
Situația economică și cea politică sunt de interes pentru tinerii din România, care fac parte din generațiile Z și Millennials. Aceștia se așteaptă la o înrăutățire a condițiilor economice în perioada următoare. Potrivit unui studiu Deloitte, intitulat „Deloitte Global Millennial and Gen Z Survey 2022”, 59% dintre Millennials și 49% dintre tinerii din Generația Z consideră că vor veni vremuri și mai grele din punct de vedere economic.
Cum se schimbă comportamentul tinerilor români în privința joburilor
Având în vedere aceste perspective nu prea optimiste, tinerii încep să devină mai prudenți în privința locului de muncă. Ponderea persoanelor tinere care vor să rămână în cadrul aceleiași companii pentru mai mult de cinci ani s-a mărit în ultimul an la 41%, de la 32% – în privința generației Millennials și de la 21% la 42% pentru cei din generația Z.
Tinerii se gândesc acum de două ori înainte de a renunța la actualul job, fiind mult mai hotărâți să nu plece mai devreme de doi ani. Cifrele Deloitte arată că numărul celor care își doresc să plece mai înainte de a împlini doi ani la actualul job sunt în scădere, de la 44% la 28% (Millennials) și de la 39% la 29% (Generația Z).
Principalul motiv de îngrijorare al tinerilor
Pentru tinerii din România, principalul motiv de îngrijorare este cel privitor la costul tot mai mare al vieții de zi cu zi, respectiv 51 % dintre Millennials și 31% din Generația Z. Chiar și așa, tinerii susțin totuși că își pot susține cheltuielile lunare fără dificultate (63% dintre Millennials și 57% din generația Z).
Tinerii sunt preocupați și de schimbările climatice, astfel că unii dintre ei fac eforturi pentru a proteja mediul înconjurător (92% dintre cei din Generația Z și 88% dintre Millennials). În același timp, foarte puțini dintre ei consideră marile companii iau măsuri pentru a combate aceste schimbări (22%, respectiv 12%), iar în ceea ce privește guvernele, procentele sunt și mai mici (7% și 9%).
În privința pensionării, tinerii sunt optimiști, 55% dintre cei din generația Z consideră că pensionarea le va aduce un venit confortabil pentru acel moment, iar 46% dintre Millennials le împărtășesc acest gând. La nivel global, media este mai scăzută, fiind de doar 41% în ambele cazuri.
Tot în analiza Deloitte se mai arată că proporția românilor care sunt stresați în cea mai mare din timp s-a diminuat față de anul precedent cu 10 procente în cazul Millennials, ajungând la 34%, și cu 3 puncte procentuale în cazul Generației Z, ajungând la 48%.
Tinerii străini, mai optimiști decât cei români
Cifrele de la nivel global arată că tinerii din alte țări sunt mai optimiști decât cei români. Proporția angajaților tineri din Generația Z care se așteaptă la înrăutățirea situației economice s-a diminuat de la 41% la 37%, iar în situația Millennials, a scăzut de la 43% la 37%. Și în situația deteriorării situației sociopolitice media globală a înregistrat o scădere, de la 40% la 39%, în cazul Generației Z) și de la 41% la 39% pentru Millennials.
Cum stau tinerii români la capitolul muncă
Motivele pentru care se alege un angajator diferă de la o generație la alta. În cazul Millennials, contează cel mai mult echilibrul dintre viața profesională și cea personală (44%), urmat de oportunitățile de dezvoltare (37%), iar pentru generația Z cel mai important este salariul și alte beneficii financiare (31%), urmat de flexibilitatea programului de lucru (28%).
Majoritatea românilor Millennials lucrează la birou (66%), iar 24% activează în sistem hibrid, iar doar 6% muncesc de la distanță. Cifrele arată altfel în cazul celor din Generația Z: 47% își desfășoară activitatea în sistem hibrid, 29% merg la birou, iar 22% lucrează de la distanță.
Pentru perioada următoare, Millennials și-ar dori să muncească mai mult în sistem hibrid (respectiv 62%), iar mai puțini de la birou (22%). Generația Z ar vrea de asemenea mai mult să lucreze hibrid (67%) și de la birou doar 12%.
Deloitte a venit și cu concluzia în cazul tinerilor români: „Rezultatele raportului de anul acesta arată că tinerii își reevaluează prioritățile, ca urmare a provocărilor întâmpinate în ultimii ani, devin mai stabili în privința locului de muncă, dar și mai preocupați să își optimizeze activitatea, astfel încât să obțină venituri mai mari, echilibru între viața profesională și cea personală și oportunități de promovare”, a spus Raluca Bontaș, Partner Global Employer Services, Deloitte România.
Din aceste considerente, angajatorii ar trebui să analizeze aspectele care țin de flexibilizarea programului de lucru, de locul de desfășurare a activității, de interacțiunea cu colegii etc., astfel încât să găsească un model optim de lucru pentru companiile lor.
Acest studiu realizat de Deloitte a ajuns la cea de-a 11-a ediție. A fost realizat în rândul a 14.800 de exponenți din generația Millennials (ce s-au născut între ianuarie 1983 și decembrie 1994) și în rândul a 8.400 de reprezentanți ai generației Z (ce s-au născut între ianuarie 1995 și decembrie 2003), din 46 de țări.