Începând din 25 iulie, Registrul Auto Român (RAR) informează Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) asupra oricărei achiziții de mașini la mâna a doua din țările UE de către cumpărătorii români, potrivit unui protocol încheiat între cele două instituții. Măsura de control financiar are la bază prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 120/2021, care este deja în vigoare din octombrie anul trecut, și vizează prevenirea fraudelor cu TVA.
Procedura prevede ca mașinile second hand cumpărate din UE trebuie înmatriculate în România. Un prim pas al demersului este eliberarea cărții de identitate al vehiculului (CIV) de către RAR, în urma unei cereri depuse de noul proprietar al mașinii sau de împuternicitul acestuia. Registru Auto este acum obligat să trimită către ANAF datele solicitantului, pentru ca autoritatea financiar-fiscală să verifice dacă contractul de vânzare-cumpărare a fost încheiat cu respectarea tuturor obligațiilor fiscale aferente legilor din România.
Eliberarea CIV poate întârzia cu 5 zile, potrivit noii proceduri
Pentru verificări, ANAF poate bloca procedura eliberării CIV pe termen de maximum cinci zile, prin solicitare motivată. În acest timp, RAR nu poate elibera certificatul de identitate al vehicului decât după trecerea termenului de suspendare.
Potrivit prevederilor OUG nr. 120/2021 și protocolului încheiat între RAR și ANAF, cumpărătorul mașinii utilizate din UE trebuie să depună, pe lângă certificatul de înmatriculare, documentele de achiziție intracomunitară (factură sau contract de vânzare-cumpărare). Reprezentanții RAR se asigură astfel că solicitantul CIV este chiar achizitorul intracomunitar în persoană sau împuternicitul acestuia. Documentele de achiziției a mașinii se scanează la RAR, iar copiile sunt trimise la ANAF pentru verificare. Se cere ca actele depuse de solicitant să aibă o formă lizibilă, fie în original, fie în copie.
Colaborarea RAR – ANAF, metodă de eliminare a evaziunii fiscale
Solicitantul CIV, persoană fizică sau juridică, trebuie să coincidă, conform ordonanței de urgență, cu achizitorul sau cumpărătorul mașinii. Cererea se mai poate depune de către împuternicitul cumpărătorului, însă acesta nu o va efectua în nume propriu, ci tot în beneficiul achizitorului vehiculului.
Măsura a fost implementată ca metodă de eliminare a evaziunii fiscale din domeniul comerțului cu mașini second-hand, însă așa-numiții samsari au găsit deja portițe de eludare a legii, prin cumpărarea vehiculelor din străinătate în contracte semnate deja cu numele viitorului proprietar din România, persoana căreia intermediarul îi va vinde ulterior mașina achiziționată dintr-un stat UE.