dropshipping România

Se vorbește tot mai mult în România despre dropshipping, punându-se accent pe faptul că este o modalitate mai ușoară de a se obține bani pe internet. Într-adevăr, prin această opțiune tot mai populară se poate da naștere unei afaceri în mediul online sau se poate extinde una deja existentă, fără riscuri majore și fără să fie nevoie de o sumă mare investită la început.

Ce este dropshippingul

Dropshippingul este o modalitate simplă de a face e-commerce, prin care un furnizor anonim se ocupă de depozitarea și livrarea unor produse în numele unei anumite companii. Prin comparație cu comerțul clasic, furnizorul (care poate fi unul sau mai mulți) face toată treaba mai grea, iar posesorul afacerii se poate ocupa strict de administrarea și de promovarea magazinului online. Sunt eliminate astfel costurile legate de chiria unui spațiu comercial, cheltuielile de întreținere și nu mai există nici stresul legat de aprovizionarea magazinului și de stocul produselor.

În anul 2018, piața globală pentru dropshipping a fost evaluată la suma de 102,2 miliarde de dolari, iar până în 2025 estimările spun că va fi înregistrată o rată anuală de creștere de circa 29%. Această creștere este pusă pe seama faptului că tot mai mulți oameni preferă să facă shopping online, iar industria comerțului online se dezvoltă de la un an la altul. Prin urmare, potențialul acestui business este unul uriaș.

Cum funcționează în România

În România, dropshippingul include introducerea de produse noi care provin de la furnizori străini pe piața locală sau vinderea și promovarea produselor oferite de furnizori locali deja existenți.

Cei care apelează la acest model de afaceri trebuie să știe că nu este o regulă general valabilă în ceea ce privește partea financiară. Furnizorii pot cere comisioane pentru ambalare și pentru a procesa produsele, dar totul depinde de negocierile cu aceștia.

Profitul este reprezentat de diferența dintre prețul care este plătit către furnizor și cel final la care au fost vândute produsele din magazinul online. Mai sunt incluse în calculul profitului și cheltuielile secundare.

Părțile implicate în proces

Funcționarea dropshippingului nu ar fi posibilă fără următoarele părți:

  • Furnizorul/furnizorii de bunuri

Un furnizor se ocupă de activități importante precum: depozitarea, logistica, ambalarea și livrarea produselor. Uneori, acesta este chiar producătorul respectivelor produse. În alte situații, furnizorul cumpără produsele de la producători locali sau internaționali. Specialiștii recomandă prima variantă, pentru că sunt mai multe șanse ca procesul să se desfășoare fără probleme, iar costurile să fie mai mici;

  • Intermediarul

Magazinul online este intermediarul, care se asigură că totul este bine pus la punct, pentru ca produsele ce vor fi vândute să fie prezentate cât mai bine, pentru a fi vizibile și tentante pentru cumpărători. În mod evident, produsele vor trebui să aibă un preț de vânzare mai mare decât acela care se va plăti furnizorului, altfel nu ar exista profit, iar firma ar funcționa în pierdere.

  • Clienții

Clientul este o persoană fizică sau juridică care intră pe site-ul magazinului și plasează o comandă. După ce comanda ajunge la intermediar, ea va fi transmisă furnizorului. În funcție de serviciile care sunt oferite de furnizor, uneori acesta poate prelua direct comanda de la client, o pregătește și livrează coletul. În acest caz, între magazin și furnizor este stabilită o clauză de confidențialitate, prin care cel din urmă nu va adăuga în colet materiale promoționale sau însemne proprii. Practic, clientul nu trebuie să știe că firma de la care a primit coletul este alta față de magazinul online unde a comandat produsul sau produsele dorite.

Cui îi este recomandat dropshippingul

Pot lua în calcul dropshippingul atât afacerile în care s-au format deja comunități de clienți solide, în vederea extinderii portofoliului de produse, dar și cei care încep de la zero o afacere și nu vor să investească mulți bani.

În primul caz, se pot alege produse care au o oarecare legătură cu produsele sau serviciile care sunt deja comercializate. Poate fi cazul cursurilor oferite pe platforme, în care afacerea se poate extinde prin includerea anumitor produse în ofertă.

În cazul afacerilor de la zero, avantajul este că antreprenorii nu-și asumă foarte multe riscuri. Dacă nu au comenzi, nu trebuie nici să plătească furnizorii.

Pașii care trebuie parcurși

Deschiderea propriei afaceri în regim de dropshipping se va face prin următorii pași:

  1. Stabilirea produselor care vor fi comercializate

Ca și în cazul magazinului fizic, și în cel online bazat pe dropshipping este esențial să se stabilească o nișă și să se opteze pentru produse reprezentative. Pentru a lua cea mai bună decizie în acest sens, antreprenorul trebuie să ia în calcul următoarele aspecte: produsele despre care deține informații sau expertize sunt o investiție mai sigură. În plus, se pot orienta către produse care nu se află pe piața românească, dar ar prezenta un interes uriaș pentru clienți. De asemenea, pot fi căutate și produse care există deja în România și care se bucură de o cerere mare.

