telemuncă

Deși o parte dintre măsurile impuse pentru evitarea răspândirii virusului care a dat peste cap întreaga lume au fost eliminate, ameninţarea valului patru al pandemiei determină oamenii să își ia măsuri de precauţie pentru a nu mai fi surprinşi de măsurile drastice impuse de stat.

Cum telemunca a fost soluția la care au apelat cele mai multe companii în timpul carantinei și stării de urgență, odată cu ieșirea de sub incidenţa acestor stări, s-a menţinut, într-o oarecare măsură, acest tip de muncă remote. Astfel că majoritatea companiilor au adoptat un program hibrid, care îmbină telemunca și prezența fizică la birou, timp de 2 sau 3 zile pe săptămână.

Prin urmare, în condiţiile creșterii numărului de infectări cu noua tulpină a virsului, atât companiile, cât și angajații își iau măsuri în ceea ce privește necesitatea desfăşurării activităţii sub formă de telemuncă. Dar ce înseamnă, de fapt, telemunca și cum este aceasta legiferată în România?

Ce este telemunca și cum este reglementată în 2021?

Telemunca a fost reglementată pentru prima dată pe teritoriul României, în anul 2018, prin legea nr. 81/2018. Conform acesteia, orice activitate trebuie să îndeplinească simultan o serie de criterii, pentru a putea fi încadrată ca telemuncă. Aceste criterii sunt:

  • minimum o zi din lună trebuie să fie lucrată de angajat în altă parte, în afară de birou;

  • pentru desfășurarea activităţii este utilizată tehnologia informaţiei și comunicaţiilor.

Altfel spus, pentru a-şi desfăşura activitatea, angajatul trebuie să se afle oriunde altundeva decât la birou, fie că este acasă, la restaurant sau o cafenea, și să utilizeze următoarele instrumente: internet, telefon, laptop, computer sau tabletă.

Alte condiții care pot fi stabilite fie prin contract de muncă, fie printr-un act adiţional, și care sunt foarte importante sunt următoarele:

  • programul de muncă este stabilit de angajator și angajat, de comun acord, dar acesta respectă prevederile contractului de muncă;

  • angajatorul poate verifica dacă angajatul își îndeplineşte atribuțiile, prin verificarea activităţii acestuia;

  • echipamentul de lucru ar trebui pus la dispoziția angajatului de către angajator, dacă cele două părți nu au stabilit alte condiții.

Beneficiile telemuncii

În cazul telemuncii, ambele părți implicate au de câștigat, mai ales că beneficiile pe care acest tip de lucru le aduce sunt foarte multe. De exemplu, dintre beneficiile majore pe care telemunca le oferă angajatorului sunt:

– reducerea cheltuielilor cu întreţinerea sediului și birourilor;

– posibilitatea de a angaja specialişti care provin din alte oraşe și care nu s-ar fi relocat;

– angajații sunt mai mulțumiți și, prin urmare, mai productivi.

În ceea ce privește beneficiile pe care telemunca le aduce angajaţilor, acestea sunt:

– costurile cu transportul pentru navetă sunt reduse, aproape definitiv;

– pot aplica la orice job își doresc, din orice oraș;

– limitarea stresului și posibilitatea de a menține un echilibru între viața profesională și cea personală.

Dezavantajele pe care le are telemunca

O parte dintre avantajele prezentate mai sus pot reprezenta dezavantaje pentru unii dintre angajați. Astfel că lipsa unui spațiu potrivit pentru a lucra de acasă, imposibilitatea de a se consulta cu colegii în vederea rezolvării unor probleme apărute în timpul activităţii ori chiar sentimentul de singurătate sau izolare, toate aceste sunt dezavantaje pe care le aduce telemunca unora dintre angajați.

De asemenea, o parte dintre angajații care lucrează prin telemuncă sunt foarte stresaţi, impactul psihologic negativ pe care acest tip de muncă îl aduce oamenilor fiind destul de important. Aceste aspecte erau însă cunoscute încă din anul 2017, când o fundaţie europeană a realizat un studiu din care a reieșit că 47% dintre angajații care lucrau prin telemuncă erau mai stresaţi decât cei de la birou (25%).

În plus, o mare parte dintre acești teleangajați susțin că lipsa de concentrare în alt mediu decât la birou este principalul dezavantaj, astfel că angajatorii se tem că productivitatea angajaţilor este slabă.

Prin urmare, succesul telemuncii se bazează pe îmbinarea acesteia cu activitatea desfăşurată la birou, reprezentând o soluție în special pentru domeniile care au la bază tehnologia informaţiilor și a comunicaţiilor. Astfel, toți cei implicați în acest proces de desfășurare a activităţii se pot bucura de mai multe beneficii, eliminând o bună parte dintre aspectele negative legate de telemuncă.

Vrei să rămâi informat?

Înscrie-te la newsletter pentru a primi știri noi, doar o dată pe săptămână, direct pe email.

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.