Peste 3.800 de magazine s-au închis în România într-un singur an

Nu este un secret pentru nimeni că pandemia COVID-19 a lovit puternic în retail. Cifrele vin să dovedească acest lucru, acum, la mai bine de 2 ani de la debutul său. Potrivit Institutului Național de Statistică, într-un singur an, s-au închis peste 3.800 de magazine în România. Cele care au rămas „în picioare” au înregistrat însă o creștere a rulajelor.

Primul an de pandemie, adică 2020, a adus pentru România și pentru întreaga lume o serie de provocări. Sectorul de retail a fost printre cele mai afectate, având în vedere că foarte multe magazine au fost închise, din măsura Guvernului ce a vizat limitarea răspândirii noului coronavirus.

Magazinele mici, primele care au avut de suferit

Primele care au fost afectate grav au fost magazinele mici. Deja, până în pandemie, se observase un trend în ceea ce privește scăderea numărului acestui tip de magazine, iar criza sanitară nu a făcut altceva decât să acutizeze această problemă în România.

Din rețeaua comercială a companiilor ce realizau comerț cu amănuntul, au dispărut în 2020, cu exactitate, 3.939 de magazine, ajungând la aproximativ 115.000. A fost înregistrată o scădere a numărului unităților sub 120 mp (minus 4.400, până la 115.000), la cele care au avut între 2.500-4.999 mp – au fost minus 21 de unități, până la 214, iar cele de la 5.000 mp la 9.999 mp (minus 20 de unități, până la 119).

Ca o comparație, cu un an înainte, în 2019, care a fost un an normal din punct de vedere economico-social, fără dificultăți deosebite, rețeaua socială a sporit cu 242 de magazine, în total, remarcându-se o creștere și în privința numărului de magazine cu suprafețe mai mici de 120 de mp, de la 109.618 la 110.221, adică mai mult cu 603 magazine.

În 2020, numărul magazinelor cu o suprafață cuprinsă între 400 și 999 mp a crescut cu 460, până la suma de 2.350, magazinele cu o suprafață între 1.000 mp și 2.499 mp au crescut cu 87 de unități (până la 832), iar magazinele foarte mari, cu o suprafață de peste 10.000 de mp au ajuns de la 86 la 104.

Companiile de retail, în creștere

Un alt aspect interesant ce s-a înregistrat în România este faptul că deși numărul magazinelor a scăzut, cel al companiilor din retail se află pe un trend pozitiv, la fel ca și business-ul total. Cifrele arată că s-a ajuns la 102.300 companii, cu 1.618 mai mult decât în 2019, iar cifra de afaceri realizată a fost de 261,2 miliarde de lei.

În 2020, prin comparație cu anul anterior, comerțul cu amănuntul a crescut cu 1,4% în prețuri curente. Cea mai mare pondere, de 50,5% a fost deținută de întreprinderile mari (cele care au 250 de angajați sau mai mulți), iar întreprinderile mici și mijlocii au ajuns la 49,5% din valoarea totală a cifrei de afaceri.

Mărfurile nealimentare, cea mai mare pondere din cifra de afaceri

Tot în anul 2020, ponderea cea mai mare a cifrei de afaceri înregistrată de comerțul cu amănuntul au avut-o mărfurile nealimentare, cu 42,1% din cifra de afaceri totală, fiind înregistrată o creștere cu 1,7 puncte procentuale față de anul anterior. Cu un procent de 40,6% din cifra de afaceri totală, mărfurile alimentare au înregistrat și ele o creștere cu 2,9 puncte procentuale comparativ cu 2019. În același timp, ponderea comerțului cu amănuntul în ceea ce privește carburanții s-a diminuat cu 4,6 puncte procentuale.

Probleme și pentru giganții din retail

În timp ce magazinele mici s-au închis „pe capete”, nici brandurile de lux sau cele de masă nu au stat prea bine în pandemie. Spre exemplu, H&M a anunțat că 2020 a fost un an dezastruos, în care afacerile au scăzut cu 32%, până la 643 milioane de lei, motiv pentru care și numărul angajaților s-a diminuat, în același an, cu 329. În 2021 însă, compania și-a majorat afacerile cu 25%, până la 849,5 milioane de lei, profitul scăzând și el cu 44,8 milioane de lei. Cu toate acestea, H&M s-a aflat pe locul al treilea în România în topul retailerilor de fashion, în 2020. Recent, compania a anunțat că va închide 240 de magazine din toată lumea, din cauza problemelor generate de războiul din Ucraina și a boicotului din China.

Tot din pricina noului coronavirus, Inditex, proprietarul Zara, Pull&Bear, Bershka și Stradivarius a închis temporar 3.785 de magazine din 39 de piețe de pe glob. În primele 2 săptămâni din martie 2020, vânzările grupului s-au diminuat cu 24,1%.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică

Creșterea prețurilor la energie din ultimii ani a pus o presiune semnificativă asupra IMM-urilor din România, mai ales în contextul economic instabil. Costurile mai mari cu energia pot afecta direct…

Citește

Oportunități de afaceri în sectorul energiei regenerabile în România

Sectorul energiei regenerabile a cunoscut o creștere rapidă în România în ultimii ani, alimentată de cererea globală pentru soluții sustenabile și de tranziția către o economie verde. În 2024, acest…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

  • September 16, 2024
Strategii eficiente de fidelizare a clienților în era digitală

Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

  • September 13, 2024
Cum să gestionezi eficient o echipă hibridă

Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

  • September 12, 2024
Cum să îți creezi un brand personal puternic ca antreprenor

Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

  • September 11, 2024
Cum pot folosi antreprenorii ChatGPT și Inteligența Artificială pentru creșterea afacerii

Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

  • September 10, 2024
Cum să îți protejezi afacerea împotriva riscurilor cibernetice în 2024

Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică

  • September 9, 2024
Impactul creșterii costurilor de energie asupra IMM-urilor și soluțiile de optimizare energetică