Util despre organizarea PFA

Pentru desfăşurarea activităţii pentru care a fost autorizat, un PFA poate avea angajați și poate colabora cu terţi. Potrivit art.1 din Legea nr. 182/2016, o persoană fizică autorizată poate să desfăşoare activităţile profesionale singură sau împreună cu cel mult trei persoane, angajate de aceasta, în calitate de angajator, cu contract individual de muncă, încheiat şi înregistrat în conformitate cu legea.

Soţia/soţul titularului persoanei fizice autorizate poate să desfăşoare activităţi economice în cadrul PFA-ului respectiv fără a fi nevoie de înregistrare la Registrul Comerţului şi autorizare de funcţionare a acestuia/acesteia ca titular al PFA, fără a avea calitatea de salariat/a, îndeplinind aceleaşi sarcini sau sarcini complementare, în condiţiile legii.

De regulă, activitatea PFA-ului este desfăşurată folosind forţa de muncă şi aptitudinile profesionale ale reprezentantului. Titularul nu poate avea şi calitatea de întreprinzător persoană fizică şi titular al unei întreprinderi individuale. Schimbarea statutului juridic dobândit şi autorizarea ca întreprinzător persoană fizică titular al unei întreprinderi individuale pot fi solicitate ulterior.

Obiectul de activitate al unui PFA poate conţine cel mult 5 clase de activităţi prevăzute de codul CAEN.

Contabilitatea unui PFA

Reglementata de OMFP nr. 170/2015, contabilitatea în partidă simplă se aplică următoarelor categorii de persoane:

  • persoanele fizice şi asocierile fără personalitate juridică ale căror venituri sunt impozitate, al căror venit net/an este determinat în sistem real, pe baza datelor din contabilitate, fiind obţinut din următoarele surse: activităţi agricole, silvicultură, piscicultură, activităţi independente, cedarea folosinţei bunurilor;

  • persoanele sau entităţile care au obligaţia înregistrării contabilităţii în partidă simplă, prin actul normativ de înfiinţare, prin legi speciale sau prin alte acte normative, cu excepţia persoanelor juridice fără scop patrimonial;

  • PFA-ul poate alege şi contabilitatea în partidă dublă, dacă se respectă legislaţia în vigoare. Conform OMFP 170/2015, PFA-ul poate trece de la contabilitate în partidă simplă la contabilitate în partidă dublă de la începutul exerciţiului financiar ulterior celui în care au decis această trecere.

Pentru a obţine stampilele, este necesară apelarea la un centru specializat care se găseşte de obicei în aproprierea Registrului Comerţului, iar preţul porneşte de la 60 de lei.

O persoană fizică autorizată este plătitoare de impozit ori în sistem real, ori pe bază de normă de venit:

  • PFA sistem real: Conform Art. 68 din Codul Fiscal, modul de calculare a venitului net anual care provine din activităţile independente se determină în sistem real prin intermediul datelor din contabilitate şi reprezintă diferenţa dintre venitul brut şi cheltuielile deductibile care sunt efectuate pentru realizarea veniturilor.

  • PFA norma de venit: Venitul net pe baza normelor de venit se determină doar de către anumite PFA-uri. Ordinul nr. 925/2017 stabileşte care sunt codurile CAEN pentru care se poate calcula venitul net anual în baza de normă de venit.

Direcţiile generale regionale ale finanţelor publice, respectiv cea a municipiului Bucureşti, stabilesc şi publică anual normele de venit. În cazul PFA-urilor care îşi stabilesc venitul net în funcţie de normele de venit şi care în anul fiscal anterior au avut un venit brut mai mare ca echivalentul în lei al valorii de 100.000 de euro, au obligaţia, începând cu anul fiscal următor, de a determina venitul net anual în sistem real.

Pentru a calcula echivalentul în lei al acestei sume, se va utiliza cursul de schimb mediu anual comunicat de BNR, la sfârşitul anului fiscal.

Înregistrare fiscală

PFA-ul trebuie înregistrat şi la ANAF în termen de 30 de zile de la eliberarea documentelor de către ONRC. Pentru a obţine documentele de înregistrare la ANAF, se va depune un dosar cu următoarele documente:

  • copie după actul de spaţiu (proprietate/închiriere);

  • actul legal de funcţionare pentru persoanele fizice care desfăşoară profesii liberale;

  • declaraţie de înregistrare fiscală sau Declaraţie de menţiuni pentru persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercita profesii liberale, în două exemplare;

  • Copie după actul de identitate.

Certificatul de înregistrare fiscală se eliberează, de obicei, în termen de zece zile de la depunerea dosarului.

Taxe datorate de PFA

O persoană fizică autorizată are are următoarele obligaţii financiare la bugetul de stat:

  • 10% impozit pe venit;

  • 25% CAS – în cazul în care persoană fizică autorizată obţine un venit net mai mare de 12 salarii minime brute pe economie pe parcursul unui an;

  • 10% CASS – în cazul în care persoană fizică autorizată obţine un venit net mai mare de 12 salarii minime brute pe economie, pe parcursul unui an.

Atunci când cifra de afaceri anuală, declarată sau realizată, depăşeşte plafonul de 88.500 euro (echivalentul a 300.000 lei), PFA-ul trebuie să se înregistreze în scopuri de TVA.

StartingUP.ro

Articole pe aceeași temă

  • Tutorial
  • January 23, 2025
  • 4 minutes Read
Cum să atragi clienți B2B: Strategii eficiente pentru antreprenori

Atracția de clienți business-to-business (B2B) reprezintă un proces complex, dar esențial pentru dezvoltarea unei afaceri orientate către alte companii. Într-un mediu competitiv, antreprenorii trebuie să adopte strategii eficiente pentru a-și…

Citește

  • Tutorial
  • January 15, 2025
  • 4 minutes Read
Cum să transformi un hobby într-o afacere de succes

Mulți antreprenori de succes au început cu un hobby care, cu timpul, s-a transformat într-o afacere prosperă. Dacă îți dorești să-ți monetizezi pasiunea și să creezi un business sustenabil, există…

Citește

Te-ar mai putea interesa

Cum să atragi clienți B2B: Strategii eficiente pentru antreprenori

  • January 23, 2025
Cum să atragi clienți B2B: Strategii eficiente pentru antreprenori

6 routere recomandate pentru antreprenori

  • January 22, 2025
6 routere recomandate pentru antreprenori

Ghid complet pentru antreprenorii care vor să aplice pentru fonduri nerambursabile

  • January 22, 2025
Ghid complet pentru antreprenorii care vor să aplice pentru fonduri nerambursabile

Cum să îți dezvolți afacerea în 2025: Strategii practice

  • January 21, 2025
Cum să îți dezvolți afacerea în 2025: Strategii practice

6 recomandări de mouse-uri versatile – Perfecte pentru gaming și productivitate

  • January 20, 2025
6 recomandări de mouse-uri versatile – Perfecte pentru gaming și productivitate

Piața muncii în România: Ce tendințe vor afecta antreprenorii în viitorul apropiat

  • January 20, 2025
Piața muncii în România: Ce tendințe vor afecta antreprenorii în viitorul apropiat