Autoritatea de Supraveghere Financiară a publicat la începutul acestei săptămâni lista cu tarifele de referință RCA, care nu constituie prețurile asigurărilor, ci un indicator în funcție de care se orientează asigurătorii în stabilirea tarifelor proprii. Ministerul Finanțelor și ASF au lansat în dezbatere publică un proiect în legătură cu plafonarea prețurilor pentru asigurările auto obligatorii, pe fondul creșterii tarifelor și dezechilibrului ce marchează la momentul actual piața RCA. În situația în care guvernul adoptă o hotărâre pentru plafonarea prețurilor, depășirea tarifelor de primă maxime de către asigurători va constitui contravenție.
Tarifele RCA ar putea fi plafonate timp de 6 luni
Cererea de plafonare a apărut pe fondul creșterii tarifelor RCA în ultima perioadă, mai precis după ieșirea de pe piață a City Insurance. ASF a făcut publică lista cu tarifele de referință pe categorii de vârstă și capacitatea cilindrică a mașinii, la care se adaugă o bonificație în raport cu istoricul rutier al șoferului. Prin acest sistem, cei mai avantajați sunt șoferii care nu au provocat accidente și care au permisul de mulți ani.
Tinerii cu vârsta sub 30 de ani vor scoate cei mai mulți bani din buzunar pentru a încheia o poliță RCA. Pentru o asigurare auto pe un an, tariful pentru șoferii din această categorie ajunge până la 3.551 lei, tarif care crește pe măsură ce istoricul rutier al proprietarului este unul încărcat.
Plafonarea prețurilor ar putea să reprezinte o soluție pentru a remedia situația de pe piața RCA, definită la momentul actual de o creștere revoltătoare a prețurilor. După retragerea autorizației de funcționare a City Insurance, care era cel mai important jucător de pe piața de profil, prețurile s-au dublat sau chiar triplat pentru unii șoferi.
Adrian Câciu, ministrul al Finanțelor, a atras atenția asupra situației dificile în care se află milioane de persoane fizice și juridice pe fondul creșterii prețurilor pentru asigurarea auto obligatorie, declarând că soluțiile de protejare a populației și companiilor reprezintă o prioritate. În acest context, s-a decis promovarea unei hotărâri de guvern referitoare la stabilirea de tarife de primă maxime, plafonate pentru 6 luni. Ministrul consideră că proiectul va fi adoptat de către Guvern și că efectele sale se vor reflecta rapid în piața RCA.
Se propune o diferențiere între persoanele fizice și persoanele juridice
Pe motivul că între persoanele fizice și persoanele juridice există deosebiri privitoare la puterea de cumpărare, s-a propus inclusiv o diferențiere de calcul a tarifelor de către Ministerul Finanțelor.
În orice caz, dacă plafonarea prețurilor RCA intră în vigoare, depășirea tarifelor de primă maxime de către asigurători reprezintă contravenție și va fi sancționată cu amenzi de până la 50.000 lei. În cazul persoanelor juridice, vor fi luate în calcul aceleași tarife publicate de ASF, doar că se va aplica un coeficient mai mare de indexare (înmulțirea cu factorul N).
O situație similară a avut loc și în 2016
În 2016, prețurile la RCA au fost plafonate ca urmare a protestelor transportatorilor, provocate de creșterea tarifelor pentru asigurările auto la acea vreme. În aceste condiții, a fost emisă o Ordonanță de Guvern pentru plafonarea tarifelor RCA timp de 6 luni. Transportatorii își exprimă și acum revolta față de majorarea prețurilor, amenințând cu proteste.
Președintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a subliniat faptul că șoferii au început să plătească asigurări RCA mai scumpe decât autovehiculele pe care le conduc și că firmele nu își mai permit să acopere anumite costuri, ceea ce poate duce la închiderea lor. În cazul în care nu se decide plafonarea prețurilor, vor fi organizate protest de către transportatori.
Plafonarea prețurilor ar putea să afecteze stabilitatea asigurătorilor
Cu toate că măsura de plafonare a tarifelor RCA își propune să aducă echilibru pe piață, Asociația pentru Promovarea Asigurărilor (ApPA) consideră că decizia de plafonare a tarifelor poate să contribuie la destabilizarea asigurătorilor.
Deși în următoarea perioadă unii șoferi ar putea beneficia de prețuri mai mici pentru RCA, după cele 6 luni în care prețurile sunt plafonate se poate reveni la vechile tarife, în temeiul unor formule de calcul bazate pe aspectul de daună și tarifele de reparații, printre altele. Astfel, ApPA consideră că dezvoltarea sustenabilă a pieței RCA poate fi concretizată prin soluții viabile pe termen lung.
Printre altele, reprezentanții ApPA au subliniat ineficiența pe care a avut-o măsura de plafonare a tarifelor RCA în 2016, care s-a soldat cu demararea unei proceduri de infringement. În plus, această măsură ar afecta și brokerii de asigurare, prin limitarea comisioanelor de distribuție la maximum 5% din prima brută încasată.
Dacă prețurile RCA vor fi plafonate, măsura se va aplica pentru contractele anuale încheiate după ce hotărârea intră în vigoare.