utilizarea Spațiului Privat Virtual

Anul 2022 aduce măsuri noi în privința mai multor sfere de interes pentru antreprenori. Iată câteva dintre ele:

  • Reintroducerea șomajului Tehnic și a liberelor pentru părinți

La 2 octombrie 2021, Ministerul Muncii a anunțat publicarea în Monitorul Oficial a actelor normative cu privire la reintroducerea șomajului tehnic și a zilelor libere pentru părinți, care se plătesc.

Cine primește șomaj tehnic

Șomajul tehnic constă în acordarea indemnizației de 75% din salariul de bază aferent locului de muncă, în limita a maximum 75% din câștigul salarial mediu brut. Se va aplica până la data de 31 decembrie pentru următoarele persoane:

  • salariații acelor angajatori care au întrerupt activitatea parțial sau total pe perioadă determinată, drept urmare a actelor normative ce au fost emise de la nivel central sau prin hotărâri ale CNSU sau a comitetelor județene sau al municipiului București, în funcție de incidența din ultimele 14 zile în județ sau localitate;

  • anumiți profesioniști – comercianți, operatori economici, întreprinzători și alte persoane fizice autorizate pentru a desfășura activități economico-profesionale, persoane fizice ce obțin venituri provenite din drepturile de autor și conexe, persoanele cu convenții individuale de muncă, în acord cu legea privind organizarea și funcționarea cooperației, dar și persoane care desfășoară activități sportive (sportivi, antrenori, medici, asistenți medicali, kinetoterapeuți, maseuri etc.).

Cui se acordă zilele libere pentru părinți

În ceea ce privește zilele libere pentru părinți, acestea se referă la acordarea unei indemnizații de 75% din salariul de bază aferent unei zile de lucru, fără să depășească mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut, pentru fiecare zi liberă care se acordă, în situația suspendării cursurilor cu prezență fizică, până la finele anului școlar 2021-2022.

De această măsură beneficiază părinții copiilor cu vârste de până la 12 ani sau până la 26 de ani – în cazul copiilor sau al adulților cu handicap, ce au fost înscriși la unitățile de învățământ, în care sunt incluse și cele de învățământ preșcolar.

  • Documentele se vor transmite către ANAF doar prin SPV (Spațiul Privat Virtual)

Începând cu data de 1 martie 2022, toate actele vor fi transmise către ANAF prin intermediul Spațiului Privat Virtual, potrivit O.G 11/31.08.2021. Mai exact, de la această dată, toate persoanele juridice, asocierile și entitățile fără personalitate juridică sau persoanele fizice care prestează o activitate liberală sau economică în regim PFA, II sau IF sunt obligate să transmită către organul fiscal central cereri, înscrisuri sau alte documente doar prin SPV. Dacă respectivele documente vor fi depuse în format letric, ele nu vor fi luate în considerare, ci contribuabilii sau plătitorii vor fi notificați în privința obligativității depunerii acestora prin mijloacele electronice.

Persoanele fizice sau juridice care nu dețin un certificat digital calificat pot solicita să se înregistreze pe baza numelui de utilizator și a parolei, iar cei care dețin acest certificat pot solicita înregistrarea ca utilizator SPV în baza acestuia.

La 1 octombrie 2021, Ministerul de Finanțe a publicat un proiect de ordin pentru a actualiza procedura de îndrumare și de asistență a contribuabililor care au fost acordate de Agenția Națională de Administrare Fiscală. Conform acestui ordin, un contribuabil se va adresa în primul rând structurilor de îndrumare și asistență a contribuabililor din cadrul organului fiscal care se ocupă de administrarea creanțelor fiscale pe care le datorează bugetului de stat și nu se vor mai adresa structurilor ierarhice superioare acestora. Dacă nu se va respecta această măsură, cererile vor fi redirecționate, iar contribuabilul va fi informat cu privire la această decizie.

Același ordin mai prevede și că vor putea fi consultate gradual structurile de îndrumare și de asistență a contribuabililor, dacă un contribuabil nu este mulțumit de răspunsurile pe care le primește.

  • Toți contribuabilii mici și mijlocii care utilizează case de marcat sunt obligați să le aibă conectate la MF-ANAF

Termenul limită pentru conectarea caselor de marcat electronice fiscale la MF-ANAF a fost 30.11.2021. Astfel, în 2022, toți contribuabilii mici și mijlocii care folosesc case de marcat vor trebui să le aibă conectate, în caz contrar fiind sancționați.

  • ANAF a publicat la 28 septembrie 2021 proiectul privind procedura de stabilire din oficiu a CAS și CASS datorate de persoanele fizice

În baza OUG nr. 30/2020 și a OUG nr. 132/2020, au fost acordate indemnizații lunare pentru toți profesioniștii, avocații și persoanele fizice ce obțin venituri din drepturile de autor și drepturi conexe, în situația în care au avut loc întreruperi sau reduceri de activități din cauza efectelor coronavirusului. Toate aceste venituri se impozitează, iar contribuabilii datorează și CAS și CASS, pentru care erau obligați să depună declarația unică. Dacă declarația fiscală nu este depusă, organul fiscal putea stabili din oficiu creanța fiscală prin intermediul unei decizii de impunere.

Pentru acele categorii de contribuabili care nu au respectat obligațiile declarative în privința CAS și CASS, prin acest ordin este propusă actualizarea Procedurii în ceea ce privește stabilirea din oficiu a contribuțiilor respective prin inserarea unui capitol care o reglementează.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.