
Potrivit celui mai recent raport al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA), în primele două luni ale acestui an au fost înmatriculate 3.086 de mașini electrificate, adică 100% electrice și hibride.
În aceeași perioadă a anului trecut, au fost înmatriculate 1.669 de mașini electrificate, înregistrând atunci o cotă de piață de 13,1%, mai mică decât cea de acum, de 17,4%.
Mașinile electrice și hibride, mai vândute decât cele diesel
Cu acest număr de autoturisme vândute, mașinile electrice și hibride au depășit din nou, de data aceasta cu 365 de unități, vânzările de autovehicule diesel, acestea din urmă fiind vândute într-un număr de 2.721 unități.
Cota de piață a autoturismelor diesel a scăzut la 15,3% în ianuarie și februarie 2022. Cu un an înainte, cota lor de piață era de 26,1%.
Foarte căutate par a fi autovehiculele pur electrice. În primele două luni din 2021 erau vândute 301 astfel de vehicule, iar în perioada similară din 2022, au fost vândute 1.550 unități.
Dacia Spring, cea mai vândută mașină electrică în România
Printre cele mai vândute modele se numără: Dacia Spring – 315 unități, Tesla Model 3 (96 de unități), Hyundai Kona (88 de unități), Volkswagen ID.3 (65 de unități) și Volkswagen e-Up! (54 de unități).
Prețul pentru un autovehicul Dacia Spring, care are o motorizare 100% electrică, pornește de la 19.600 euro. Modelul îmbină agilitatea vehiculului de oraș, care trebuie să se descurce ușor în trafic, cu robustețea unui SUV. Este o mașină compactă, dar spațioasă, cu 4 locuri pentru adulți și interior modular. În plus, mașina are acces la cele mai noi tehnologii Dacia.
Primul model 100% electric al brandului Dacia a fost lansat la finalul lunii martie 2021 și se produce în China (și nu în uzina de la Mioveni). Chiar dacă în România modelul are un preț mai bun decât în Occident, prin programul Rabla, se vinde mai bine, ajutată de o infrastructură mai bine pusă la punct, cum ar fi stațiile de încărcare din toate parcările publice sau zonele rezervate special acestor mașini.
Dacia Spring este utilizată, în special, ca a doua mașină de familie, în orașele mari. Potrivit specialiștilor, mașina este achiziționată mai ales de către cei care stau la casă și care pot pune mașina la încărcat în timpul nopții. Modelul se încarcă în cel mult opt ore, iar o încărcare costă aproximativ 40 de lei, autonomia sa fiind de 230 de km (potrivit ciclului WLTP) sau de 305 km (potrivit ciclului WLTP City, care cuprinde strict partea urbană a ciclului omologat).
Per total, anul 2021 a fost unul foarte bun pentru mașinile full-electric, cu un total de 6.338 de unități, față de aproape 2.900 în 2020. Din mașinile electrice vândute în 2021, peste 3.000 au fost Dacia Spring, pe locul doi s-a clasat Volkswagen, cu 985 unități, iar pe trei Hyundai – 448 mașini.
Creștere și pentru mașinile plug-in hybrid
În ceea ce privește automobilele plug-in hybrid, care se încarcă la priză, au fost vândute mai multe unități față de 2021. În ianuarie-februarie 2021, 224 de astfel de modele ajungeau la cumpărători, în timp ce în aceeași perioadă a acestui an au fost vândute 626 de mașini. În fruntea clasamentului se află Ford Kuga (58 de unități), Hyundai Tucson (47 de unități), Mercedes Benz GLC (41) și Volvo XC60 (32).
Automobilele hibride fără încărcare la priză înmatriculate în primele două luni din 2022 au ajuns la 1405 unități, numărul fiind cu 22,8% mai mare decât în perioada similară din 2021. În acest clasament, pe locul întâi se află Toyota: C-HR – 259 de unități, Corolla – 224 de unități și RAV-4 – 183 de unități.
Problemele cu care se confruntă posesorii de mașini electrice și hibride
Proprietarii de mașini electrice și hibride au atras atenția în numeroase rânduri că în România nu există o infrastructură de încărcare, stațiile fiind puține și greu de găsit. Cu puțin peste 500 de stații de încărcare, dintre care 100 se află în București, unele trasee din țară sunt greu de abordat.
Principala cerință a posesorilor de mașini electrice, care nu poluează mediul înconjurător, este ca autoritățile locale și cele centrale să găsească soluții pentru a realiza mai multe stații de încărcare și să manifeste un interes mai sporit pentru încurajarea folosirii acestor mijloace de transport în rândul populației și al afacerilor.
Cele mai multe achiziții de mașini au fost făcute de persoanele juridice
În 2021, vehiculele electrice hibride au acoperit 19,6% dintre mașinile înmatriculate în UE, față de 11,9% în anul 2020.
Motivele pentru care oamenii sunt tentați să se orienteze către mașinile electrice în 2022 sunt diverse: protejarea mediului înconjurător, scumpirea carburanților sau criza energetică sunt printre cele mai importante.
Prăbușirea diesel
Potrivit APIA, cele mai multe achiziții de mașini au fost făcute de persoanele juridice, în luna februarie, acoperind 61,8% din totalul achizițiilor.
S-a înregistrat o scădere ușoară (-1,3%) în privința autovehiculelor comerciale ușoare, în februarie 2022, față de aceeași lună din 2021.
Dacă în 2022 achizițiile mașinilor „verzi” aproape că s-au dublat față de anul trecut (+84,9%), cele echipate cu motoare diesel au scăzut cu 18,2% comparativ cu primele 2 luni din 2021. Motorizările pe benzină au înregistrat însă o creștere de 54.5%.
În topul celor mai înmatriculate mărci de autoturisme și autovehicule comerciale se află Dacia (cu 5.025 unități)., Hyundai (1.804), Ford (1.542), Volkswagen (1.417), Renault (1.246), Toyota (1.225), Mercedes Benz (1.198), Skoda (1.196), Fiat (677) și Peugeot (645).