Octavic

Startup-ul Octavic, înființat de doi ingineri români, contribuie la eficientizarea producției în sistem digital în fabrici. Produsul companiei este utilizat de branduri din România, Italia, Danemarca și Italia. Cei doi tineri au dezvoltat un sistem ce transmite informații referitoare la producția dintr-o fabrică către management, facilitând astfel procesul decizional. Startup-ul Octavic a ocupat locul doi în cadrul concursului Startarium.

Sistemul dezvoltat de Octavic livrează în timp real peste 50 de informații legate de producție

Cofondatorul Octavic, Paul Harfas, a declarat că 2013 este anul în care le-a venit această idee, în contextul în care lucrau la un proiect pentru o firmă care voia să știe cât durează procesul de fabricare a unei piese. Ulterior, cei doi au dezvoltat un sistem capabil să livreze în timp real peste 50 de informații legate de procesul de producție precum rebuturile, nivelul de încărcare a utilajelor, durata de viață a componentelor etc. Cu ajutorul acestor informații, se pot lua decizii inteligente în cadrul departamentului de management.

Înainte de înființarea startup-ului Octavic, cei doi români au mai creat și alte produse: softuri pentru mentenanța predictivă pentru vapoare și chiar proteze dentare digitale. Totuși, aceștia s-au oprit la sistemul care să automatizeze și să eficientizeze managementul producției.

Paul Harfas, cofondatorul Octavic, a menționat faptul că s-au oprit la această idee tocmai pentru că era un concept nu foarte acoperit pe piață, neexistând soluții viabile pentru îmbunătățirea proceselor din fabrici.

La dezvoltarea produsului au contribut atât istoricul personal și profesional al celor doi antreprenori, cât și pasiunea pentru partea de producție. Experiența celor doi tineri s-a format încă de la vârste fragede, deoarece părinții amândurora lucrau în fabrici, ceea ce le-a oferit ocazia de a vedea felul în care se desfășoară un proces de producție.

Cei doi antreprenori români s-au întâlnit la facultate

Mai departe, cei doi tineri și-au continuat studiile la o universitate din Timișoara, unde s-au întâlnit și au devenit prieteni. Unul dintre ei a studiat Automatică și Calculatoare, iar celălalt a urmat Facultatea de Electronică, iar după absolvire amândoi s-au angajat în industrie.

Cei doi antreprenori au vorbit și despre lucrul care i-a făcut să se gândească la dezvoltarea unui sistem care să automatizeze managementul dintr-o fabrică. Este vorba despre modul în care datele despre procesul de producție ajungeau să fie folosite. Mai întâi, inspectorii de calitate dintr-o companie luau notițe într-un caiet despre defectele pe care le descopereau, notițe care erau ulterior introduse într-un Excel. Abia după aceste etape, datele ajungeau la conducere și mai trecea o perioadă până când erau folosite.

Din acest motiv, cei doi au hotărât să pună bazele unor soluții prin care să se renunțe la folosirea pixului și a hârtiei în halele de producție. Potrivit lui Paul Harfas, dintr-un total de aproximativ 2600 de unități de producție adresabile identificate, sub 5% din fabrici sunt digitalizate sau au inițiative serioase în acest sens.

Prototipul PET – Production Efficiency Tracker a fost implementat în 2016

Conturat în 2016 și implementat un an mai târziu, sistemul produs de Octavic poartă denumirea de PET – Production Efficiency Tracker. În căutarea primului client, cei doi antreprenori au prezentat produsul patentat de ei mai multor fabrici, iar la un moment dat un producător din Oradea s-a decis să acorde o șansă produsului. Acum, branduri importante din industria pharma și automotive din România, Ungaria, Danemarca și Italia utilizează produsul startup-ului.

Despre numele companiei, Paul Harfas a menționat că este de inspirație muzicală, compania având obiectivul de a atinge o dezvoltare “octavică” (a crește cu o octavă=a dubla). Produsul dezvoltat de companie este unul original, flexibil și aduce caracteristici unice în industria 4.0, adică cea a fabricilor inteligente.

La momentul actual, Octavic are opt angajați. La momentul dezvoltării sistemului PET, exista doar un angajat. De altfel, sistemul a fost dezvoltat cu o investiție de 250.000 de euro în calculatoare și personal – investiție care a fost recuperată în doi ani. Cele mai multe companii care au implementat sistemul PET sunt din industria pharma (Zentiva, LaborMed etc.)

PET este structurat pe patru paliere de acțiune

Sistemul dezvoltat de Octavit este structurat astfel:

  • Real-Time: prin management vizual și alertare, contribuie la reducerea timpilor de așteptare din fluxul de producție și la digitalizarea rapoartelor de producție;

  • BigData/Analytics: aici este vorba despre indicatori de performanță relevanți pentru fiecare departament;

  • Smart Production Scheduling: instrument de planificare prin care se reduc erorile umane;

  • AI / MachineLearning: introducerea în sistem a unor elemente specifice Deep AI.

Modernizarea producției din fabricile românești este lentă

În portofoliul companiei Octavic se găsesc nume importante de branduri din industriile pharma și automotive, dar în România există o oarecare reticență la nivel de management în ceea ce privește modernizarea producției. Organizațiile întârzie și din cauza faptului că digitalizarea e pusă pe seama unor departamente interne precum cel financiar, operațional sau de resurse umane. În acest context, Paul Harfas este de părere că în fiecare companie ar trebui să existe un Chief Digitalization Officer.

În vreme ce multe companii din străinătate au desemnat deja un Chief Digitalization Officer, în România digitalizarea este pusă adesea în sarcina unui manager de producție sau a unui CFO, iar întârzierile apar tocmai din cauza celorlalte responsabilități pe care le au aceștia, neavând posibilitatea de a prioritiza partea de digitalizare.

close

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.