INS a publicat o analiză comparativă a câștigurilor salariale din februarie 2022 față de luna precedentă: cele mai mari salarii au fost în IT, iar cele mai mici în HoReCa

Institutul Național de Statistică a publicat o serie de date care arată că în februarie 2022 valoarea câștigului salarial mediu net a fost de 3721 lei, mai mult cu 23 de lei față de ianuarie 2022. Făcând o comparație cu luna februarie a anului trecut, se observă o creștere de 10,6% a câștigului salarial mediu net. Industriile IT au înregistrat cele mai mari salarii medii, ceea ce nu constituie o surpriză ținând cont de deficitul de specialiști, iar la polul opus se află HoReCa, unde s-au înregistrat cele mai mici salarii medii.

Ce valoare a avut câștigul salarial mediu brut în februarie 2022

Aceleași date indică faptul că în februarie 2022, câștigul salarial mediu brut a crescut cu 0,5% față de luna precedentă și a ajuns la 6059 lei. În ciuda acestor creșteri procentuale, impactul pentru populație nu este unul foarte mare, în contextul majorării prețurilor de consum. Pentru a stabili indicele câștigului salarial real, se face un raport între indicele câștigului salarial nominal mediu net și indicile general al prețurilor de consum.

În februarie 2022, indicele câștigului salarial real a fost de 101,9% comparativ cu aceeași lună a anului trecut. În comparație cu octombrie 1990, indicele câștigului salarial real a fost de 222,5%.

Pe parcursul unui an, câștigul salarial fluctuează pentru că se oferă anumite beneficii, cum ar fi primele de sărbători din martie/aprilie și decembrie. Pe de o parte, evoluția câștigului salarial este influențată de fluctuațiile câștigului salarial mediu net, iar pe de altă parte de inflație.

Domenii în care salariile au crescut sau au scăzut

În luna februarie a acestui an, câștigurile salariale au înregistrat atât creșteri, cât și scăderi comparativ cu ianuarie. Creșterile au fost determinate în mare parte de acordarea unor beneficii, ca primă anuală, drepturile în natură și ajutoarele bănești, dar și de revenirea la activitate a unor agenți economici și de încasările mai mari.

În sectorul de fabricare a produselor din tutun, câștigul salarial mediu net a crescut cu 30,6%. Și în domeniul fabricării produselor farmaceutice de bază și a preparatelor din aceeași categorie a existat o creștere sesizabilă, de 10,6%. Creșteri de 7-10% au existat și în industria de producție cinematografică, video, înregistrări audio, activități de difuzare etc.

În domenii precum metalurgia, activitățile de editare, fabricarea produselor din cauciuc s-au înregistrat creșteri ale câștigului salarial mediu net cuprinse între 1,5-4,5%. Toate aceste informații au fost preluate din analiza INS.

Totuși, au existat și sectoare în care s-au înregistrat scăderi în câștigul salarial mediu net, în mare parte din cauza nerealizării de producție sau a încasărilor mai mici. Scăderi de 9,1% au existat în câștigul salarial mediu net din industria extracției de minereuri metalifere și de 8,4% în telecomunicații. Cât despre sectorul bugetar, s-a înregistrat o ușoară creștere a câștigului salarial mediu net, de 0,6% în învățământ și 0,5% în administrația publică.

Cu cât au crescut prețurile de consum în februarie față de ianuarie

Prețurile de consum au crescut cu 0,6% în februarie față de ianuarie, potrivit datelor furnizate de INS. Prin comparație cu luna februarie a anului trecut, rata anuală a inflației în februarie 2022 este 8,5%. În interval de un an, cea mai mare creștere a fost cea a prețului gazelor, de 44,94%.

Tot în raport cu luna ianuarie, au existat creșteri de 8,84% la mărfuri alimentare, de 9,33% la mărfuri nealimentare și de 6,08% la servicii în luna februarie a acestui an. Cele mai mari creșteri de prețuri sunt cele ale produselor de morărit, uleiului comestibil, energiei electrice și gazelor.

Săptămâna trecută, INS publica o statistică potrivit căreia cea mai mare parte din veniturile salariale ale românilor se duce pe mâncare și taxe, iar cheltuielile pentru investiții și cumpărarea de acțiuni reprezintă un procent mic din cheltuielile totale ale românilor, de doar 0,3%.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică

Creșterea prețurilor la energie din ultimii ani a pus o presiune semnificativă asupra IMM-urilor din România, mai ales în contextul economic instabil. Costurile mai mari cu energia pot afecta direct…

Citește

Oportunități de afaceri în sectorul energiei regenerabile în România

Sectorul energiei regenerabile a cunoscut o creștere rapidă în România în ultimii ani, alimentată de cererea globală pentru soluții sustenabile și de tranziția către o economie verde. În 2024, acest…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

  • September 16, 2024
Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

  • September 13, 2024
Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

  • September 12, 2024
Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

  • September 11, 2024
Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

  • September 10, 2024
Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică

  • September 9, 2024
Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică