Începând cu data de 1 iulie, persoanele sau firmele care comercializează în România mărfuri cu risc fiscal ridicat, în relația B2B, trebuie să raporteze în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Concluzia se desprinde dintr-un răspuns la o întrebare adresată de o companie reprezentanților Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), citat de avocatnet.ro. În răspunsul oficial se precizează obligația înregistrării în e-Factura este valabilă și pentru livrările intracomunitare. Precizarea contravine părerilor specialiștilor fiscali consultați anterior de publicația specializată pe probleme de drept, care se pronunțau că facturile externe nu ar trebui raportate prin noul sistem al ANAF.
În documentul oficial emis de ANAF ca răspuns la întrebarea contribuabilului se precizează: „(…) considerăm că, în situația în care efectuați livrări intracomunitare de mărfuri care sunt încadrate în categoria produselor cu risc fiscal ridicat, către un operator economic nerezident, sunteți obligat ca, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmiteți facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura. Sunteți obligat să transmiteți facturile emise către destinatari conform prevederilor articolului 319 din Codul fiscal”.
Cu alte cuvinte, reprezentanții autorității fiscale susțin că transmiterea facturilor electronice pentru vânzarea mărfurilor riscante, în sistemul e-Factura, este obligatorie atât pentru clienți din România, cât și pentru clienți din afara țării.
Proceduri fiscale controversate
Opiniile specialiștilor fiscali consultați de avocatnet.ro erau exprimate clar în direcția inexistenței obligației de a raporta facturile respective în sistem, iar argumentul era că autoritățile din România au metode diferite de a monitoriza tranzacțiile cu clienți din alte țări.
„Momentan, înțelegerea mea este că doar [pentru tranzacțiile de produse cu risc fiscal cu livrare] către persoane din România [este obligatorie transmiterea facturii în e-Factura]. (…) Logica din spatele acestui aspect ar fi că, dacă nu livrez către o persoană din România, înseamnă că fac fie o livrare intracomunitară, fie un export. Dacă fac o livrare intracomunitară, aceasta se verifică prin alte sisteme (că a fost sau nu efectuată). Am un cod valid de TVA al clientului meu dintr-un alt stat membru UE, pe care-l folosesc la livrarea intracomunitară – automat, se poate verifica dacă el a declarat acolo o achiziție intracomunitară. Dacă fac un export, cu atât mai mult, pentru că am documentele de export. Deci, mi s-ar părea logic să nu intervină această obligativitate de transmitere în e-Factura pentru livrările în afara țării”, argumenta Cristina Săulescu, Managing Partner la Cabot Transfer Pricing, pentru avocatnet.ro.
Sistemul e-Factura a fost implementat opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, dar numai pentru produsele riscante din perspectivă fiscală. Ulterior, începând cu 1 iulie 2022, înregistrarea facturilor pentru mărfurile riscante a devenit obligatorie în sistemul e-Factura.