Se pot face liste cu produse, iar pentru primele 10 dintre acestea, de exemplu, să se facă un research mai amănunțit, în care să fie punctate: avantajele, dezavantajele, interesul clienților pentru ele, dacă acest tip de produse se vând pe piața locală. Instrumente folositoare în acest sens pot fi Google Trends și Keyword Planner, care prezintă interesul oamenilor pentru anumite domenii, în funcție de căutările pe care le fac pe Google.

  1. Studierea pieței

După ce au fost stabilite produsele ce urmează să fie comercializate, vor trebui făcute cercetări și în privința pieței și a competitorilor. În această etapă vor fi luate în considerare următoarele puncte: sunt firme care comercializează deja produsele respective? Câte sunt și cum funcționează ele? Care este feedbackul lor în mediul online? Cum se promovează? Cum se prezintă site-urile lor? Care este procedura de livrare? Etc. Toate aceste întrebări și răspunsurile aferente vor ajuta la conturarea unei imagini clare asupra pieței și a concurenței, astfel încât magazinul în cauză să vină cu lucruri în plus, pentru a face diferența și a atrage clienții.

  1. Alegerea furnizorilor

Acest pas este foarte important și i se va acorda un timp mai generos prin comparație cu cei anteriori. De furnizori depinde foarte mult succesul afacerii și din acest motiv selecția lor se va face după o cercetare amplă și după testarea lor. Găsirea unui furnizor de încredere, care să se ridice la nivelul așteptărilor și cerințelor poate fi o etapă dificilă, plină de provocări.

Documentarea asupra furnizorilor va începe pe internet, prin consultarea forumurilor, a diverselor site-uri sau grupuri de acest gen de pe Facebook. În aceste comunități se află, de regulă, persoane care au experiență în domeniu și sunt deschise să-i ajute pe cei care sunt la început. Google este de asemenea o sursă foarte importantă de informații în acest sens, pentru că se pot vedea părerile și experiențele oamenilor care au interacționat cu anumiți furnizori.

Antreprenorul va trebui să ia în calcul varianta cea mai bună pentru afacerea sa: furnizori locali sau furnizori internaționali. Doar el, analizând punctele pro și contra în ambele cazuri, poate lua cea mai bună decizie.

Furnizorii internaționali sunt potriviți în special pentru situația în care produsele respective nu se găsesc pe piața din România. În acest fel, magazinul se va bucura de exclusivitate pe piață, ceea ce, evident, este un beneficiu major.

Furnizorii locali sunt o alternativă bună, pentru că o comunicare cu ei este mai ușoară, legislația este aceeași, iar livrarea produselor este mult mai rapidă.

Pentru afacerile care vor fi extinse, se poate opta pentru furnizori locali, dar și pentru furnizori internaționali. Atunci când dropshippingul este ca o extensie a afacerii, și nu esența ei, riscurile sunt mult mai mici, iar antreprenorul se poate bucura de o libertate mai mare de mișcare, din acest punct de vedere.

Testarea furnizorilor este esențială! Posesorul magazinului online trebuie să se pună în pielea clienților săi și să verifice întregul proces de vânzare, de la adăugarea produsului în coș, până la durata livrării și modul de ambalare.

  1. Crearea brandului

Crearea unui logo și alegerea unui nume potrivit sunt primul pas în crearea unui brand (mai multe detalii despre acest subiect găsești aici: https://startingup.ro/cum-aleg-numele-brandului-si-logo-ul/ ).

Logo-ul trebuie să fie o imagine inspirată, ușor de identificat. Pe internet sunt numeroase platforme și aplicații care sunt foarte utile în acest sens, putând fi folosite și de cei care nu au pregătire în acest domeniu.

  1. Configurarea magazinului online

Un magazin online este esențial pentru întregul proces. Dacă este bine realizat și pus la punct, va atrage clienții și îi va fideliza, în schimb dacă este greu de utilizat, nu va face altceva decât să-i alunge, iar vânzările să fie compromise.

Pentru a avea rezultate bune și site-ul să fie unul profesionist, este necesar să se apeleze la o firmă în domeniu. Experții în configurarea site-urilor și în design-ul acestora sunt cei mai în măsură să pună la punct magazinul online, bazându-se pe: alegerea unor șabloane potrivite, afișarea produselor într-un mod care să le flateze, adăugarea unor descrieri de produs atractive, setarea instrumentelor de plata etc.

Un astfel de serviciu este contra-cost, dar oferă avantaje importante: setarea magazinului online într-un mod simplu și rapid, suport tehnic, implementare fără griji din partea solicitantului, iar uneori companiile de profil au în oferta lor și servicii de promovare și marketing.

  1. Stabilirea publicului țintă

Pentru a vinde un produs, comerciantul trebuie să știe exact cui se adresează acestuia. Profilul clientului este absolut necesar pentru ca strategia de vânzări și de marketing să fie bine direcționată.

