
Printr-un comunicat, Yahoo a anunțat că se retrage din China, ca urmare a dificultăților din mediul juridic și de afaceri din această țară. Purtătorul de cuvânt al companiei le-a mulțumit utilizatorilor și a subliniat faptul că Yahoo își păstrează angajamentul față de drepturile acestora. Serviciile Yahoo nu mai sunt disponibile în China începând cu data de 1 noiembrie.
Contextul care a dus la retragerea gigantului IT din China
Potrivit companiei, retragerea serviciilor Yahoo din China a venit ca urmare a creșterii dificultăților din mediul juridic și de afaceri. Yahoo și-a redus în ultimii ani operațiunile din China, iar în urmă cu 6 ani biroul din Beijing se închidea. În plus, mai multe servicii din gama Yahoo erau deja blocate pe piața chineză, astfel că retragerea companiei din această țară poate fi văzută mai degrabă ca o mișcare simbolică. În 2010, serviciile de muzică și e-mail oferite de Yahoo au fost oprite în China.
La începuturile internetului, Yahoo era un rival de temut pentru Google în ceea ce privește motorul de căutare preferat de utilizatori. În prezent însă, acesta a fost eclipsat nu numai de Google, ci și de giganți precum Facebook și Twitter. Yahoo deține mai multe site-uri, printre care Engadget și TechCrunch, care nu mai sunt accesibile în China. Acum, persoanele din China care accesează serviciile Yahoo sunt redirecționate către alte link-uri.
Yahoo, a doua companie care își retrage recent serviciile din China
Yahoo devine cea mai recentă companie străină din domeniul tehnologiei care își retrage serviciile din China. În urmă cu puțin timp, mai exact luna trecută, platforma Linkedin a fost retrasă din China, ca urmare a mediului operațional dificil și a cerințelor stricte din această țară. Astfel, decizia de retragere a serviciilor Yahoo din China a venit la scurt timp după decizia Microsoft Corp cu privire la platforma Linkedin.
China se află în mijlocul unei represiuni împotriva marilor companii de tehnologie, accesul la mai multe rețele de socializare și motoare de căutare internaționale fiind blocat, printre care Google și Facebook. Persoanele care vor să acceseze aceste servicii în China trebuie să folosească o rețea privată virtuală, adică un VPN care să ascundă locația și activitatea pe internet.
Retragerile unor companii atât de importante ilustrează reglementările dure impuse de guvernul chinez, care cere companiilor să cenzureze cuvintele cheie considerate sensibile sau nepotrivite din punct de vedere politic.
China a înlocuit platformele care s-au retras de pe piața chineză
Pe lista companiilor care s-au retras din China se numără inclusiv Google, cel mai utilizat motor de căutare la nivel global. Acum, se alătură Linkedin și Yahoo. În locul acestor platforme, companiile din China au creat un internet alternativ. Motorul de căutare Baidu a venit ca înlocuitor pentru Google și Yahoo, iar pentru socializare sunt folosite platforme precum WeChat și Weibo.
Retragerea Yahoo a coincis cu implementarea legii din China referitoare la protecția informațiilor personale, care limitează companiile cu privire la informațiile pe care le pot colecta și care modifică standardele de stocare ale acestora. De asemenea, conform legilor din China, companiile care operează în țară trebuie să furnizeze date autorităților dacă acestea sunt solicitate. Compania Yahoo a fost aspru criticată de parlamentarii din SUA în 2007, după ce a predat Beijingului date despre doi disidenți chinezi, care au fost închiși în cele din urmă.