compania are în plan investiții pentru dezvoltare și extinderea pe plan internațional.
Probleme pentru companiile din întreaga lume
Specialiștii spun că actuala criză mondială din industrie se datorează mai multor factori: lipsa hârtiei, creșterea prețurilor la energie electrică și a costurilor de transport maritim. Experții se tem că din cauza acestei situații, multe ziare și reviste vor fi scoase de pe piață, având în vedere costurile sporite ale hârtiei de ziar.
Unul dintre cei mai mari furnizori de hârtie din lume, compania norvegiană Norske Skog se află în renegociere de contracte cu publicațiile partenere, pentru a-și putea menține în funcțiune fabrica de hârtie din Australia.
Din 15 martie, compania finlandeză Kemira a crescut prețurile pentru toate produsele din celuloză și hârtie din SUA. În plus, și Buckman, o companie globală specializată în produse chimice a anunțat majorări de preț pentru toată oferta de produse, creșterile urmând să intre în vigoare de la 1 aprilie 2022. Reprezentanții acestei companii au precizat că aceste scumpiri vor varia în funcție de regiunea geografică, de piețele deservite și de soluțiile oferite. Motivarea Buckman este că aceste creșteri fără precedent sunt influențate de creșterile de tarife la: materii prime, energie, combustibil, ambalaje și costuri logistice.
Notificări de măriri de prețuri a trimis și producătorul german Lenzing AG, ajungând la 400 de euro pe tonă la hârtia kraft, din care se produc sacoșe personalizate, aceasta fiind cea mai mare scumpire din istoria companiei.
Dacă unele companii caută soluții să se mențină pe piață în aceste condiții, altele sunt nevoite să pună lacătul. Trei fabrici de hârtie din clusterul indian Vapi s-au închis din cauza cererii slabe și a pierderilor financiare. Sute de oameni și-au pierdut locurile de muncă, iar specialiștii se așteaptă la noi închideri de fabrici în întreaga lume.