Una dintre cele mai mari probleme, în anul 2021, care a avut repercusiuni asupra mai multor industrii, dar în special a celei auto, a fost criza semiconductorilor. La acea vreme, specialiștii erau însă optimiști în privința redresării pieței, dând ca posibilă revenirea în prima parte a anului 2022. Însă, între timp, războiul din Ucraina a agravat situația, iar acum există prognoze care arată că blocajele provocate de lipsa semiconductorilor s-ar putea prelungi până în 2024.
Într-o analiză realizată de analistul XTB Radu Puiu se arată că blocajul sincronizat de la nivel global, ce este stimulat de deficitul de aprovizionare, reprezintă o situație istorică pentru industria auto. „Ne aflăm într-un context în care principalul catalizator este aprovizionarea și în care consumatorii nu pot obține vehicule la nivel global din cauza limitărilor de producție”, după cum subliniază analistul XTB Radu Puiu.
Rusia și Ucraina, state importante pentru producția globală de semiconductori
Revenirea la normal a pieței de semiconductori rămâne deocamdată doar la stadiul de vis frumos, pentru că situația din Ucraina a contribuit la adâncirea crizei. Motivul pentru care s-a întâmplat acest lucru este legat de faptul că atât Rusia, cât și Ucraina sunt două state importante pentru producția de semiconductori din întreaga lume. Mai exact, Ucraina produce 90% din neonul care se pretează pentru producția de semiconductori din Statele Unite ale Americii. În privința Rusiei, această țară exportă mai bine de o treime din paladiul care se utilizează tot în SUA pentru fabricarea sermiconductorilor.
Chiar dacă acele companii producătoare de semiconductori au unele stocuri pentru a putea satisface cererea imediată, sunt probleme în identificarea furnizorilor alternativi, astfel că întreruperile de producție sunt inevitabile.
Pe lângă problemele legate de Ucraina și Rusia, mai există încă o provocare pe această piață. China este puternic afectată de pandemie, confruntându-se cu cel mai mare focar din ultimii doi ani, situație care a făcut ca autoritățile să impună un lockdown extins, cu efecte negative asupra economiei și a lanțurilor de aprovizionare, după cum a mai precizat analistul Radu Puiu.
Industria auto din întreaga lume este afectată de lipsa cipurilor
Criza semiconductorilor se reflectă poate chiar cel mai vizibil dintre toate domeniile în cel al producției de mașini. Potrivit Societății Producătorilor și Comercianților de Automobile (SMMT), în luna martie, Marea Britanie s-a confruntat deja cu cel mai scăzut nivel în materie de vânzări mașini din ultimii 20 de ani. Situația este chiar mai gravă decât pare la prima vedere, pentru că, de obicei, luna martie este considerată cea mai aglomerată lună a anului în această țară, în ceea ce privește vânzările de autovehicule.
Grupul SMMT s-a declarat dezamăgit de vânzările din această industrie, unde au lovit din plin problemele lanțului de aprovizionare, lipsa globală de cipuri și cele din acest an, referitoare la aprovizionarea unor piese care vin din Ucraina.
Puși în fața acestor dificultăți, producătorii auto au fost nevoiți să recurgă la diverse măsuri: reducerea și întreruperea producției, concedieri și întârzieri în livrarea mașinilor către cumpărători. În momentul de față, clienții așteaptă chiar și un an pentru a intra în posesia modelelor comandate.
Criza semiconductorilor a mai făcut și ca, pentru prima dată, prețul mașinilor second-hand să crească peste cel al modelelor noi. Se explică această tendință prin faptul că oamenii sunt dispuși să plătească mai mult pentru a intra mai repede în posesia mașinii dorite, punând mai mare accent pe disponibilitate, și nu pe faptul că mașina nu este nouă.
Până când se va extinde această criză?
Potrivit aceleiași analize XTB, recuperarea completă nu poate apărea mai devreme de 2024, în timp ce unele sectoare industriale s-ar putea redresa chiar din acest an. Sunt date ca exemplu companiile industriale și de automobile care folosesc microplăcuțe de siliciu de 6, 8 și 12 inchi, unde se va remarca o îmbunătățire a ofertei de cipuri la finalul anului 2022, și datorită fabricilor noi care vor deveni operaționale.
Producătorii de mașini au tendința să-și creeze stocuri pentru anumite piese, pentru că au remarcat că pentru a deține aceste componente sunt costuri mult mai mici față de o eventuală decizie a întreruperii producției.
Un alt lucru important care este subliniat în analiza XTB este acela că nu toți producătorii auto se vor redresa simultan.