
În primele patru luni ale acestui an vânzările de mașini electrice au „explodat” în România. Conform datelor de la Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), în perioada ianuarie-aprilie 2022 au fost înregistrate circa 3.000 de mașini electrice. Din totalul vânzărilor de mașini electrice în România, jumătate, adică aproximativ 1.500 de unități, au fost reprezentate de vânzările Dacia Spring.
Vânzărilor din primele patru luni ale acestui an au crescut de cinci ori față de aceeași perioadă a anului trecut, dar trebuie luat în considerare și faptul că în acel interval nu se afla la vânzare modelul Dacia Spring, ale cărui livrări au demarat în octombrie 2021.
Dacia Spring se vinde bine chiar dacă se scumpește
Creșterea spectaculoasă a vânzărilor are loc chiar dacă, în cazul Dacia Spring, scumpirile se țin lanț, în contextul creșterii prețurilor la materiile prime și la transportul dinspre China, acolo unde se produce acest model.
Într-un interviu pe care Mihai Bordeanu, directorul Automobile Dacia îl acorda în luna martie pentru publicația zf.ro, acesta preciza că la acel moment erau peste 10.000 de comenzi în derulare, cu volume pentru România și Europa care au depășit așteptările producătorului.
Prețul pentru Dacia Spring, după scăderea Rabla, este de aproximativ 10.500 de euro, față de martie 2021, când au fost deschise comenzile și când prețul era de 8.000 de euro.
Potrivit ziarului Adevărul, noile scumpiri aduc prețul pentru o mașină Dacia la o cotă de 20.900 de euro, în luna mai, de la 20.300 euro, cât era la 1 aprilie. Acest preț se clasează pe locul doi în Europa, după cel cu care mașina se vinde în Germania. Dacia Spring se vinde în Franța cu 19.290 de euro, în Spania – cu 19.805, iar în Portugalia cu 18.800 de euro.
27.000 de unități vândute în Europa, în 2021
Modelul electric produs sub sigla Dacia s-a vândut anul trecut, în Europa, în 27.000 de exemplare, clasându-se pe locul 14 în Europa, în rândul vânzărilor de mașini electrice. În România, au fost vândute 5.000 de unități.
În întreaga Europă, la sfârșitul lunii martie, erau în circulație circa 40.000 de vehicule Dacia Spring, cele mai multe dintre ele (peste 18.000) înmatriculate în Franța, 6.700 – în Italia și 5.100 în Germania.
Chiar și cu toate scumpirile de preț, modelul rămâne printre cele mai ieftine mașini electrice de pe piața din România, apropiindu-se însă de rivalul său Volkswagen e-Up! care are un preț de catalog de 26.341 euro. Tot sub pragul de 30.000 de euro se află și modelul Fiat 500e, cu un preț de bază de 27.223 euro.
Cotă de piață de 19,7% pentru autovehiculele „verzi”
Potrivit APIA, autoturismele electrice (100% și hibride plug-in) și cele full hybrid (care au propulsie electrică fără încărcare din sursă externă) au ajuns la o cotă de piață, după primele 4 luni din 2022, de 19,7%, depășind cu 4,4% și cu 1.644 de unități cota motoarelor diesel.
Pe lângă Dacia Spring, care este lider de vânzări pentru modelele „verzi” în România, topul se continuă cu: Tesla Model 3 – 235 de unități (o creștere de 25 de ori față de perioada similară a anului trecut), Hyundai Kona – 171 unități (creștere cu 612,5%), Renault Zoe – 106 unități (creștere cu 194,4%) și Volkswagen e-Up! – 95 de unități.
În cazul autoturismelor Plug-in topul este condus de Ford Kuga (119 unități), Mercedes Benz Gle (96 unități), Hyundai Tucson – 87 unități. Mercedes Benz GLC – 79 unități și Renault Captur – 70 unități
În ceea ce privește autoturismele hibride (fără reîncărcare din surse externe), pe primul loc se situează Toyota Corolla – 617 unități, apoi Toyota C-HR (579 unități) și Toyota RAV4 – 400 unități.
O nouă sesiune Rabla Clasic și Rabla Plus a demarat vineri
Potrivit unui anunț făcut de Ministerul Mediului, vineri, o nouă sesiune de înscrieri a demarat pentru programele Rabla Clasic și Rabla Plus. Una dintre noutățile programului este aceea că pot aplica și instituțiile publice, dar și unitățile administrativ-teritoriale.
Pentru Programul Rabla pentru persoane fizice, bugetul este de 335 milioane de lei, pentru persoane juridice, bugetul este de 123 de milioane de lei, iar pentru instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale va fi o axă proprie, pentru care se alocă 50 de milioane de lei.
Pentru Programul Rabla Plus – persoane fizice s-a alocat suma de 262 milioane de lei, pentru persoanele juridice – 190 de milioane de lei, iar pentru instituțiile publice – 100 de milioane de lei.
Rabla Clasic are la bază acordarea unui tichet cu o valoare de 6.000 de lei pentru o mașină veche casată sau cu o valoare de 9.000 de lei, în cazul casării a două vehicule uzate. Acest tichet se poate utiliza strict pentru achiziția unei mașini noi, ce emite noxe de maximum 160g CO2/km, în regim WLTP. La achiziția unui autoturism se pot utiliza doar două tichete Rabla.
În cazul Rabla Plus, cei care își doresc o mașină electrică sau hibrid Plug-in pot să beneficieze de următoarele tipuri de vouchere: un eco-tichet de 20.000 de lei pentru a-și cumpăra un automobil nou hibrid Plug-in ce are emisii de CO2 mai mici sau egale cu 78g CO2/km în regim WLTP, având ca și condiție obligatorie casarea unei mașini vechi; un eco-tichet în valoare de 23.000 de lei la cumpărarea unui automobil nou hibrid Plug-in ce are emisii de CO2 egale cu sau sub 78g CO2/km în regim WLTP, cu condiția casării a două mașini vechi; tichet de 45.000 de lei la cumpărarea unui automobil 100% electric, cu condiția casării unei mașini vechi, sau un tichet de 48.000 de lei la cumpărarea unei mașini noi, dacă sunt casate două vechi.