Un procesator de plăți este foarte important pentru un magazin online. Din acest motiv, este nevoie de timp și de mai multe analize obiective în vederea alegerii celui potrivit cu nevoile și preferințele antreprenorului. În funcție de el, se schimbă traiectoria site-ului: conversiile, profitul și, nu în ultimul rând, satisfacția clienților.
Atât persoanele care se lansează în comerțul electronic, cât și cele care activează de mult timp în această zonă se lovesc la un moment dat de întrebarea: ce pot face pentru a le îmbunătăți clienților experiența în magazinul meu? În mare parte, vor cauta pe internet soluții și vor ajunge să se documenteze despre procesatorii cei mai buni: ce oferă, care sunt costurile și care sunt implicațiile pe termen scurt și mediu.
În România există mai mulți procesatori de plăți, fiecare cu specificul și avantajele sale. Înainte de a-l alege pe cel cu care va colabora, este nevoie ca investitorul să știe ce oferă serviciul respectiv și cum îl va ajuta pe viitor. După cum se știe, nu există o rețetă general-valabilă pentru succesul în online, fiecare gândindu-și propriul drum, în funcție de ceea ce oferă și ceea ce-și doresc clienții săi de la el.
Metode de plată pentru eCommerce
În comerțul electronic, ca și în cel tradițional, cu cât i se oferă clientului mai multe posibilități de plată, cu atât mai bine. Procesatorul de plăți care poate gestiona mai multe tipuri de carduri sau metode de plată este, bineînțeles, cea mai bună opțiune, pentru a se asigura o conversie mai bună.
Este evident și de ce. Un client care adaugă în coș produsele pe care dorește să le achiziționeze și descoperă că nu îi este acceptat cardul va fi un client pierdut chiar și pe termen lung, pentru că experiența negativă îl va determina să se orienteze către alte magazine asemănătoare.
Există studii care susțin cele spuse anterior. De exemplu, un studiu realizat în 2014 de Listrak.com, arată că aproape un sfert (24%) dintre cumpărătorii din mediul online abandonează tranzacția pentru că site-urile nu le pun la dispoziție metoda de plată de care dispun sau pe care o doresc. Un alt studiu, realizat 4 ani mai târziu, în 2018, a scos la iveală faptul că 83% dintre români aleg să achite prin ramburs cumpărăturile online, iar plățile online sunt preferate de 15%.
Așadar, este foarte important ca procesatorul de plăți să accepte mai multe metode de plată și să țină pasul cu provocările și oportunitățile în ceea ce privește comportamentul de cumpărare al clienților.
Procesatori de plăți disponibili în România: PayU, MobilPay, ING, Plati Online, PayPal, EuPlatesc.ro, LibraPay etc.
Procesatori locali sau globali?
Cunoașterea pieței este foarte importantă. Cei care vor să-și vândă produsele în România pot opta pentru procesatori locali, care sunt cunoscuți, au experiență și credibilitate. Se pot obține prețuri bune, pentru că aceștia au, de regulă, stabilite conexiuni cu anumite bănci și pot oferi un serviciu bun la un cost bun.
În cazul celor care vor să vândă în afara țării, sunt de asemenea multe variante, în funcție de stat. După cum este de așteptat, aceste servicii vor fi și mai costisitoare, dar au și mai multe modalități de creștere (reach global, carduri multiple, monede diferite etc).
Cum se procedează
În funcție de platforma de eCommerce ce a fost aleasă sau pe care funcționează deja magazinul online, se va vedea care sunt integrările existente și ce posibilități sunt pentru a se face integrarea cu procesatorul de plăți dorit. În plus, se va verifica dacă procesatorul are anumite plugin-uri pentru platformă.
După selectarea procesatorului dorit, se va stabili cu contract și se vor completa formularele specifice din panoul de administrare al magazinului, care fac referire la procesatorii de plăți. În cazul în care se dorește integrarea cu un procesatori care nu se află în lista respectivă, se vor contacta reprezentanții platformei de eCommerce care se vor ocupa de tot procesul tehnic.
Modalități de obținere a detaliilor de plată
Sunt 3 metode prin care se pot obține detaliile despre plata de la client:
-
printr-un formular de plată care se afișează în site și face trimitere către serverul afacerii – este o metodă scumpă și care oferă o experiență plăcută pentru client, dar care nu este foarte sigură. Tot ce are de făcut clientul este să introducă detaliile de plată în formularul din site. Din acest motiv, va fi nevoie de securizare sporită, care se face pe cheltuiala posesorului magazinului;
-
printr-un formular de plată care este afișat în site, dar cu trimitere din browser – acest serviciu le permite clienților să introducă detaliile cardului într-un anumit formular din site, dar datele vor fi procesate de procesator. Astfel, datele nu ajung pe serverul posesorului de magazin și nu va fi nevoie de responsabilități sporite din acest punct de vedere;
-
iFrame – în acest caz, formularul de check-out este afișat într-un iFrame securizat, care este o pagină din site sau o alta găzduită. Este considerată una dintre cele mai sigure metode.
