
Ţinând cont că în România numărul de maşini care circulă este foarte mare, iar la un moment dat toate vor necesita revizii, reparaţii, schimbări, îmbunătăţiri estetice sau funcţionale, deschiderea unui atelier mecanic pentru repararea autovehiculelor poate fi o afacere foarte profitabilă.
Înfiinţarea unei afaceri de succes nu este deloc uşoară, pentru acest obiectiv fiind nevoie de cerinţe şi abilităţi diferite. Procesul birocratic este la rândul său destul de dificil. Pentru cei care îşi doresc acest lucru, în ciuda dificultăţilor, următorul ghid pentru deschiderea unui atelier mecanic poate fi de ajutor pentru a înţelege mai bine ce presupune această activitate.
1. Planul de afacere
Elaborarea planului de afacere este primul pas în întreprinderea oricărui tip de activitate, inclusiv deschiderea unui service auto. Fie că o persoană alege să îl întocmească singură sau să apeleze la serviciile unui specialist, planul de afaceri are un obiectiv bine întemeiat, şi anume de a-l face să înţeleagă, în termeni practici, amploarea investiţiilor pe care le implică această afacere şi timpul în care se poate recupera investiţia, precum şi obţinerea de profit.
În momentul realizării planului de afacere, o persoană se poate decide cu privire la dimensiunile viitoarei afaceri. Fie că alege să deschidă un atelier cu toate echipamentele necesare pentru a oferi clienţilor servicii complete (anvelope, vopsitorie, reparaţii electrice, piese de caroserie) sau un atelier specializat pe un singur domeniu, oricare dintre acestea necesita o investiţie iniţială costisitoare. În timp însă, investiţia poate oferi satisfacţie din punct de vedere financiar şi profesional. Deschiderea unui service auto poate fi o sursă excelentă de venit pentru cei care deţin abilităţile potrivite.
2. Importanţa unei pregătiri corespunzătoare
Deţinerea unei baze solide de cunoştinţe specifice domeniului ales este necesară înainte a deschide un service auto. Pentru a garanta calitate cu privire la serviciile oferite, e nevoie de cunoaşterea în detaliu a acestui domeniu şi a muncii prestate în cadrul său.
O persoană poate dobândi cunoştinţele necesare fie prin calificări educaţionale în domeniul tehnic sau mecanic, fie prin cursuri de formare specifice. Chiar şi după îndeplinirea acestui pas, cunoştinţele teoretice nu sunt de ajuns. Experienţa practică în ceea ce priveşte reparaţiile, rezolvarea problemelor şi gestionarea activităţii este absolut necesară pentru a deschide un service auto de succes.
3. Sediul firmei
După dezvoltarea abilitaţilor necesare, este necesară găsirea unei locaţii potrivite. Dimensiunea şi poziţionarea sunt elementele principale care trebuie luate în calcul în momentul alegerii viitorului sediu.
În atelier trebuie să fie suficient spaţiu pentru toate echipamentele, pentru depozitarea autoturismelor până la finalizarea reparaţiilor sau îmbunătăţirii acestora, spaţiu pentru vopsitorie, birouri pentru gestionarea clienţilor, contabilitate şi înregistrări, precum şi băi şi vestiare pentru personal.
În ceea ce priveşte localizarea, spaţiul trebuie să fie poziţionat strategic, să aibă intrări accesibile, să deţină suficient spaţiu pentru parcarea maşinilor şi să se afle într-o zonă cu multă vizibilitate.
4. Cerinţe şi proceduri birocratice
În ceea ce priveşte birocraţia, procesul de deschidere a unui service auto este destul de lung şi complex, însă merită toate eforturile. În primă instanţă, se va alege forma juridică a societăţii (SRL, SRL-D, PFA), se va depune dosarul pentru înmatricularea firmei la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi ulterior se va înregistra firma în scopuri de TVA. Este necesară şi obţinerea de la Registrul Auto Roman a autorizaţiei de funcţionare, precum şi a celei de mediu.
Pentru a se asigura că firma îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu legea, se recomandă ca viitorul proprietar să solicite serviciile unui avocat. Acesta îi poate ajuta în procesul de înfiinţare a afacerii, cât şi în ceea ce priveşte obţinerea autorizaţiilor necesare.