Un avatar al clientului este un instrument perfect pentru înțelegerea nevoilor și a specificului clienților, care se va materializa într-o ofertă de produse adecvată. În acesta vor fi precizate: statutul financiar, locul de muncă, detaliile demografice, activitățile pe care le preferă în timpul liber.

  1. Strategia de marketing

Această parte a procesului îi revine magazinului. Într-o epocă a ofertelor de produse din ce în ce mai generoase, mai ales în mediul online, ar fi inutil să se mai sublinieze importanța marketingului. Ce ar fi de spus este doar atât: fără marketing, nu există clienți. Chiar și brandurile internaționale, deși sunt cunoscute în foarte multe țări și au vânzări spectaculoase, se promovează, cu atât mai mult ar trebui să facă acest lucru magazinele online, mai ales cele aflate la începutul activității.

Strategia de marketing va fi adaptată în funcție de specificul produselor. Foarte eficientă în ziua de astăzi este promovarea online diversificată, care se bazează pe combinarea mai multor canale: SEO și content writing, social media, newsletter, bannere publicitare pe diverse site-uri partenere etc.

  1. Înființarea firmei

Pentru dropshipping, cea mai indicată formă de înființare a unei societăți este cea cu răspundere limitată (SRL), iar clasa CAEN în cauză este 4791. Mai multe detalii despre acest subiect, inclusiv actele necesare, pot fi obținute de aici: https://startingup.ro/impozite-pentru-pfa-vs-impozite-pentru-srl-cum-este-mai-convenabil/ ).

Dacă firma a fost deja înființată, este nevoie de asemenea să fie autorizată în clasa CAEN 4791.

Care sunt taxele pentru dropshipping în România

Pentru activitatea de dropshipping este nevoie de o entitate juridică, de factură de intrare și de factură de ieșire pentru fiecare produs care se vinde.

Furnizorii nu emit facturi către clienții finali, ci către magazin. Responsabilitatea facturării produselor îi revine așadar intermediarului.

Pe lângă costurile obișnuite, aferente înființării firmei și platformei de e-commerce, pentru dropshipping vor mai apărea următoarele:

  1. Către furnizor (în funcție de negocierea cu acesta):

  • comision de stocare produse;

  • comision pentru procesare.

  1. Către statul român:

  • impozitul pe venit – în funcție de numărul de angajați și de profit, valoarea poate varia între 1% și 16%.

  1. Către procesatorul de plăți:

  • Comision pentru fiecare comandă procesată;

  • Comision pentru conversia dintr-o monedă străină (dacă este cazul).

Avantajele și dezavantajele dropshippingului

La fel ca în orice business, sunt avantaje și dezavantaje și în cazul dropshippingului,

La capitolul avantaje, pot fi enumerate următoarele:

  • riscuri reduse;

  • investiție minimă: nu este nevoie de un depozit, de un spațiu comercial, de un stoc de produse sau de ambalaje;

  • mai mult timp pentru construirea brandului și pentru promovare;

  • mai mult timp pentru clienți – studierea lor amănunțită și elaborarea unor strategii specifice de atragere a lor;

  • se pot testa mai multe produse fără să se investească în stocuri;

  • certitudinea unei afaceri reușite – modelul de afacere dropshipping este validat la nivel mondial;

  • pentru a-și desfășura activitatea, posesorul magazinului nu are nevoie decât de un laptop și internet. În plus, munca sa nu este una dificilă și necesită doar câteva ore pe zi.

În ceea ce privește dezavantajele, acestea ar fi:

  • anumite probleme legate de stoc și depozitare, asupra cărora magazinul nu poate avea control;

  • probleme la livrare, în special în cazul furnizorilor internaționali;

  • imaginea magazinului poate fi afectată dacă furnizorul nu este serios, nu își respectă termenul de livrare sau produsele ajung deteriorate la clienți;

  • comunicare greoaie cu furnizorii internaționali;

  • profitul poate fi mai mic în cazul în care se colaborează cu furnizori internaționali;

  • competiție mare pe anumite nișe.

Exemple de platforme de dropshipping

Cele mai cunoscute platforme de dropshipping din România sunt GoMag și Blugento. În privința celor internaționale, unele dintre cele mai utilizate sunt: e-Bay, AliDropshop și Shopify.

Pentru a avea parte de o experiență plăcută cu aceste platforme, este necesar ca antreprenorul să afle toate detaliile referitoare la cheltuieli, comisioane, taxe sau timpul de livrare.

În concluzie, dropshippingul reprezintă o modalitate foarte bună de a începe un business sau de a extinde unul deja existent. Procesul este unul relativ simplu, la îndemâna oricui și presupune ca magazinul online să direcționeze partea de comenzi și livrare către un furnizor atent ales. În acest fel, atenția va putea fi canalizată mai mult către promovare și clienți, iar stresul stocurilor, al depozitării, al întreținerii spațiilor și întregul proces de livrare va dispărea din agenda magazinului.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.