Pentru procesatorii de plăți sunt anumite nișe de risc, în care nu doresc să activeze, tocmai pentru că le consideră riscante. Procesatorii afișează lista cu categoriile exceptate, iar cele mai punctate dintre zonele de risc sunt: conținutul pentru adulți, călătorii, țigări și tutun, pariuri și jocuri de noroc, e-books, colectare/recuperare credite/debite, credite rapide, programe de dietă, Forex, matrimoniale etc.
Care sunt costurile
Fiecare procesator de plată are propria politică în privința costurilor și a comisioanelor, bazat pe criterii precum: comision lunar, comision per tranzacție, comision procentual, care să acopere costurile de integrare, de mentenanță etc.
Este important ca posesorul magazinului să se gândească la marja de profit pentru fiecare tranzacție, astfel încât să poată negocia comisioanele solicitate de procesatori. Ca în orice serviciu, lucrurile ieftine nu aduc foarte multe avantaje. Cu atât mai mult în cazul de față. Comisioanele mici pot fi de fapt unele ascunse sau se pot materializa într-o rată de conversie mai mică. Procesatorii de plăți mai scumpi vin de obicei cu o experiență în spate, cu un feedback pozitiv din partea clienților, astfel că aduc de fapt un plus pentru afacere, influențându-i pe unii clienți să finalizeze tranzacția.
Funcționalități și avantaje de luat în calcul
Înainte de a „bate palma” cu un astfel de partener, este important ca acesta să răspundă la următoarele întrebări esențiale pentru afacere:
-
permite personalizarea paginii de plată, astfel încât să pară ca face parte din site?
-
permite afișarea linkurilor de plată personalizate?
-
serviciile de livrare electronică?
-
asigură un design responsive pentru pagina care se afișează la procesarea de plată?
-
care este moneda în care să afișeze pagina de plată?
-
care este limba pentru pagina de plată?
-
serviciile de refund și de management al stornărilor?
-
ce termene oferă și ce fișiere de decontare bancare – util pentru a ști când se primesc efectiv banii?
Ce servicii de securitate trebuie să ofere un procesator de plăți
Securitatea pe internet este esențială. Alegerea unei soluții antifraudă, care să diminueze riscurile care vin odată cu frauda electronică este obligatorie. În ziua de astăzi, există o preocupare constantă în privința securității online, atât în ceea ce-i privește pe antreprenori, cât și pe clienți. O soluție bună protejează ambele părți de o experiență neplăcută.
Atunci când un client dorește să finalizeze comanda și își introduce datele cardului în formularul special de pe site, verifică înainte de toate dacă pagina este securizată. Mulți oameni, chiar și cei neinițiați, știu că o adresă care se prezintă așa: https:// este semnul că pagina este sigură, pentru că folosește un certificat SSL, cu beneficiu real în ceea ce privește siguranța utilizatorului.
Mai există și 3DSecure, care este un standard de securizare a tranzacțiilor din mediul online. A fost dezvoltat de MasterCard și VISA, dar pentru a procesa datele despre plată, atât cardul firmei cât și cel al cumpărătorului trebuie să fie înregistrat în sistem.
Un pachet esențial pentru un magazin online, în privința securității, trebuie să fie alcătuit din următoarele componente:
-
certificate SSL;
-
soluții eficiente de criptare a datelor;
-
adrese de facturare pentru tranzacții;
-
verificare card CVV2 (în cazul VISA) și CVC2 (pentru MasterCard) – acesta este un cod de siguranță alcătuit din 3 cifre, ce se află tipărit pe verso.
Ce alt avantaj mai trebuie să ofere procesatorul
Suportul pe care îl acordă procesatorul de plăți este și el un aspect important. Dacă acesta se angajează să ofere suport 24/7 sau strict în timpul orelor de program – este bine de știut. Și cum face acest lucru: la telefon, pe e-mail?
Se poate întâmpla ca serviciile de procesare a plăților să nu funcționeze, din mai multe motive. Faptul că ele nu funcționează afectează vânzările, pentru că, în mod concret, clienții nu mai pot finaliza tranzacțiile și se pot îndrepta către alte magazine. Ajutorul oferit de procesator în remedierea problemelor este esențial. Se pot face verificări din acest punct de vedere pe motoarele de căutare. În aceste spații se pot afla multe amănunte importante legate de seriozitatea și profesionalismul procesatorului.
Concluzie
Furnizorul de servicii de procesare a plăților trebuie să fie un partener al afacerii, unul chiar foarte important. Alegerea lui și a metodelor potrivite de plată sunt esențiale în etapa de pre-lansare a afacerii. Pentru că scopul magazinului este să vândă, miza este ca plățile să se poată face rapid, ușor și, mai ales, în siguranță pentru toți utilizatorii.