Procedura de autorizare a unui service auto
Operatorii economici care au capabilitatea tehnică adecvată şi care au fost autorizaţi de către RAR – organismul tehnic competent desemnat de Ministerul Transporturilor- în urma unei evaluări, sunt singurii care pot presta servicii de reparaţii pentru autovehicule, care implică înlocuirea şi/sau recondiţionarea de componente la ansamblul şi sistemul constructiv ce pot afecta siguranţa circulaţiei şi poluarea mediului ambiant, precum şi servicii de reglare a acestor sisteme.
Regulile de procedură cu privire la evaluarea capabilităţii tehnice şi autorizarea operatorilor economici care prestează servicii de reparaţie, reglare şi/sau desfăşoară activităţi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere au fost elaborate în cadrul RAR pe baza Legii nr. 105 din 27 iunie 200, Legii nr. 222 din 22 mai 2003, Ordonanţei 82/2000, Ordonanţei 36/2005 şi a Ordinului Ministrului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului nr. 2131 din 8 decembrie 2005 referitor la Reglementările privind autorizarea operatorilor economici care prestează activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9, în vederea asigurării protecţiei consumatorilor şi respectării prevederilor legale referitoare la siguranţa circulaţiei şi protecţia mediului înconjurător.
Autorizarea se va solicita şi se va acorda nominalizat pentru componente/ansambluri sisteme constructive/echipamente/vehicule şi activităţi care constau în:
1. Repararea, întreţinerea, recondiţionarea şi/sau reglarea ansamblurilor mecanice:
-
motor şi instalaţiile anexe – de alimentare prin carburaţie/injecţie mas/mac, de răcire, de evacuare, de pornire integrată şi/sau independentă şi componentele acestora,
-
transmisie (cutie de viteze mecanică/automată, ambreiaj, etc) şi componentele acesteia,
-
sistemul de rulare şi componentele acestuia,
-
sistemul de direcţie şi componentele acestuia,
-
sistemul de frânare şi componentele acestuia;
-
înlocuiri de materiale de exploatare.
2. Repararea, întreţinerea şi/sau reglarea echipamentului electric şi/sau electronic:
-
instalaţia electrică de pornire a motorului, încărcare a bateriilor de acumulatori şi componentele acestora,
-
instalaţia electrică de iluminare şi semnalizare şi componentele acesteia,
-
sistemul de gestiune electronică a motorului şi/sau ale sistemelor autovehiculului;
3. Repararea şi/sau redresarea structurii caroseriei:
a) repararea caroseriei fără structura de rezistenţă, care necesită demontarea de componente mecanice şi/sau electrice;
b) repararea structurii de rezistenţă ale caroseriei, inclusiv ansamblu faţă;
c) redresarea structurii caroseriei.
4. Înlocuirea de şasiuri şi/sau caroserii.
5. Repararea anvelopelor şi camerelor de aer: a)la rece; b) la cald, prin vulcanizare;
6. Montare, reparare, verificare şi/sau etalonare a produselor utilizate la vehicule;
7. Dezmembrare a vehiculelor scoase din uz şi componentelor acestora;
8. Modificări constructive şi/sau reconstrucţie a vehiculelor rutiere.
Unde trebuie să mă prezint?
Solicitantul se prezintă la Reprezentanţa RAR din judeţul în care îşi desfăşoară activitatea, exprimându-şi intenţia de a solicita autorizarea. Pentru Bucureşti, operatorul economic se prezintă la sediul RAR din Calea Grivitei nr 391A, Departamentul RAR-OCS.
De ce acte am nevoie?
Personalul RAR care se ocupă cu autorizarea operatorilor economici va pune la dispoziția solicitantului „Lista documentelor necesare pentru autorizare unităţi service auto”, furnizând toate informaţiile necesare pentru completarea Dosarului de autorizare. De asemenea, va oferi lămuriri cu privire la conţinutul reglementărilor RNTR 9, costul aproximativ al autorizării (în funcţie de nr. de persoane implicate), modul de obţinere a Certificatului de atestare profesională a conducătorului atelierului şi alte informaţii.
Documentele care trebuie depuse în dosar sunt:
-
Cerere-tip de autorizare pentru prestarea de servicii de reparaţie, reglare şi/sau activităţi de reconstrucţie a vehiculelor rutiere;
-
Chestionar de autoevaluare – formular tipizat;
-
Copie a Certificatului de atestare profesională a conducătorului atelierului (emis de Registrul Auto Roman)
-
Copie a statutului societăţii cu domeniul de activitate service auto;
-
Copie a certificatului de înmatriculare a societăţii;
-
Copie a Anexei la Certificatul de înregistrare/Certificat constatator având declarată activitatea cod CAEN 5020/5157/5040 în punctul de lucru.