greșeli pe care le fac antreprenorii

Drumul de la ideea unei afaceri și până la succes este plin de provocări, pentru orice antreprenor. Evident că fiecare își dorește să învețe din greșelile celorlalți, fără să treacă prin pierderi materiale și neplăceri. Cu toate acestea, există o regulă de bază în viața antreprenorilor și anume de a învăța și să câștige, dar și să piardă, pentru că din ambele situații se pot trage învățături folositoare pe mai departe.

Iată care sunt cele mai întâlnite greșeli din viața antreprenorilor:

  1. Fără business plan = fără busolă în mijlocul deșertului

Un plan de business este ca o hartă pe care antreprenorul o va prezenta investitorilor, finanțatorilor, partenerilor de afaceri si angajaților. În funcție de acest plan, se poate verifica parcursul afacerii, dar se poate oferi și un ghidaj al acesteia în anumite condiții. Unii antreprenori pornesc la drum fără acest instrument util, dar este ca și cum s-au avântat în mijlocul deșertului fără busolă.

  1. Estimările nerealiste

Fiecare antreprenor care își deschide o afacere trebuie să fie pregătit să susțină activitatea acesteia, în primele luni, având în vedere că banii nu apar atât de repede, din cauză că firma este nouă, necunoscută și, de cele mai multe ori, nu prezintă încredere. O greșeală mare a unui om de afaceri la început este să cadă în capcana estimărilor nerealiste și să supra sau subestimeze costurile de producție, numărul potențialilor clienți, nivelul vânzărilor sau prețurile la care se vor vinde produsele sau serviciile.

  1. Cred că le pot face singuri pe toate

La început de drum în antreprenoriat, aceasta este greșeala pe care o fac foarte mulți oameni. Faptul că își încep propria afacere le dă sentimentul că pot reuși orice de unii singuri, că știu și pot mai bine decât cei calificați. Toată această alergătură de a suplini locul unui angajat, de exemplu, nu face altceva decât să epuizeze omul și să-l facă să cedeze, la un moment dat. Și pentru că la început nu își pot permite angajați, antreprenorii pot apela la freelanceri, spre care să externalizeze o parte din activități.

  1. Nu dau importanță marketingului

Un business care nu are parte de promovare este unul care nu ajunge la publicul țintă. Marketingul ajută atât afacerile la început, cât și pe cele cu vechime să-și facă vizibile produsele, serviciile, ofertele etc. În timpul pandemiei mulți oameni au fost nevoiți să apeleze la cumpărăturile online și au putut vedea astfel potențialul acestui mediu, au început să-l considere o opțiune importantă în viața lor de zi cu zi, astfel că o bună idee este ca afacerile să investească în special în marketingul digital.

  1. Nu-și setează obiective care se pot realiza

Aici, antreprenorii pot cădea în două extreme: fie nu-și setează deloc un obiectiv, fie își setează unul nerealist. Nici una, nici cealaltă nu sunt de dorit. Entuziasmul sau dorința prea mare de reușită îi fac, de multe ori, să-și seteze obiective nerealizabile și să fie exagerat de optimiști. Spre exemplu, antreprenorii debutanți care își doresc să facă 500.000 euro profit trebuie să aibă grijă și la perioada în care acest lucru se poate întâmpla, nu să se lase duși de val și să creadă că vor reuși să-și atingă obiectivul în câteva luni.

  1. Își țin ideile doar pentru ei

În momentul în care se decid să-și deschidă o afacere, unii oameni preferă să-și țină ideile doar pentru ei, fie din teama că le poate fura cineva, fie că sunt superstițioși și consideră că dacă le împărtășesc acestea nu vor mai avea succesul scontat. În momentul în care discută cu cei apropiați sau cu antreprenori mai experimentați despre ideile lor de afacere, pot primi un feedback, care să-i facă să-și evalueze proiectul și chiar să-l poată dezvolta. În ceea ce privește furtul de idei, este important de spus că foarte mulți oameni pot avea aceeași idee, dar este important modul cum aceasta este pusă în practică, iar aici își spun cuvântul unicitatea și valoarea personală a fiecărui antreprenor.

  1. Teama de eșec

Una dintre cele mai întâlnite greșeli pe care o fac antreprenorii, uneori chiar fără să-și dea seama, este aceea că le e teamă să nu greșească. Dacă toți oamenii de afaceri ar gândi așa, nu ar mai exista business-uri de succes, în mod categoric. Eșecul reprezintă cheia către succes – sunt de părere în special antreprenorii cu ștate vechi, care nu întotdeauna au luat cele mai bune decizii, dar care, fără eșec, nu ar fi ajuns acolo unde sunt acum. Atât în viață, cât și în afaceri, este esențial ca eșecurile să fie privite ca adevărate lecții, care sunt mai utile decât orice sfat din afară, și nu ca hopuri peste care oamenii să nu treacă.

