ANAF vine cu precizări: e-Factura trebuie înregistrată de comercianți și pentru livrările către cumpărători din UE

Începând cu data de 1 iulie, persoanele sau firmele care comercializează în România mărfuri cu risc fiscal ridicat, în relația B2B, trebuie să raporteze în sistemul e-Factura facturile electronice emise. Concluzia se desprinde dintr-un răspuns la o întrebare adresată de o companie reprezentanților Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), citat de avocatnet.ro. În răspunsul oficial se precizează obligația înregistrării în e-Factura este valabilă și pentru livrările intracomunitare. Precizarea contravine părerilor specialiștilor fiscali consultați anterior de publicația specializată pe probleme de drept, care se pronunțau că facturile externe nu ar trebui raportate prin noul sistem al ANAF.

În documentul oficial emis de ANAF ca răspuns la întrebarea contribuabilului se precizează: „(…) considerăm că, în situația în care efectuați livrări intracomunitare de mărfuri care sunt încadrate în categoria produselor cu risc fiscal ridicat, către un operator economic nerezident, sunteți obligat ca, începând cu data de 1 iulie 2022, să transmiteți facturile emise în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura indiferent dacă destinatarii sunt sau nu înregistrați în Registrul RO e-Factura. Sunteți obligat să transmiteți facturile emise către destinatari conform prevederilor articolului 319 din Codul fiscal”.

Cu alte cuvinte, reprezentanții autorității fiscale susțin că transmiterea facturilor electronice pentru vânzarea mărfurilor riscante, în sistemul e-Factura, este obligatorie atât pentru clienți din România, cât și pentru clienți din afara țării.

Proceduri fiscale controversate

Opiniile specialiștilor fiscali consultați de avocatnet.ro erau exprimate clar în direcția inexistenței obligației de a raporta facturile respective în sistem, iar argumentul era că autoritățile din România au metode diferite de a monitoriza tranzacțiile cu clienți din alte țări.

„Momentan, înțelegerea mea este că doar [pentru tranzacțiile de produse cu risc fiscal cu livrare] către persoane din România [este obligatorie transmiterea facturii în e-Factura]. (…) Logica din spatele acestui aspect ar fi că, dacă nu livrez către o persoană din România, înseamnă că fac fie o livrare intracomunitară, fie un export. Dacă fac o livrare intracomunitară, aceasta se verifică prin alte sisteme (că a fost sau nu efectuată). Am un cod valid de TVA al clientului meu dintr-un alt stat membru UE, pe care-l folosesc la livrarea intracomunitară – automat, se poate verifica dacă el a declarat acolo o achiziție intracomunitară. Dacă fac un export, cu atât mai mult, pentru că am documentele de export. Deci, mi s-ar părea logic să nu intervină această obligativitate de transmitere în e-Factura pentru livrările în afara țării”, argumenta Cristina Săulescu, Managing Partner la Cabot Transfer Pricing, pentru avocatnet.ro.

Sistemul e-Factura a fost implementat opțional, în relația B2B, de la 1 aprilie 2022, dar numai pentru produsele riscante din perspectivă fiscală. Ulterior, începând cu 1 iulie 2022, înregistrarea facturilor pentru mărfurile riscante a devenit obligatorie în sistemul e-Factura.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

500.000 de lei pentru proiecte de reziliență climatică prin Platforma de mediu pentru București, în parteneriat cu Orange Romania

Bucureștiul a devenit un oraș aglomerat de construcții, cu infrastructura de clădiri, drumuri, transport, apă și energie din ce în ce mai expuse la riscuri climatice precum creșterea temperaturilor, scăderea…

Citește

Impactul inflației asupra afacerilor mici

Inflația reprezintă o provocare majoră pentru toate sectoarele economiei, dar impactul său este resimțit în mod deosebit de afacerile mici. Acestea se confruntă adesea cu resurse limitate, iar fluctuațiile prețurilor…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Principalele greșeli de evitat în strategia de marketing a startup-urilor

  • November 1, 2024
Principalele greșeli de evitat în strategia de marketing a startup-urilor

Avantajele utilizării criptomonedelor în afaceri: Tranzacții mai sigure și costuri reduse

  • October 31, 2024
Avantajele utilizării criptomonedelor în afaceri: Tranzacții mai sigure și costuri reduse

Cum îți alegi forma de organizare fiscală potrivită afacerii tale

  • October 30, 2024
Cum îți alegi forma de organizare fiscală potrivită afacerii tale

Avantajele și dezavantajele freelancingului față de înființarea unui SRL

  • October 29, 2024
Avantajele și dezavantajele freelancingului față de înființarea unui SRL

Ghid pentru începerea unui magazin online: Pași esențiali și costuri implicate

  • October 28, 2024
Ghid pentru începerea unui magazin online: Pași esențiali și costuri implicate

5 platforme eficiente pentru promovarea afacerilor locale

  • October 25, 2024
5 platforme eficiente pentru promovarea afacerilor locale