Procesul digitalizării a fost accelerat în mai multe industrii, chiar și în cele care nu păreau să fi pus bazele unor astfel de tehnologii moderne. Pandemia a transformat comportamentul consumatorilor, iar datele oferite de Statista indică faptul că în 2021 numărul de cumpărători în online la nivel mondial a ajuns la peste 2.14 miliarde, în creștere față de 2020 când s-a estimat un număr de cumpărători în online de 2.05 miliarde la nivel global.
Deși procesul de achiziții online a fost facilitat de salturile tehnologice, au existat și dificultăți generate de blocajele și întârzierile din lanțul de aprovizionare, care au dus la anularea unui număr mare de comenzi. În acest context, proprietarii de afaceri au trebuit să se adapteze cererii crescute și să vină cu soluții noi pentru a răspunde la nevoile consumatorilor.
Trenduri eCommerce în 2022
Comerțul conversațional și live shopping sunt două trenduri care au cunoscut popularitate mai ales în China, care a lansat acest concept și unde experiența live shopping a ajuns la peste 700 milioane de cumpărători în 2020. Live shopping-ul este un concept interactiv, care permite clienților să comunice cu personalul de vânzări și care transformă experiența de cumpărare prin intermediul unui video live. Această tendință este considerată a fi viitorul ecommerce-ului.
Unul dintre trendurile care au luat deja amploare și care vor capta atenția și în 2022 este AR – realitatea augmentată. Câteva branduri puternice au integrat deja AR-ul în experiența virtuală pe care o oferă clienților, printre acestea numărându-se Lacoste și Sephora. Astfel, realitatea augmentată și-a făcut loc și în comerț, mai ales în perioada de lockdown, care a limitat accesul în magazine.
O altă tendință din eCommerce în 2022 este marcată de modelul de vânzare DTC – direct to consumer. În prezent, consumatorii își doresc să cunoască povestea brandului, să afle despre proiectele acestuia și în cele din urmă să se identifice cu ele, astfel că website-ul devine mijlocul principal de comunicare cu potențialul client. Pentru o abordare directă a consumatorului, mai multe branduri comunică prin servicii de tip voice chatbots sau asistență virtuală cu vizitatorii website-ului.
Un alt subiect intens dezbătut în materie de ecommerce este omnichannel, un concept în care investesc peste 90% dintre executivii din retail. Totuși, doar 8% dintre aceștia sunt de părere că eforturile omnichannel sunt implementate corect. Omnichannel este o strategie de business care vizează îmbunătățirea experienței consumatorului prin combinarea elementelor online și offline. O asfel de strategie permite brandurilor să înțeleagă preferințele clientului și să îl fidelizeze, precum și să crească notorietatea mărcii.
Dispozitivele digitale influențează comportamentul consumatorilor
Până în 2022, 58% dintre vânzările dintr-un magazin fizic vor fi influențate de utilizarea dispozitivelor digitale înainte de procesul de achiziție, cât și în timpul acestuia, arată Statista. Pandemia a pus presiune pe jucătorii din ecommerce, care au trebuit să își adapteze soluțiile și să integreze instrumente care să le permită să răspundă la nevoile consumatorului. Nevoile comerciale pot fi acoperite prin integrarea unor soluții tehnologice consolidate care să pună bazele unui ecosistem de funcționalități.