  1. Nu se concentrează pe punctele forte ale afacerii

Este esențial pentru fiecare afacere să se concentreze pe punctele sale forte, pe acele aspecte care o fac să fie unică pe piață. Aceste puncte dau valoare unei afaceri și o plasează în fața competitorilor. Atunci când se lasă cuprinși de febra sarcinilor de moment și nu mai dau importanță acestor aspecte, antreprenorii acoperă, de fapt, strălucirea afacerii lor.

  1. Se gândesc din prima la profit

Afacerile care se află la început de drum nu pot genera profituri mari, din mai multe motive (clienții încă nu au încredere în produsele și serviciile respective, firma nu are încă vizibilitate pe piață, etc.). Sunt unii antreprenori debutanți care se gândesc din prima la profit, la un profit consistent chiar, dar cei cu experiență le spun doar atât: ar trebui să fie mulțumiți dacă la sfârșit de lună, când trag linie, sunt pe plus, și nu pe minus. Concentrarea maximă ar trebui să fie pe clienți, pe fidelizarea lor, dar și pe feedbackul primit pentru bunurile vândute, astfel încât să fie umplute acele goluri care fac ca afacerea să scârțâie, la început.

  1. Nu acordă importanță alegerii echipei

O afacere de succes se întemeiează împreună cu oamenii potriviți, de aceea alegerea echipei este foarte importantă. Un lider poate fi oricât de pasionat și de priceput, dacă ideile sale se lovesc de un zid, dacă nu rezonează cu oamenii pe care îi conduce și dacă nu împărtășesc aceleași valori, totul este în zadar. Alegerea membrilor unei echipe este așadar destul de dificilă și necesită timp. Este nevoie de alocarea unei perioade de câteva luni pentru a încheia un proces de recrutare, chiar dacă acest lucru poate părea prea ambițios. Primul candidat care sosește la un interviu nu trebuie să fie selectat, pe principiul „primul venit, primul servit” , indiferent cât de mult s-ar încadra în cerințele companiei. Se vor stabili mai multe interviuri, după care se va decide exact cine se potrivește cel mai bine pe respectivul post.

  1. Nu dau atenție facturilor restante

Mulți antreprenori debutanți lasă nerezolvată situația facturilor neachitate de clienți, ceea ce este o greșeală cu repercusiuni pe termen scurt, dar și lung. Fie din lipsă de timp, fie din lipsă de experiență, aceștia amână rezolvarea acestor taskuri, iar în acest fel pot ajunge să nu-și mai recupereze banii și să se complice cu cheltuieli juridice, dar și cu multă bătaie de cap în ceea ce privește gestionarea acestor probleme.

  1. Nu-și asumă riscuri

Un bun antreprenor trebuie să riște, doar în acest mod își poate dezvolta afacerea și poate gusta din plin gustul succesului. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să se arunce cu capul înainte și să ia decizii pripite, dar nici să lase șansele să treacă pe lângă el, fără să profite. În mod clar, un antreprenor trebuie să fie dispus să-și asume riscuri, să fie vizionar și să recunoască o bună oportunitate atunci când aceasta se ivește.

  1. Nu lucrează organizat

După cum se știe, organizarea este una dintre căile către succes, indiferent că este vorba de un proiect mic sau de o afacere. Înainte de a porni la drum, se impune ca businessul să fie bine pus la punct, iar sarcinile să fie bine împărțite și organizate. La început, antreprenorii trebuie să aibă abilități „multitasking”, adică să acopere cât mai multe necesități și să jongleze într-un mod eficient cu ele, îndeplinind sarcinile în funcție de importanța lor. Pentru a nu omite lucruri importante, se pot stabili cu o zi înainte sarcinile din ziua următoare, în funcție de priorități. Sunt diverse instrumente utile în ziua de astăzi, care îi ajută pe oameni să se organizeze mai bine. Despre cele mai importante am scris aici: https://startingup.ro/aplicatii-utile-pentru-antreprenori/

  1. Nu sunt atenți la concurență

Unii oameni de afaceri, fie din neștiință, fie că ei consideră că produsele pe care le oferă sunt peste cele de pe piață, evită să se uite în „ograda vecinului”, mai exact la activitatea concurenților. Niciodată nu ar trebui scăpat din vedere acest aspect important! Frecvent trebuie vizualizat parcursul competitorilor direcți: cu ce diferă produsele lor, care sunt prețurile de vânzare, care este politica lor de retur, au intenții de a se dezvolta? Analiza concurenței este crucială, pentru că în funcție de ea se pot lua decizii pe termen lung: investiții, dezvoltare, schimbarea sau menținerea furnizorilor actuali etc.

  1. Ignoră oportunitatea oferită de mediul online

Încă mai sunt antreprenori care nu acordă importanță mediului online, într-un secol puternic digitalizat. Este cazul întreprinderilor mici, ai căror patroni consideră că le merge bine și așa și încă se străduiesc pe căi clasice să ajungă la clienții lor. A profita de popularitatea și impactul rețelelor sociale, de exemplu, este vital pentru o promovare eficientă. A fi prezent in online nu mai este un moft, ci trebuie să facă parte din strategia pe termen lung a oricărei companii.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.