Piața de e-commerce a înregistrat scăderi la sfârșitul lunii februarie și în prima săptămână din martie, iar traficul din magazinele cu prezență digitală s-a redus cu până la 25%, ceea ce reflectă atitudinea românilor față de shoppingul online în această perioadă delicată. Aceștia se concentrează mai degrabă pe cumpărăturile esențiale și au renunțat la achizițiile de impuls, potrivit unei analize recent efectuate de agenția de marketing digital Gun Media.
Tensiunile geopolitice au generat scăderi pe toate nișele
Datele furnizate de Gun Media cu privire la evoluția e-commerce-ului în perioada 24 februarie – 7 martie arată că declanșarea războiului ruso-ucrainean a provocat scăderi pe toate nișele, cu unele diferențe. Co-fondatorul Gun Media, Robert Trandafir, a menționat că agenția avea campanii mari de vânzare online în desfășurare în momentul declanșării conflictului din Ucraina, care au fost menținute cu anumite rezerve. Acesta a declarat că s-a oferit o mai mare atenție mesajelor transmise, reacției comunității și modului în care performau bugetele.
În perioada analizată, pe social media au început să fie intens dezbătute subiecte de război și să crească interacțiunile pe această temă, iar volumele de căutare în Google au înregistrat un declin. În consecință, traficul pe site-uri a fost mai mic, ceea ce se traduce într-o scădere a ratei de conversie și a veniturilor.
Evenimentele externe influențează evoluția pieței
Potrivit reprezentantului Gun Media, trendul de scădere de la sfârșitul lui februarie este un indicator clar al faptului că evenimentele externe influențează piața, deci campaniile de vânzări trebuie să fie adaptate la context.
Înainte de instalarea conflictului în țara vecină, magazinele online din portofoliul agenției de digital marketing care a efectuat analiza au cunoscut un început de an promițător, înregistrând creșteri importante față de anul anul trecut. La baza acestei evoluții se află mai mulți factori, între care maturitatea brandului și consecvența în comunicare, la care se adaugă și bugetele investite.
Previziunile pentru e-commerce-ul din România sunt optimiste în acest an
Cu toate că s-au înregistrat scăderi, previziunile pentru e-commerce-ul din România sunt favorabile. Gun Media a constatat similarități între comportamentul de achiziție al românilor din perioada analizată (24 februarie – 7 martie) și comportamentul de achiziție din primăvara anului 2020, care a marcat debutul pandemiei.
Deși începutul lui martie a venit cu scăderi în comerțul electronic, brandurile și-au adaptat comunicarea și au reușit să diminueze scăderile, observându-se îmbunătățiri în cifre la final de lună. Consumatorii români au perceput pozitiv acțiunile unor companii de a se implica în inițiativele asociațiilor care oferă sprijin refugiaților ucraineni, iar comunicarea a avut un rol definitoriu, brandurile fiind mai atente la feedback-ul comunității și fiind mai precaute în promovarea unor oferte.
Făcând o comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, sfârșitul lunii martie a venit cu o creștere medie a achizițiilor de aproximativ 20%, astfel că previziunile pentru restul anului sunt optimiste.
Ultimii doi ani au atras tot mai multe companii și consumatori în online
Debutul pandemiei a însemnat migrarea în online pentru multe companii, care înainte nu se bazau pe prezența digitală, ci pe vânzările din magazinele fizice pe care le dețineau. În egală măsură, mulți consumatori români au făcut primele achiziții online în aceeași perioadă.
DWF, agenție specializată în campanii de optimizare a site-urilor pentru SEO, a efectuat o analiză care arată impactul negativ al războiului vizavi de comerțul online. Magazinele online din portofoliul agenției au înregistrat scăderi semnificative în vânzări la scurt timp după declanșarea conflictului. Traficul pe site-uri a scăzut cu aproximativ 21% față de săptămâna de dinaintea începerii războiului.
Antreprenorii din domeniu trebuie să își regândească strategia
Mihai Vînătoru, CEO și co-fondator al agenției de SEO DWF, îi sfătuiește pe antreprenorii care activează în comerțul electronic să se concentreze pe analiza datelor. De exemplu, prin instrumentele și rapoartele Google Search Console aceștia pot să identifice care produse sau categorii au fost cele mai căutate în perioada care îi interesează, adică după debutul conflictului din Ucraina. Evaluând rezultatele, antreprenorii pot să își regândească strategia de marketing și să promoveze mai mult acele produse/categorii sau să modifice stocurile.
De altfel, Mihai Vînătoru menționează că asocierea campaniilor de promovare cu războiul nu este indicată, deoarece site-urile de știri sunt cele care domină rezultatele pe această temă, fiind dificil pentru un magazin online să se poziționeze înaintea paginilor respective.
Scăderile s-au înregistrat mai degrabă pe direcția bunurilor de folosință îndelungată, cum ar fi mașinile sau electrocasnicele. Din cauza incertitudinii, consumatorii s-au ferit să facă investiții în astfel de produse și au mizat mai mult pe cele esențiale, între care alimentele.
Reprezentantul agenției a menționat o posibilă renunțare din partea Google la cookie-uri, cu ajutorul cărora se colectează și stochează date despre website-urile accesate de utilizatori. Această modificare va fi implementată ca urmare a inițiativelor legislative europene de protejare a datelor personale și va marca momentul în care website-urile trebuie să își regândească strategia pentru a colecta date despre utilizatori într-un mod care să fie conform cu reglementările.