Planul de marketing

Planul de marketing este un document care subliniază modul în care o companie își va atinge obiectivele stabilite. Acesta prezintă strategia de publicitate pe care organizația o va implementa pentru a atrage potențiali clienți și pentru a ajunge la publicul țintă. Un plan de marketing oferă detalii despre campaniile de publicitate și modul în care afacerea respectivă va măsura efectul inițiativelor adoptate.

Cu alte cuvinte, planul de marketing are obiectivul de a introduce și livra produsul/serviciul către potențiali clienți. Planul nu trebuie să fie lung și costisitor pentru a duce la atingerea obiectivelor, însă este nevoie de cercetare și efort. Acesta conține strategia de marketing specifică unei companii și include acțiunile concrete care trebuie întreprinse, precum și rezultatele anticipate.

Cum funcționează un plan de marketing?

Un plan de marketing eficient și elaborat într-o manieră inteligentă ajută o companie să identifice și să înțeleagă piața țintă pentru un produs/serviciu, concurența, impactul deciziilor de markting și oferă perspective dezvoltării strategice a viitoarelor planuri. Cercetarea pieței trebuie să monitorizeze tendințele economice și industriale, să determine cele mai bune modalități prin care se poate ajunge la publicul țintă (publicitate tradițională, social media, campanii de promovare) și să analizeze concurența, pentru a determina strategiile prin care aceasta poate fi depășită.

Planul de marketing contribuie la identificarea pieței țintă și a modului în care serviciul/produsul companiei răspunde la nevoile și cerințele acesteia, la identificarea unor strategii de atragere a potențialilor clienți, la evaluarea activităților de marketing, la trasarea unei strategii prin care să se ajungă la publicul țintă (prin canale de comunicare, instrumente, mesaje) și la stabilirea unui buget pentru marketing.

Ce conține un plan de marketing?

Planul de marketing este conceput în funcție de specificul afacerii, de produsele/serviciile oferite și de obiectivele stabilite. Majoritatea planurilor includ următoarele elemente:

  • descrierea afacerii;

  • analiza pieței;

  • obiective;

  • detalii despre piața țintă;

  • propuneri de strategii/tactici de vânzare unice;

  • previziuni;

  • buget;

  • monitorizare și evaluare.

Aceste elemente standard se regăsesc în majoritatea planurilor de marketing, deși fiecare plan este elaborat în funcție de situația companiei pe piață și de obiectivele pe care le urmărește. Planul poate fi ajustat în orice moment, pe baza rezultatelor. De exemplu, dacă anunțurile digitale au un succes mai mare decât se preconiza, bugetul unei campanii poate fi restabilit prin alocarea unei sume mai mari către o altă platformă, cu performanțe mai crescute.

Prin urmare, planul de marketing este o parte esențială a planului de afaceri, întrucât se concentrează pe publicul țintă al companiei și ajută la ghidarea eforturilor de marketing în fiecare an. Strategia de marketing utilizată trebuie să corespundă obiectivelor și perspectivelor de viitor pentru afacerea respectivă.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.