Magazinele online au șansa de a-și crește vânzările până la finalul anului 2021, începând cu începerea anului școlar și până în perioada Crăciunului. În ghidul Shopping Season 2021, Optimized apreciază că săptămânile lunii septembrie reprezintă „o perioadă oportună de pregătire pentru perioadele de vârf, dinamice și imprevizibile în ceea ce privește zona de retail”.
Anul trecut a fost o adevărată provocare, materializată în scăderea vânzărilor fizice și creșterea cu 50% a celor din online la nivel global, mai precis cu 1100 de miliarde de dolari. Specialiștii de la Google au declarat că trendul cumpărăturilor online se va menține la un nivel ridicat, pentru că oamenii caută în continuare idei de cumpărături în mediul virtual.
Google România a prezentat un studiu realizat de Euromonitor potrivit căruia pandemia a schimbat modul de a face cumpărături al oamenilor, în 2020 România ajungând la 2.3% vânzări în retail. În ceea ce-i privește pe cumpărători, aceștia au nevoie de ajutor, dacă se iau în considerare varietatea brandurilor și procesul de achiziție, în condițiile în care hotarele dintre mediul online și cel offline au fost eliminate.
Este interesant că tot pe timpul pandemiei a crescut cu 72% loialitatea, majoritatea persoanelor preferând să facă cumpărături de la același retailer.
Cum s-a modificat comportamentul cumpărătorilor români în 2021
Un studiu intitulat „Google Smart Shopper Research” a pus în evidență că 90% dintre românii care au fost intervievați vor adopta în continuare același comportament pe care l-au deprins în perioada pandemiei.
Iată care sunt cele mai importante date obținute în cadrul studiului menționat:
-
mai mult de jumătate dintre produsele din categoriile Home & Garden și Electronics au fost descoperite online. Pe următoarea poziție se află cele din categoria Fashion, cu 36%;
-
disponibilitatea unui produs este importantă în bătălia dintre online și offline;
-
jumătate din volumul de click-uri din zona de retail provin de la Google Shopping;
-
oamenii au cumpărat prin intermediul social media mai mult ca oricând;
-
factorii care ar putea produce o schimbare de brand sunt: rapiditatea si prețul, confortul și disponibilitatea;
Cei cu experiență în marketing online sunt de părere că relația cu utilizatorii în timp ce aceștia se află pe internet este crucială și recomandă conectarea cu aceștia prin intermediul video-urilor, pentru că așa îi pot influența să treacă de la o căutare pasivă la una activă, atunci când sunt interesați și motivați să afle mai multe despre produse.
De asemenea, prezența brandurilor în social media este și ea foarte importantă. Subiecții care au participat la studiu au declarat că una dintre cele mai mari provocări constă în găsirea unui cadou potrivit pentru persoanele dragi și, din acest motiv, în apropierea sărbătorilor apelează la rețelele sociale pentru inspirație. Tot legat de sărbătorile de iarnă, oamenii se declară cuceriți de ușurința și rapiditatea cu care pot găsi promoții și oferte care îi interesează, dar și idei pentru cadouri.
În 2020, TikTok a fost cea mai descărcată aplicație de social media din toată lumea. Și în acest an rețeaua își continuă evoluția, chiar și în România, unde numărul utilizatorilor săi îl depășește pe cel al utilizatorilor activi de pe rețeaua Instagram.
Concluzia este că utilizatorii online trebuie să fie inspirați și cuceriți de un brand încă din momentul în care îl descoperă cu informații clare despre produsele sau serviciile pe care le oferă. Experiența de cumpărături online a consumatorilor online trebuie să fie peste așteptările acestora, de la funcționalitățile site-ului și până la diversitatea posibilităților de livrare.
Cumpărăturile care se vor face de sărbătorile de iarnă care se apropie cu pași repezi se vor baza pe personalizare și pe o experiență digitală cât mai intuitivă. În această idee, produsele și, în general, ofertele trebuie să se pregătească mai devreme, pentru că tot mai devreme încep și consumatorii online să caute cele mai bune oferte.